Închide

UPDATE FOTO/VIDEO A început dezbaterea pentru Verde pe malul Somesului

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 07, 2015 3 847

Petiția a ajuns în sală. Cea mai lungă petiție formulată de societatea civilă clujeană – 150 de metri care au fost susținuți luni pe malul Someșului de un lanț uman. O petiție pentru a se păstra zona verde pe malul Someșului pe care primăria vrea să o elimine în cadrul unui proiect cu bani europeni de modernizare a arterei Splaiul Independenței.

Pe panourile din Sala de Sticlă au ajuns și planșele cu propunerile pentru viitorul Someșului pe strada Splaiul Independenței, planșe pe care primăria nu le-a pus la dispoziția opiniei publice până în ziua dezbaterii.

Primarul Emil Boc a ajuns în sală și a stigat prezența din partea departamentelor primăriei. E prezent urbanismul, căile ubane, siguranța circulație, compania de transport local.

Avem și trei consilieri de la PSD Cluj prezenți. Plus unul de la UDMR.

S-a început dezbaterea. Întâi vorbesc reprezentanții primăriei, apoi societatea civilă. E prezent și președintele Ordinului Arhitecților din România, Șerban Țigănaș. Dar și proiectanții de la PUG, Adrian Borda și Eugen Pănescu. Așa prezintă agenda discuțiilor edilul clujean.

Dezbaterea va dura 2 ore. Primăria va vorbi 30 de minute, după care microfonul aparține societății civile din Cluj-Napoca. Se fac înscrieri la cuvânt.

Primarul prezintă planșele, la minutul 12 al dezbaterii. Adică niște fotografii de pe șantierul din zona podului Elisabeta.

20151007_151319

La minutul 37 al dezbaterii a ajuns si consilierul Ioan Bildea de la PNL. Sunt prezenți și Claudia Anastase, Irimie Popa, Flavius Milașan și Csoma Botond.

E prezent și președintele OAR-T Szabolcs Guttmann dar și arhitectul Vasile Mitrea.

De la minutul 37 vorbește societatea civilă.

20151007_153816

La minutul 51, consilierul PSD Claudia Anastase se declară pentru un oraș cu fața la Someș și promenadă iar în sala se aplaudă.

Le minutul 58 al dezbaterii se prezinta profilele stradale propuse pe Splaiul Independenței.

Minutul 75 al dezbaterii. Tensiuni între primar și arhitectul Șerban Țigănaș. Președintele OAR a cerut atelier de lucru și amanarea implementarii proiectului. Revenim cu VIDEO.

La minutul 80: primarul citează din Churchill și spune că democrația e un ansamblu de proceduri, dar cea mai prostă formă de guvernare.

Emil Boc invoca pierderea banilor europeni dacă nu se face proiectul de pe Splaiul Independenței.

La minutul 90, președintele filialei Transilvania a OAR, Szabolcs Guttmann a cerut schimbare de soluție tehnică pro pietoni și verde.

Cu 15 minute înainte de cele două ore propuse pentru dezbatere, Iulia Hurducaș din partea societății civile intervine și semnalează primariei că niciuna dintre planșele proiectului expuse în sala de sticlă nu relevă același lucru pentru viitorul malului Someșului din Cluj. Că sunt soluții diferite, contradictorii.

În sala de aplaudă.

Primarul face o clarificare privind timpul de dezbatere – până la 17.30. Iar Szakats Isvan îi amintește primarului că trebuie să vorbească toată lumea înainte ca el să plece din sală și îi cere să lase societatea civilă să vorbească mai mult.

La minutul 120, Szakats Isvan  cere primăriei să înceteze cu ipocrizia și atrage atenția că acționează altfel decât cum s-a stabilit în dosarul de candidatură al Clujului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021 – promenadă și oraș cu fața la Someș.

În Sală se aplaudă.

La minutul 130, arhitectul Mihai Racu prezintă un studiu realizat de Centrul pentru mediu construit în care doar 5% dintre respondenții clujeni își doresc mașini în loc de spații verzi. Primarul întreabă care e marja de eroare a studiului. Oamenii din sala întreabă dacă primăria a făcut un astfel de studiu. Câțiva repezentanți din sală pleacă nervoși și dezamagiți și vociferează: „Ne vedem în stradă”.

La minutul 141 primarul promite că va discuta mâine dimineață cu ADRN-V (autoritate intermediară de management în proiectul de trama stradală) dacă se poate modifica proiectul fără ca Clujul să piardă banii europeni. Boc citește o adresă de la Ministerul Dezvoltării prin care instituția semnalează că proiectele cu bani europeni trebuie terminate până la 31 iulie 2016, în cazul contrar existând riscul să se dea toți banii europeni înapoi de către primării.

