Închide

Ce se întâmplă cu proiectele oraşului „redesenate” prin concursuri de arhitectură? Vezi în ce stadii se află procedurile pentru Turnul Pompierilor, Someş, Parcul Feroviarilor şi str Kogălniceanu

ActualitateTop News by Kristina Reştea - feb. 06, 2019 0 1402

 

După ani de „secetă” pe piaţa concursurilor, în anii recenţi s-au lansat o serie de competiţii pentru obiective şi spaţii publice din oraş. Dacă precedentul concurs, cel pentru Centrul Cultural Transivania, nu a ajuns în şantier nici la 9 ani de la lansare, obiectivele din „noul val” ar putea fi mai norocoase. Cel mai avansat dintre proiecte e Turnul Pompierilor, care a şi intrat în şantier, iar următorul spaţiu public care ar trebui să se pregătească de lucrări este Someşul. Mai precis, câteva porţiuni din malurile Someşului.

La solicitarea Actualdecluj.ro, Ovidiu Cîmpean, director în cadrul primăriei municipiului, a făcut o sinteză a proiectelor desemnate câştigătoare în urma celor mai recente concursuri de soluţii, lansate de municipalitate alături de Ordinul Arhitecţilor din România. „La Turnul Pompierilor se lucrează, e şantier. Pentru masterplanul de reamenajare a Someşului, am aprobat Studiul de fezabilitate, de 32 milioane de euro. Se lucrează la proiectul tehnic, care probabil va fi gata cândva în martie-aprilie, suntem în proceduri de avize pentru autorizaţia de construire. Urmează licitaţii. În cazul acestui masterplan, nu va fi licitaţie de proiectare şi execuţie, ci direct licitaţie de execuţie, fiindcă în contract avem proiect prevăzut. Excepţia face zona platoului de la Sala Sporturilor, unde licitaţia e proiect+execuţie. Pentru Parcul Feroviarilor, am avut discuţii în mai multe comisii, inclusiv în cea de circulaţie, fiindcă e vorba şi de strada Feroviarilor, mai sunt podeţe pietonale acolo, podul peste Someş, trebuie să ne corelăm. Se lucrează la studiul de fezabilitate, avem proiect tehnic probabil până în septembrie. Pentru reamenajarea străzii Kogălniceanu, am negociat predarea Studiului de Fezabiliate mai repede, ca să putem depune proiectul pentru finanţare. În 10 decembrie avem termen pentru predarea proiectului tehnic. Avem Studiul de Fezabilitate finalizat, într-o fază, nu l-am aprobat încă în Consiliul Local, mai trebuie să intrăm în comisia de circulaţie, „, spune Cîmpean.

Aşadar, din „noul val” de concursuri, cel mai avansat e Turnul Pompierilor – arhitecţii câştigători ai concursului au fost anunţaţi în februarie 2017, iar proiectul de revitalizare este acum în șantier, începând din toamna anului trecut.  O societate italiană cu sucursală în Bucureşti – Research Consorzio Stabile Societate Consortile ARL – a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei pentru lucrările de execuţie. Valoarea totală a investiției pentru acest obiectiv este de 10,2 milioane de lei, cu TVA inclus, iar durata estimată de execuție este de 26 de luni. Proiectul câștigător prevede mai multe intervenţii pentru transformarea turnului: eliminarea întregii structuri de beton, crearea unei noi “coloane vertebrale” – un “miez” translucid, care lasă vizibile vârstele turnului, instalarea unui lift care face mult mai accesibil punctul de belvedere din vârf, iar sus se va instala “oglinda”, care îi va reflecta pe vizitatori, dar şi pe trecătorii de jos, din stradă. De asemenea, se pietonalizează strada Tipografiei. „Lucrările sunt în etapa de consolidare structurală a celor două segmente patrimoniale, cel medieval și cel baroc. La interior s-au decapat tencuielile realizate pe zidăriile de piatră și cărămidă, redescoperindu-se gurile de tragere zidite de-a lungul existenței recente a turnului și care se vor valorifica prin noile intervenții. Urmează etapa de eliminare a structurii planșeelor și rampelor de scară din beton de la interior și realizarea noii structuri metalice ce va susține ascensorul de persoane și noua scară de acces”, ne-a detaliat arhitectul Vlad Rusu, a cărui echipă e implicată în această perioadă în două proiecte rezultate în urma concursurilor de arhitectură – Turnul Pompierilor şi Parcul Feroviarilor.

 

Turnul Pompierilor, Asiza

 

Următorul în şantier: Someşul. În redesenarea malurilor râului care traversează oraşul, arhitecţii au urmărit renaturalizarea râului şi amenajarea Someșul ca platformă pentru activități şi spaţii publice, explicau reprezentanţii echipei de proiect. Pentru asta, au fost introduse terase „soft”, s-a propus reamenajarea malurilor foarte abrupte, amenajarea de căi de acces şi gradene, pentru a crea spații publice. Masterplanul vizează, în total, cam 15 km de parcurs a râului, dar în primă fază, Studiul de Fezabilitate detaliază intervenţiile pe trei tronsoanee: o zonă din Grigorescu spre centrul oraşului, platoul Sălii Sporturilor şi Parcul Armătura.

 

 

Masterplan Somes, Practica

 

 

„Proiectul avansează şi facem progrese. Lucrăm acum la următoarele etape din cadrul masterplanului, la partea de avize şi la proiectul tehnic”, ne-a precizat arhitectul José Mayoral, reprezentantul biroului Practica – câştigător al concursului pentru Someş.

 

Mai multe detalii aici:

Malurile Someşului, în varianta spaniolă: gradene, terase, mai multe spaţii publice, mai puţine maşini. Ce compromisuri au avut de făcut arhitecţii

 

 

Proiectul pentru Reamenajarea și revitalizarea Parcului Feroviarilor este în etapa de fundamentare. „S-au efectuat studiile geotehnice și ridicările topografice, inclusiv identificarea tuturor arborilor notabili din parc, ce vor fi puși în evidență prin noul proiect de amenajare. Au mai rămas de întocmit documentațiile cadastrale pentru malurile râului Someș, din dreptul parcului, și strada Parcul Feroviarilor, pentru a se definitiva cadastrarea întregului areal amenajat prin proiect. În paralel cu aceste studii de fundamentare am inițiat elaborarea studiului de fezabilitate, care va cuprinde toate amenajările din soluția de concurs. De asemnea, e în curs de definitivare soluția de corelare a amenajării părții de nord a parcului cu zona podului propus de municipalitate pentru legătura peste Someș dintre strada Răsăritului și strada Oașului”, a detaliat Vlad Rusu. Un termen rezonabil pentru proiectul tehnic este toamna acestui an.

 

Parcul Feroviarilor, Asiza

 

„Noul” Parc al Feroviarilor e gândit ca fiind în legătură cu Someșul care îl traversează, are un centru de interes și funcțiuni care pot fi utilizate pentru diverse evenimente: de la locuri de workshop-uri și amfiteatre pentru cursuri în aer liber la spații de sport, piețe volante, patinoar sau loc de înălțat zmee. Cel puțin așa arată, în descrieri și planșe, propunerile arhitecților.  Detalii AICI

Pe final de an ar trebui să fie gata şi proiectul pentru strada Kogălniceanu, proiect câştigat în septembrie de biroul MossFern al arhitectului Arnold Macalik. Serviciile de proiectare pentru o nouă față a străzii Mihail Kogălniceanu vizează şi străzile adiacente: Universității, Em. de Martonne, axa nord-sud alcătuită din străzile JánosBolyai – Hermann Oberth – Kovács Dezsö, Gaál Gábor și Baba Novac, inclusiv Piața Cipariu. Propunerea aduce două zone exclusiv pietonale (una între Universității și Emanuel de Martonne și cealaltă între Herman Oberth și Gal Gabor). Apare o alee discretă a rectorilor clujeni ai Universității Babeș-Bolyai, dispar locurile de parcare, demarcația între trotuare și carosabil, se reorganizează vegetația, mobilierul urban. Detalii despre propuneri găsiţi AICI

 

Zona Kogalniceanu, proiect MossFern

 

Urmează încă două concursuri. Unul pentru reamenajarea zonei Cetăţuia:

Cum va arăta Cetăţuia? Concursul de soluţii, promis pentru primăvară

 

Şi competiţia pentru un masterplan de cartier – Sopor:

Cum văd viitorul cartier propus de Primărie prin concurs de soluții actualii proprietarii de terenuri din Sopor

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.