Închide

Boc îi obligă pe dezvoltatori să vină cu studii de trafic pentru proiectele lor. Șerban Țigănaș, primul specialist care critică public aceată practică de avizare a proiectelor urbanistice: “Produce un dezechilibru între cerere și ofertă. Consecința? Cresc prețurile și chiriile la locuințe”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - ian. 17, 2022 6 2846

De câțiva ani încoace, Primăria din Cluj-Napoca cere studii de trafic pentru proiectele de urbanism din centrul Clujului dar și din zonele noi de urbanizare. Primarul Emil Boc folosește ca pretext studiile de trafic în decizia sa de a aviza sau nu proiecte imobiliare propuse în Cluj-Napoca.

La urbanism s-au impus chiar reguli (traduse în avizele arhitectului șef) ca în anumite zone și cartiere ale Clujului să se elibereze autorizațiile pentru locuințe doar după 2026 (termenul prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru finalizarea proiectelor finanțate în cadrul acestuia din bani europeni). Spre exemplu în zona Borhanci.

Din cauza acestor practici discreționare de avizare a proiectelor, aplicate de Boc la Primăria Cluj, dezvoltarea imobiliară din oraș este frânată în anumite zone sau încurajată în altele, iar specialiștii spun că acest lucru explică și faptul că prețurile de vânzare a locuințelor sunt cele mai mari din țară, cresc continuu sau că Primăria lasă imobiliarele să fie noul CARITAS al Clujului.

Aceiași specialiști urbaniști au mai arătat că Primăria ar trebuie să aibă un studiu de trafic la baza Planului Urbanistic Zonal care să genereze dezvoltare în oraș/corecții ale infrastcturii/oprimizarea arterelor din cartiere și nu să solicite studii realizate și plătite de privați, individual pe arterele pe care se doresc proiectele imobiliare. „Mașinile noi de care se face vorbire într-o anumită zonă la urbanism sunt o utopie. Se cer studii de trafic punctual, rupte de context pe care Primăria le folosește cum vrea, discreționar. Ar fi necesară o abordare integrată, cu fonduri mobilizate care să aducă dezvoltare în oraș, nu să o frâneze”, spun specialiștii urbaniști.

Arhitectul Șerban Țigănaș (în prezent decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism) este primul specialist din Cluj care critică public modul în care Boc avizează proiectele de urbanism din oraș, condiționându-le de termene de realizare a infrastructurii mari neasumate de autorități sau de studii de trafic făcute de privați la comanda beneficiarilor de proiecte, contra-cost.

Mai mult, Țigănaș arată că această atitudine consființită de Boc la Primărie, cea a „dictaturii studiilor de trafic”, potrivit căreia proiectele se avizează după criterii discreționare, fără o strategie de dezvoltare armonioasă a cartierelor și fără a utiliza forța investițională a dezvoltatorilor privați, duce la un dezechilibru în oraș: cresc continuu prețurile la chirii și la locuințe.

“Este un moment foarte dificil, după părerea mea, și care poate genera o criză profundă în viitor. Se trag niște frâne și se transmite ideea că nu am putut rezolva armonios acest oraș. Nu cei care sunt la putere acum, ci toți cei care s-au perindat 30 de ani au scăpat de sub control dezvoltarea urbanistică – și acum luăm niște măsuri reactive, care sunt profund eronate. În momentul în care există o cerere atât de mare de locuințe, în momentul în care există câteva mii bune de hectare neurbanizate în intravilanul municipiului, și nu ai o strategie de devoltare armonioasă a unor cartiere, cvartaluri, ansambluri ș.a.m.d., prin utilizarea energiei investiționale private, de fapt produci un fenomen de dezechilibru între cerere și ofertă și consecința este foarte clară: cresc prețurile și chiriile la locuințe. Se știe că suntem campioni naționali și că am depășit ca prețuri la tranzacții imobiliare inclusiv țări europene dezvoltate. Vor crește prețurile în continuare, mai ales că pe fundalul acesta se produc multe inechități. Adică unii dezvoltatori pot să construiască, pentru că au canal politic, iar alții nu pot. Când pui o regulă din aceasta care nu este legală, ci strategică, este o viziune politică. Este o formă de relativizare a documentelor de urbanism concrete, cum este planul urbanistic general. La Cluj avem o criză a PUG-ului, pentru că s-a început un plan urbanistic general nou, dar cel existent este respectat sau nu, pentru că este considerat depășit. Deși el nu este depășit. Ori faptul că nu mai permiți să se construiască în unele zone, spunând că infrastructura rutieră este insuficientă și s-ar crea ambuteiaje, este o chestiune care științific nu este dovedită. Și care produce o eroare conceptuală fundamentală, eu sunt revoltat de chestiunea asta, termenul meu este “dictatura studiilor de trafic”. Adică obligi oamenii să facă studii de trafic, mai multe pe aceeași stradă, spunând că, dacă este capacitatea străzii depășită, nu pot să mai locuiască încă niște familii în plus pe strada respectivă, când se știe foarte clar că ceea ce circulă pe o stradă reprezintă tranzitul, nu destinația celor care locuiesc acolo. Pe o stradă nu circulă decât într-o măsură foarte mică cei care locuiesc acolo. Sunt străzi care au acest ghinion, să fie alese de unii sau de alții, ca traseul lor principal spre locul de muncă, spre școală, spre alte destinații”, a atras atenția arhitectul Șerban Țigănaș, într-o intervenție la Napoca fm, citat de media9.