Cu un minut înainte de cele 150 de minute propuse pentru dezbatere de primar, se stabilește că primăria va face un drum până la ADRNV să întrebe dacă în cazul în care se stopează proiectul pe tronsonul Splaiul Independenței nu se pierd banii. Dacă se poate, se va îmbunătăți proiectul, promite Boc.

Minutul 170. Încă se dezbate, mai este o intervenție. Primarul este încă în sală. Reiterează ideea că va discuta despre posibilitatea modificării proiectului cu Agenția Regională de Dezvoltare Nord-Vest. Se declară un partener al societății civile, cu condiția să nu trebuiască să se returneze cele 12 milioane de euro din bani publici, echivalentul proiectului de tramă stradală.

3 comentarii

  1. DIn relatare lipsesc aproape in totalitate elementele concrete. mai ales pozitiile critice exprimate fata de pozitia Primariei. Iata un citat din relatarea unui participant:
    ============================
    Au fost in sala multe zeci persoane, din care primarul, cativa consilieri locali, persoane cu functii de conducere in Primarie, presa, reprezentanti ai unor organizatii formale sau informale ale societatii civile, ai Ordinului Arhitectilor din Romania, alti arhitecti si urbanisti inclusiv cei care au elaborat PUG-ul, cativa cetateni care locuiesc in zona sau umbla mult prin zona si le pasa…

    Asa-zisa dezbatere nu a fost anuntata deloc pe site-ul Primariei la sectiunea ”dezbateri publice” dar a fost insa formal anuntata printr-un mic anunt in sectiunea de comunicate de presa de pe site-ul Primariei. In sedinta, Primarul a anuntat ca normal ca nu a pus anuntul in sectiunea ”dezbateri publice” deoarece chipurile acolo le anunta numai pe cele organizate pe proiecte de HCL, conform Legii 52 / 2003 🙂 Oricum si ora, si modul de desfasurare, si faptul ca nu au fost publice din timp documentele ex. planurile urbanistice si tehnice pentru acel proiect, si faptul ca sedinta a inceput in business hours, ca a fost condusa de Primar, in mod subiectiv si adesea abuziv, nu de o persoana neutra, ca celor 11 care s-au inscris la cuvant ni s-au alocat cate 4 minute de persoana si in rest a fost mai mult obisnuitul potop de vorbe incarcat cu neadevaruri si promisiuni din partea Primarului si a unor directori si sefi de servicii din Primarie ….. totul a fost o reconfirmare ca nu exista bunacredinta la Primarie si nu sunt semne de schimbare, si ca a fost de fapt o miscare de PR, ca in final Primarul a zis ca proiectul oricum trebuie implementat asa, ca e inclus in proiectul mare de lucrari de trama stradala finantat din fonduri UE si ca daca nu se face latirea asta chipurile ar trebui sa se dea inapoi la UE toti banii pt tot proiectul mare de 12 mil EUR ( fapt vehement contestat de multi din cei prezenti, care lucreaza de multi ani cu fonduri UE)….. La adresa celor care l-au contrazis sau au pus intrebari incomode, ca de obicei, Primarul a lansat imediat atacuri la persoana mai fatise sau mai subtile pentru a ii neutraliza sau eclipsa.

    Partea insa foarte pozitiva a ”dezbaterii” a fost faptul ca o mare parte dintre vorbitori au avut pozitii pertinente, argumentate si in aceeasi directie, de opozitie neta fata de proiectul Primariei, aborand aspectele de reducere inadmisibila a spatiului verde, previzibila crestere a poluarii fonice si noxelor in zona, blocarea apropierii pietonale si biciclistice de Somes pe viitor, faptul ca in loc sa promovam alternativele prin latirea aceasta se favorizeaza in continuare autoturismele si se atrage si mai mult trafic auto in si prin centru, si ca degeaba latesti Splaiul cu o banda daca ai la capete gatuiturile, ca fluxul orar de vehicule va fi cam la fel, si ca proiectul contrazice toate documentele actuale de strategii urbane si de mobilitate la nivel de UE, national si local (PUG nou, PMUD in curs de definitivare, chiar Strategia de Dezvoltare Locala 2014-2020 recent aprobata), si ca la baza proiectului este un PUZ facut cu mari ilegalitati in 2008 si un asa-zis ”studiu de trafic” din 2005-2007 complet depasit si care oricum e cum e pentru ca tema primita de elaboratori a fost ”fluidizarea traficului” deci li s-a cerut sa faciliteze accesul automobilistic…
    ============================

