Închide

Bicicliștii din Cluj anulează tradiționalul marș al bicicliștilor, organizat de peste o sută de ori, din cauza șicanelor forțelor de ordine

ActualitateTop News by Actual de Cluj - feb. 19, 2018 2 931

Marșul Bicicliștilor, organizat de zeci de ori până acum, a fost anulat sâmbătă, deși până acum a avut loc de 124 ori, după șicane ale forțelor de ordine.

„Acțiunea a fost indirect interzisă de autorități, care chiar la momentul începerii ei au comunicat verbal organizatorilor condiții inacceptabile și absurde, forțându-i să o anuleze, după ce în ziua precedentă transmiseseră în scris acordul pentru desfășurare marșului așa cum fusese declarat de CCN conform legii”, spune directorul Clubului de Cicloturism Napoca, Radu Mititean. „Este un abuz care nu pare deloc întâmplător, căci se corelează cu numeroase atitudini antibiciclistice și antimanifestații pe care autoritățile le manifestă în ultima vreme la nivel local și național”.

Mititean adaugă că, la fel ca la cele peste 120 de ediții anterioare, întinse pe mai bine de un deceniu, CCN, în calitate de organizator, a declarat autorităților organizarea manifestării publice în cauză în scris, cu cel puțin trei zile înainte, cu respectarea legii privind ordinea publică. „Primăria clujeană nu a transmis oficial nicio decizie de interzicere a manifestării, ba dimpotrivă, în 16 februarie a trimis un acord scris, ca la fiecare din cele peste 120 de ediții precedente, deși conform legii nici nu era necesar vreun asemenea acord, aviz sau autorizație, manifestarea fiind supusă doar declarării, deoarece nu solicităm închiderea circulației publice pe străzile pe care urma să treacă coloană de bicicliști, iar prin numărul de participanți și modul de desfășurare nu intră în categoriile speciale de manifestări care necesită autorizarea prealabilă și luarea de către autorități de măsuri speciale și nici măcar nu se punea problemă unei stânjeniri semnificative a normalei deplasări pe străzile vizate”.

În plus, spune Mititean, adresa primită de la Primărie potrivit căreia marșul era autorizat, chiar dacă aceasta nu era necesară, cuprindea și prevederea ca manifestarea să nu deranjeze traficul, ceea ce a fost interpretat de Poliția Rutieră ca, de exemplu, a nu ocupa mai mult de o bandă pe sens; în plus în multe cazuri polițiștii au blocat ei înșiși circulația cu mașini de poliție și girofar pentru ca la intersecții coloana de bicicliști să înainteze compact. „La niciuna din cele peste 120 de ediții lunare anterioare, nici Poliția rutieră, nici cea locală și nici Jandarmeria, când au fost prezente – căci uneori nu au venit decât două sau unul dintre cele trei organe de ordine, alteori niciunul, sau au rămas doar la începutul marșului – nu au solicitat sugerat participanții ruleze într-un singur , unul spatele celuilalt”, adaugă Mititean.