“Pe ce bază? (se blochează autorizarea locuințelor în cartierul Borhanci până în 2026 – n.red). Filosofia asta nu am mai întâlnit-o. Eu găsesc o idee care poate să fie valabilă în spatele acestei gândiri, anume de-a etapiza, de-a preciza niște zone. Nu se poate aplica discreditar și fără o planificare foarte clară, «mă angajez ca până în 2026 să fac nu știu ce». Ori s-a angajat cineva la ceva? Au mai fost perioade în istoria recentă a Clujului în care, în anumite zone, nu s-au eliberat certificate de urbanism pentru că erau considerate cu interdicție temporară de construire până la realizarea nu știu cărui proiect. Ori dacă tu nu te angajezi să faci lucrul acesta și nu oferi compensații ulterior – de exemplu, te angajezi să dai certificate de urbanism, planuri urbanistice și autorizații de construire foarte rapid, prioritar, pentru că i-am pus pe niște cetățeni să aștepte doi ani de zile. Nu am văzut așa ceva. Este o inechitate, un dezechilibru, un parteneriat nepredictibil, pe care cineva nu îl respectă și nu îl explică”, a mai semnalat arhitectul.

6 comentarii

  1. 100% de acord cu ce zice dnul Tiganas. Nu poti bloca urbanizarea fara sa aduci solutii concrete si etapizate. Cine raspunde daca in 2026 nu se indeplinesc conditiile de trafic ptr investitii imobiliare noi? A raspuns vreodata cineva ptr strategii urbane neindelinite? Cand nu ai solutii, cel mai simplu e sa blochezi initiativele. Nu stiu cat timp vom mai rabda astfel de abuzuri. Stau de ani buni de zile blocat sa imi construiesc o casa familiala pe un singur nivel, fara sa inteleg motivul (timp in care platesc chirie). Doar studii peste studii, bani aruncati si amanari abuzive.

    • @gicu atunci care este rolul PUG ului actual si care sunt drepturile tale ca proprietar ? de ce un plan pe care aceasta instituție la întocmit nu este respectat in primul rand de ea ? cine raspunde de ce s a into cmit si de ce se se va elabora ca strategie urbana in viitor ? cine raspunde de pagubele create la nivel individual si public ( cand construiesti generezi venituri imediate, dar si pe termen lung pt comunitate ex taxe si impozite ), in plus la Cluj esti obligati sa cedezi gratuit si ilegal terenuri cumparate din bani proprii, sa asfaltezi străzi din domeniul public, etc Deci cat costa o Autorizație de constructie la Cluj conform acestei scheme de șpagă electorală pe care unii o considera politica urbanistica legală ?

    • @gicu atunci care este rolul PUG ului actual si care sunt drepturile tale ca proprietar ? de ce un plan pe care aceasta instituție la întocmit nu este respectat in primul rand de ea ? cine raspunde de ce s a into cmit si de ce se se va elabora ca strategie urbana in viitor ? cine raspunde de pagubele create la nivel individual si public ( cand construiesti generezi venituri imediate, dar si pe termen lung pt comunitate ex taxe si impozite ), in plus la Cluj esti obligati sa cedezi gratuit si ilegal terenuri cumparate din bani proprii, sa asfaltezi străzi din domeniul public, etc Deci cat costa o Autorizație de constructie la Cluj conform acestei scheme de șpagă electorală pe care unii o considera politica urbanistica legală ?

  2. Sunt 100% de acord cu ce spune Dl.Tiganas,nu se procedează cu aceași unitate de măsură.
    Mai concret se blochează construirea unor case unifamiliale,asta in condițiile în care am așteptat 6 ani pentru documentația PUZ, pe motiv de trafic, însă trec pe bandă rulantă autorizații pentru construirea de blocuri care evident generează mult mai multă aglomerare în trafic.
    Amărăștenii să aștepte,cei care au posibilități și pârghii în administrație să-și facă fără probleme treaba.
    Sunt Clujean ,dar mă doare când văd ce se întâmplă în orașul meu.

Lasa un raspuns pentru Ozzy