  2. DEZBATAREA DE LA PRIMARIA CLUJEANA DIN 7 OCT 2015 PE TEMA LATIRII CAROSABILULUI PE MALUL SOMESULUI pe str Splaiul Independentei – scurta relatare a unui participant
    : ============================
    Au fost in sala multe zeci persoane, din care primarul, cativa consilieri locali, persoane cu functii de conducere in Primarie, presa, reprezentanti ai unor organizatii formale sau informale ale societatii civile, ai Ordinului Arhitectilor din Romania, alti arhitecti si urbanisti inclusiv cei care au elaborat PUG-ul, cativa cetateni care locuiesc in zona sau umbla mult prin zona si le pasa…

    Asa-zisa dezbatere nu a fost anuntata deloc pe site-ul Primariei la sectiunea ”dezbateri publice” dar a fost insa formal anuntata printr-un mic anunt in sectiunea de comunicate de presa de pe site-ul Primariei. In sedinta, Primarul a anuntat ca normal ca nu a pus anuntul in sectiunea ”dezbateri publice” deoarece chipurile acolo le anunta numai pe cele organizate pe proiecte de HCL, conform Legii 52 / 2003 emoticon smile Oricum si ora, si modul de desfasurare, si faptul ca nu au fost publice din timp documentele ex. planurile urbanistice si tehnice pentru acel proiect, si faptul ca sedinta a inceput in business hours, ca a fost condusa de Primar, in mod subiectiv si adesea abuziv, nu de o persoana neutra, ca celor 11 care s-au inscris la cuvant ni s-au alocat cate 4 minute de persoana si in rest a fost mai mult obisnuitul potop de vorbe incarcat cu neadevaruri si promisiuni din partea Primarului si a unor directori si sefi de servicii din Primarie ….. totul a fost o reconfirmare ca nu exista bunacredinta la Primarie si nu sunt semne de schimbare, si ca a fost de fapt o miscare de PR, ca in final Primarul a zis ca proiectul oricum trebuie implementat asa, ca e inclus in proiectul mare de lucrari de trama stradala finantat din fonduri UE si ca daca nu se face latirea asta chipurile ar trebui sa se dea inapoi la UE toti banii pt tot proiectul mare de 12 mil EUR ( fapt vehement contestat de multi din cei prezenti, care lucreaza de multi ani cu fonduri UE)….. La adresa celor care l-au contrazis sau au pus intrebari incomode, ca de obicei, Primarul a lansat imediat atacuri la persoana mai fatise sau mai subtile pentru a ii neutraliza sau eclipsa.

    Partea insa foarte pozitiva a ”dezbaterii” a fost faptul ca o mare parte dintre vorbitori au avut pozitii pertinente, argumentate si in aceeasi directie, de opozitie neta fata de proiectul Primariei, aborand aspectele de reducere inadmisibila a spatiului verde, previzibila crestere a poluarii fonice si noxelor in zona, blocarea apropierii pietonale si biciclistice de Somes pe viitor, faptul ca in loc sa promovam alternativele prin latirea aceasta se favorizeaza in continuare autoturismele si se atrage si mai mult trafic auto in si prin centru, si ca degeaba latesti Splaiul cu o banda daca ai la capete gatuiturile, ca fluxul orar de vehicule va fi cam la fel, si ca proiectul contrazice toate documentele actuale de strategii urbane si de mobilitate la nivel de UE, national si local (PUG nou, PMUD in curs de definitivare, chiar Strategia de Dezvoltare Locala 2014-2020 recent aprobata), si ca la baza proiectului este un PUZ facut cu mari ilegalitati in 2008 si un asa-zis ”studiu de trafic” din 2005-2007 complet depasit si care oricum e cum e pentru ca tema primita de elaboratori a fost ”fluidizarea traficului” deci li s-a cerut sa faciliteze accesul automobilistic…
    ============================

  3. „La minutul 80: primarul citează din Churchill și spune că democrația e un ansamblu de proceduri, dar cea mai proastă formă de guvernare.”

    Cred că ceea ce vroia să sublinieze, probabil cu diplomaţie domnul Boc, este faptul că „guvernarea” nu are cum să ţină seamă necritic de „simţul comun”, spre exemplu de rasismul şi xenofobia opiniei publice, aşa cum s-a manifestat aceasta în cazul protestelor Anti-Refugiaţi. Exista genuri de situaţii care trebuiesc gândite şi analizate în profunzime, rezolvari care nu pot fi luate de-a gata după „gura ne-exepertă a agorei”… haha