Acesta spune ce s-a întâmplat la mitingul din weekend de la Cluj: nu s-a așteptat la mulți participanți, și nici n-au venit mai mult de 20 în piața Unirii, având în vedere că e iarnă și e weekend. „De altfel, similar a fost și la ediția din ianuarie 2018, când dealtfel nu au venit nici Poliția rutieră, nici Poliția locală, nici Jandarmeria, cum de altfel sugerăm în fiecare declarare a marșurilor biciclistice lunare, argumentând de ce nu este nevoie de prezența și escortare de către organele de ordine, și mai ales de ce nu cu autovenicule”, descrie el. „De data această am observat, cu suprindere, că au apărut echipaje de Poliție rutieră, Poliție locală și Jandarmerie, și responsabilul de acțiune notificat de noi anterior acestor autorități, care fusese anterior abordat telefonic de reprezentantul Jandarmeriei, a fost acum chemat, tot telefonic, la ei, de echipajul Poliției rutiere prezent în colțul sudvestic al Pieței Unirii, la colțul cu străzile Napoca și Universității, tocmai când organizatorii dădeam participanților indicațiile specifice pentru participarea la marș, de exemplu ocuparea unei singure benzi, oprirea la semafor dacă este roșu, nedepășirea deschizătorului de coloană, păstrare compactă a coloanei. După câteva întrebări tehnice, de genul dacă traseul marșului va fi cel declarat autorităților, brusc polițistul rutier care a inițiat discuția, în prezența și auzul celorlalți reprezentanți ai poliției rutiere, poliției locale și Jandarmeriei, pe un ton amenințător și chiar agresiv, a pus în vedere delegatului CCN că „au pornit camerele” video și vor înregistra totul și sunt cu ochii pe noi și vor sancționa cea mai mică abatere pe care ar comite-o vreun biciclist participant în sensul nerespectării intergrale a regulilor de circulație, inclusiv a celor privind obligația bicicliștilor de a circula pe un singur rând și vor fi făcut răspunzători și organizatorii, etc. Mi-am manifestat totala surprindere privind interpretarea radical de toate cele 120 de ediții lunare, arătând că nu s-a modificat nimic în legislație sau în adresele Primăriei. Inițial mi s-a dat de înțeles că până acum nu am cunoscut și nu am respectat legile dar s-a terminat cu toleranța. Am arătat că, întâmplător avocat fiind, sunt foarte în temă cu prevederile legale și interpretarea lor, și consider corectă cea de până acum și nu văd niciun motiv de schimbare a interpretării. Replica, cu ton ironic și superior, a fost în sensul că interpretările se pot schimbă, nu sunt eterne, și iată s-au schimbat și dacă nu ne vom supune lor vom suporta rigorile legii. Deja mina serioasă a polițistului se transformase într-un rânjet sfidător, deși fusesem politicos și deși la niciuna dintre cele peste 120 de ediții precedente ale Marșului Bicicliștilor Clujeni nu fusese vreun incident, nu fusese nimeni sancționat măcar cu vreun avertisment, nici dintre organizatori nici dintre participanți, ba chiar am întâlnit aproape totdeauna o atitudine pozitivă din partea organelor de Poliție și Jandarmerie. Mi s-a explicat că nu se poate tolera ideea unei deplasări cu mai mulți bicicliști în paralel, ocupând o bandă de circulație, pentru că „ar însemna să fie perturbat traficul rutier”. Am arătat că, raportat la situația traficului auto într-o zi de sâmbătă dimineață, și raportat la numărul foarte redus de participanți, ideea este ridicolă și că atitudinea este evident șicanatoare, și echivalează unei interdicții de facto a marșului, pentru că dacă e vorba să ruleze participanții în regimul obișnuit prevăzut de legislația rutieră, deci inclusiv la modul că trebuie să fie în șir indian, și numai pe pistele de biciclete unde acestea au fost trasate, și cu coborât de pe biciclete și trecut succesiv, ca pietoni, traversările pentru pietoni, acolo unde pistele nu au continuitate la intersecții, nu se mai poate vorbi de vreo manifestare organizată și nici nu mai poate fi identificată vizual că atare de către ceilalți participanți la trafic, și nu mai există vreo rațiune de a fi declarată și escortată de organele de Poliție, și deci nu ne rămâne decât să luăm act de această interzicere abuzivă și anulăm manifestarea, facem ulterior demersurile ce se impun acestui abuz”.

În final o parte dintre bicicliștii prezenți la marș au pornit pe traseu pe cont propriu. „Cei circa 15 bicicliști porniți individual, pe cont propriu, pe traseul planificat pentru marș, am constatat că suntem escortați colectiv sau alternativ de către echipaje de poliție rutieră, locală și jandarmerie, aparent chiar cele prezente la locul unde trebuia să începem marșul, autovehiculele respective rulând cu viteză redusă în urmă sau în lateralul nostru sau depășindu-ne și așteptându-ne din loc în loc.  Din centru până în cartierul Gheorgheni și apoi Mărăști, din nou în Centru și apoi până în cartierul Grigorescu și înapoi în centru am fost monitorizați de mai multe echipaje alternativ, doar-doar vor surprinde vreo încălcare cât de mică a vreunei norme rutiere, pentru a aplica promisele amenzi, care se știe că sunt enorme, minim 870 lei pentru orice încălcare de normă rutieră specific biciclistică, de exemplu lipsa unui catadioptru pe bicicletă, rularea câțiva metri pe trotuar sau pe trecerea de pietoni sau altele. Nu au reușit să depisteze vreo neregulă, deși peste o oră au consumat combustibil și timpul lor de lucru, plătit de noi că și contribuabili, rulând pe străzi aproape pustii pentru a urmări și intimida o duzină de bicicliști circulând regulamentar pe străzile orașului. Pentru că numai în scop de intimidare putea fi practică rulării în paralel sau de a și coborî din autoturismele de serviciu, și a stă pe stradă cu aparatură de filmare sau fotografiere în mână, îndreptată spre bicicliștii în trecere, deși erau pornite probabil și camerele din autovehiculele respective. Era evidența insistența și chiar ostentativitatea cu care echipajele ne-au privit și înregistrat, ca pe niște suspecți sau făptuitori de ilegalități, deși legal nu ni se putea imputa nimic”.

2 comentarii

  1. sunt bicilist, dar nu erau ok acele marsuri. cateva da, pt atragerea atentii dar lunar cum faceau ei nu.
    ajungeau sa deranjeze traficul. treceau pe rosu prin semafoare si provocau ambuteiaje mari, mai ales ca se organiza vinerea seara.
    1-2 cat sa isi zica parerea erau suficente. totusi tre sa respecte si pe restul

Lasa un raspuns pentru adi