Închide

Compania de Autostrăzi: în ce stadiu sunt lucrările la tronsoanele de autostradă din Cluj și ce promite pe anul viitor

EconomieTop News by Actual de Cluj - dec. 17, 2017 0 1038

Scuze peste scuze: nu avem niciun kilometru de autostradă folosibil în acest an, dar motivul e că nu s-au asumat decizii în anii anteriori și partea bună e că în acest an s-a deschis front de lucru pentru tronsoane ce vor fi deschise în viitor: cam la aceasta s-ar rezuma mesajul publicat azi de Compania Națională de Autostrăzi, care face bilanțul lucrărilor din acest an.

Începem cu concluzia CNAIR după ce face bilanțul lucrărilor din acest an: „în anul 2017 nu au putut începe lucrări la proiecte de anvergură, în principal din cauză că în anii anteriori nu au fost promovate în licitație publică astfel de obiective, atât din cauza absenței unei strategii coerente cât și ca urmare a lipsei de asumare a unor decizii”.

În martie CNAIR a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Pe trei dintre secțiuni (A,B,C) şi la Nodul Margina, a fost deschisă circulaţia, dar numai după ce CNAIR a efectuat expertize tehnice privind calitatea lucrărilor executate, iar constructorului Asocierea Salini Impregilo SpA – S.E.C.O.L. SpA i s-a cerut să ofere o garanție suplimentară de patru ani pentru anumite lucrări. „Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă”, recunoaște CNAIR,  care adaugă că astfel numărul de km de șosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748.

În luna noiembrie a acestui an au fost recepționați încă 8,7 km de autostradă, pentru sectorul Gilău – Nădășelu. Acest sector va fi însă deschis circulației doar anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute tot în 2017 la podul care va traversa Someșul Mic, în continuarea A3, spre Campia Turzii. Lucrările la acest pod stagnau încă de la rezilierea contractului cu Compania americană Bechtel, pe Autostrada Transilvania. CNAIR SA a deblocat documentația în acest an și a semnat în octombrie contractul cu un antreprenor care a reluat lucrările. Se estimează astfel că acest obiectiv va fi deschis circulației în luna august a anului viitor.

VIDEO Au început lucrările la viaductul de la Gilău din Autostrada Transilvania

O mare parte din lucrările începute cu ani în urmă au avut în 2017 cel mai mare progres, mai arată autoritatea, care spune că o analiză comparativă între stadiul fizic al lucrărilor la începutul anului și cel înregistrat la ora actuală arată „o evoluție semnificativă”.

Dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcție în acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeș-Turda, care la ora actuală este aproape finalizat. Pornite de la un stadiu de 65%, la începutul anului, lucrările au evoluat anul acesta cu 35%. Circulația pe acest lot ar fi putut fi deja deschisă dacă antreprenorul ar fi executat toate lucrările așa cum prevedea proiectul, susține CNAIR, care adaugă că a fost nevoită să amâne pentru luna ianuarie recepția la finalizarea lucrărilor pe acest lot, după ce comisia de pre-recepție a constatat la fața locului că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic. „Din păcate, aceste probleme au făcut practic imposibilă recepția finală a lotului de 12,45 km, potrivit actualei legislații în domeniu”, arată CNAIR. În schimb, lotul 4 al aceleiași autostrăzi a pornit de la un stadiu fizic al lucrărilor de 60% în luna ianuarie și a ajuns acum la 95%, înregistrând anul acesta un progres de 35%. Inclusiv acest sector de autostradă urmează să fie recepționat anul viitor, după finalizarea tuturor lucrărilor, subliniază instituția. Cât privește lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, aici stadiul a ajuns la jumătate, de la 16% în ianuarie. Se preconizează că și acest lot va putea fi deschis circulației anul viitor.

Lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva au evoluat cu 25% anul acesta, pornind de la 48% în luna ianuarie și ajungând la un progres fizic de 73% la ora actuală. Acest lot ar fi putut fi mult mai avansat, dacă în anii anteriori ar fi fost soluționată problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș, care a ținut practic în loc antreprenorul o lungă perioadă de timp. Tot prin schimbarea modului de abordare a problemelor, CNAIR SA a reușit în 2017 să obțină mutarea liliecilor din peștera respectivă și astfel în luna septembrie să poată acorda constructorului permisiunea legală de a relua lucrările în zonă. Contractul pentru acest proiect a fost semnat în anul 2013, iar evoluția medie anuală a lucrărilor, până în luna ianuarie 2017, a fost de 12%.

În ceea ce privește autostrada Transilvania, Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, pe trei tronsoane lucrările au început doar îna cest an: pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la începutul anului, până la 36% în acest moment. Sectorul Iernut-Chețani, al aceleiași autostrăzi, a evoluat de la 0% la 20% anul acesta, iar sectorul Chețani – Câmpia Turzii, a înregistrat un progres modest de la 0% la 5%. „Aceasta în condițiile în care autorizațiile de construcție au putut fi eliberate pentru cele două sectoare de abia în luna mai, respectiv luna noiembrie a acestui an, după eliminarea unor blocaje create în anii anteriori”, arată CNAIR.

Tot pe autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ungheni – Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul acesta de la 17% la 60%.

Singurele vești concrete pentru șoferi sunt pe sectorul Gilău-Nădășelu al autostrăzii Transilvania, care la începutul anului înregistra un progres fizic de 87%, și unde lucrările au fost deja finalizate și recepționate fără obiecții. Sunt vești concrete pentru că va fi, deocamdată, un muzeu frumos:

Imagini cu lotul din Autostrada Transilvania care se apropie de finalizare. Va fi “cel mai frumos muzeu de autostradă din România”

Pe secțiunea București-Ploiești a autostrăzii București-Brașov, lucrările dintre Nodurile rutiere de pe Centura București și de la Moara Vlăsiei au progresat de la 21% la 65%, după ce problemele care blocau proiectul au fost soluționate definitiv în luna iulie, astfel încât lucrările să poată continua la pasajul peste calea ferată București-Constanța. Rata de progres a lucrărilor a fost de 44%, față de evoluția de doar 21 de procente, calculate de la semnarea contractului, în luna februarie a anului 2016.

 

CNAIR susține că a lansat în acest an proiectele de aproximativ patru miliarde de euro, „care reprezintă o premieră în domeniu, în ultimii 27 de ani”: „prin lansarea unor licitații anul acesta, se deschide practic front de lucru pentru sute de km de infrastructură modernă, care va fi construită în următorii ani”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu