Închide

Lucrări de George Enescu în primă audiție mondială diseară la Cluj

CulturăTop News by Actual de Cluj - dec. 07, 2018 0 180

Lucrări de George Enescu în primă audiție mondială la Cluj, diseară în concertul Filarmonicii Transilvania.

Două lucrări din tinerețe ale lui George Enescu, retranscrise de dirijorul Filarmonicii Transilvania Gabriel Bebeștelea, vor fi auzite diseară într-un concert al instituției de cultură la Auditorium Maximum, alături de corul și orchestra filarmonicii.

„George Enescu este cel mai mare compozitor român și, în ciuda acestui fapt, nu este cunoscut foarte bine, tocmai pentru că muzicologii și interpreții și-au concentrat mai mult atenția pe operele sale de maturitate”, spun reprezentanții Filarmonicii din Cluj. „El a început să-și numeroteze lucrările la 16 ani, cu ”Poema română”, op.1, lucrare cântată în premieră la Cluj, în data de 23 noiembrie, în primul concert al Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, dedicat Centenarului Marii Uniri. Lucrarea este una extrem de matură, de închegată, pentru un compozitor la vârsta respectivă. Tocmai de aceea, dirijorul Gabriel Bebeșelea, sub bagheta căruia s-a cântat lucrarea, a fost provocat să afle cum a arătat muzica creată de George Enescu înainte de ”Poema română” și care a fost parcursul componistic care a dus la această lucrare, cu toate că avem niște foarte valoroase simfonii de școală”.

Astfel, disear[ publicul va auzi două uverturi de concert, „Ouverture tragique”, op. 6, opus temporar dat de Enescu lucrărilor sale „de școală”, și  „Ouveture triomphale” op.11, compuse la 14 și respectiv 15 aniDe asemenea, împreună cu tenorul Tiberius Simu, se va cânta un fragment dintr-o lucrare monumentală, tot în primă audiție absolută. E vorba de monologul lui Arald din oratoriul „Strigoii”, înregistrat pe CD împreună cu Orchestra Simfonică Radio Berlin.
Gabriel Bebeșelea: „Această lucrare are o poveste foarte interesantă”, spune Bebeștelea. „Enescu a compus oratoriul pe versuri de Mihai Eminescu în timpul Primului Război Mondial, în 1916. A finalizat schițele dar nu se știe în ce context le-a pierdut. Au fost recuperate în anii ’70 de către Romeo Drăghici, directorul Muzeului George Enescu, iar acesta le-a oferit compozitorului Cornel Țăranu care le-a pus cap la cap, reconstruind întreaga compoziție din schițe. În 2017 a fost orchestrat de compozitorul Sabin Păutza, sub atenta colaborare a maestrului Cornel Țăranu. Strigoii e veriga lipsă dintre lucrările vocale de tinerețe și Oedipe, marea sa capodoperă. E ceea ce ne lipsea pentru a găsi tranziția dintre cele două perioade componistice ale sale. Aici regăsim preocupări expresioniste, într-o sincronicitate perfectă cu epoca: experimentează cu sprechgesang, neomodalism, polimodalism/politonalism și chiar atonalism”.

Concertul face parte dintr-o serie care presupnue interacțiunea directă cu publicul după spectacol – melomanii vor putea discuta marginea lucrărilor direct cu dirijorul, cel care a reconstruit cele două lucrări în primă audiție absolută.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu