Închide

Calcule pentru „Bulevardul Clujului Nou”: strada Bună Ziua, aproape de blocaj. Se mai aprobă proiecte noi?

AdministrațieEconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 14, 2017 5 4539

Gradul de utilizare a străzii Buna Ziua a trecut de 90%. Cu traficul generat de cele două blocuri de zece etaje care sunt acum în construcție lângă hotelul Grand Hotel Italia, artera din noua zonă de dezvoltare a orașului ar putea fi blocată. Precizarea a fost făcută de Nicolae Burnete, profesor la Universitatea Tehnică în cadrul departamentului de autovehicule rutiere și transporturi și membru nou în Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism a orașului. Asta în contextul în care în ședința de azi a comisiei a fost discutată o nouă propunere imobiliară în zonă: blocuri ce ar aduce încă 255 de apartamente, în vecinătatea unității Lidl. Proiectul a fost deocamdată amânat, iar reprezentanții primăriei au precizat că se fac demersuri pentru lărgirea străzii și decongestionarea uneia dintre zonele asaltate de construcții în ultimii ani.

Pitas Investment a venit în ședința CTATU cu o propunere de Plan Urbanistic Zonal pentru un proiect care vizează construirea unui ansamblu de locuințe și dotări. Funcțiunea principală este însă cea de locuire și ar presupune construirea a 255 de apartamente; în proiect sunt prevăzute și spații comerciale.  Înălțimea clădirilor e de 28 –  31 metri, iar proiectul ar putea funcționa ca un „centru de cartier”, potrivit arhitectului Szabolcs Guttmann, cel care a susținut proiectul. Viceprimarul Dan Tarcea a introdus tema traficului. „Strada Bună Ziua e sufocată chiar în situația de trafic actuală, dacă se termină de construit tot ce a fost autorizat. Dacă se mai autorizează blocuri de pe un PUZ care aduce încă 250 apartamente, 500 de mașini, situația din Bună Ziua e critică. Am refuzat emiterea de autorizații pe acest considerent”, a spus viceprimarul Tarcea. „Gradul de utilizare a străzii Bună Ziua e de peste 90%, fără ca cele două blocuri în construcție lângă Grand Hotel Italia să fie luate în considerare. Când se adaugă și acele locuințe, strada Bună Ziua va fi blocată, e nevoie să se ajungă la patru benzi acolo, până atunci nu văd posibilitatea de trafic”, a atras atenția Burnete. Planul de lărgire a arterei Bună Ziua e în lucru, însă acest demers va presupune mai multe etape, deci soluția de aici nu se întrevede pentru viitorul apropiat, după cum a precizat și Tarcea: lărgirile de străzi presupun inclusiv exproprieri. Între timp, e așteptat un PUZ de circulație promis de primărie, care să reglementeze circulația în zonă. „Să ne gândim de două ori înainte de a aproba asemenea proiecte”, a spus Tarcea.

Amintim că încă din vara anului trecut, primăria face eforturi să capaciteze strada Bună Ziua la patru benzi de circulație, cum de altfel figura în documentațiile de urbanism prin care s-a legitimat acest cartier încă din anii 2000, dar de care primăria nu s-a procupat să fie respectate. Un studiu făcut anul trecut de Universitatea Tehnică din Cluj a avertizat că în maxim doi ani zona Bună Ziua va intra în colaps din punct de vedere al traficului.

Cu sau fără piste de biciclete în “Pipera” Clujului? Noua întrebare pusă de primărie riveranilor din Bună Ziua

Arhitectul Adrian Iancu, în continuare membru al CTATU, a introdus în discuție și necesarul de funcțiuni în zonă: grădiniță, școală. „Când se face un PUZ trebuie făcută o analiză a dotărilor. Actuala circulație din Cluj-Napoca e la acest nivel și fiindcă nu există școli și grădinițe, nici în cartierele noi, nici în Feleacu, în Apahida, în jur”, a menționat Iancu. Sociologul Norbert Petrovici a făcut un calcul, bazat pe numărul de locuințe propus și mărimea medie a unei gospodării din Bună Ziua: în jur de 570 de persoane s-ar muta în noul ansamblu. Arhitectul Mihai Racu a atras atenția și asupra formei ansamblului propus, care ar putea fi regândită. „Regulamentul prevede alinieri cu retrageri de 3-5 metri, formele șerpuite ce nu susțin frontul bulevardului contribuie la imaginea de zonă destructurată – strada a devenit doar un dos al ansamblurilor, nu poate să susțină magazine, nimic din ceea ce ar trebui să fie pe unul dintre marile bulevarde ale Clujului nou”, a spus Racu. Distanța între blocuri propusă în noul proiect nu e suficient de mare și va aduce umbrire în zonă, a intervenit arhitectul Romulus Zamfir, iar fostul arhitect șef al municipiului, Ligia Subțirică, a menționat că se propun indici prea mari pentru un ansamblu de locuințe.  „Scopul PUZ-ului trebuia să fie de a îmbunătăți rețeaua stradală. PUZ-ul acesta nu își atinge scopul’, a spus Corina Ciuban, șeful Direcției de Urbanism.  Circulațiile trebuie studiate în ansamblul rețelei de străzi, a mai precizat și arhitectul Voicu Bozac. Reprezentantul beneficiarului de proiect a menționat că terenul permite adăugarea unei grădinițe și a serviciilor, pentru a îmbunătăți proiectul. În concluzie, propunerea nu a fost deocamdată acceptată, iar arhitecții urmează să regândească proiectul și să revină cu o altă propunere.

 

5 comentarii

  1. Nu va fi suficienta largirea la 4 benzi, din pacate. Aceasta ar fi o alta solutie de moment, in lipsa unei viziuni coerente de dezvoltare. Se construieste peste tot nu doar pe Buna Ziua. Daca ar fi posibil asa ceva in Romania, as propune subscriptie publica pentru o autostrada urbana in Cluj. Din pacate, aici ca peste tot in Romania, banii nu ajung in proiecte, ci in buzunarele smecherilor. Problema nesimtitilor astora e ca si rabdarea „fraierilor” ar putea ajunge la o limita.

  2. Sunt. sigura ca se v a proceda exact ca la emiterea autorizatiei de constructii de pe str.Avram Iancu la inceput s a adus in discutie haosul si blocarea circulatiei si refuzul pe acest motiv ca dupa aceea sa se aprobe fara nici o problema si lucrarile se desfasoara si v a mai rasari un bloculet ca ciupercile dupa ploaie ,sa ne rugam sa fie seceta poate se mai raresc constructiile alt mijloc nu vad cu asfel de Slujbasi din Primarie .

  3. cred ca primaria ar trebui sa publice un grafic cu esalonarea investitiilor. Foarte multe strazi din Cluj au fost propuse prin PUG pentru a fi largite sau s-au creat strazi noi, care trec peste proprietati private. La cate servituti de utilitate publica sunt pe PUG este evident ca procesul de implementare al lor este unul de lunga durata, care depaseste cu mult valabilitatea PUG-ului. Daca s-ar sti care strazi se vor realiza in urmatorii 2 ani, in urmatorii 5 ani, in urmatorii 10 ani, in urmatorii 20 de ani s.a.m.d, oamenii si-ar cumpara terenuri fiind constienti ca nu isi pot autoriza constructiile decat peste X ani, cand se va realiza strada la profilul prevazut de PUG. In lipsa unui grafic, vor fi presiuni de la dezvoltatorii imobiliari si persoane fizice de realizare a constructiilor peste tot, unde detin terenuri. Daca un investitor privat stie ca pe Buna Ziua nu va putea construi decat peste 5 ani, nu va mai da milioane de euro pe teren, ci va cauta teren in alta parte, unde poate construi acum. Sunt multi care isi cumpara teren, se imprumuta, platesc dobanzi mari, doar pentru a afla ulterior ca proiectele le sunt blocate ca strada are capacitate de circulatie depasita. Nici asa nu e corect, ca si oamenii aia au un plan de afaceri pe care l-au facut. Sa spuna clar Primaria, cand vor fi realizate strazile.

Lasa un raspuns pentru Leda

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.