Închide

La Cluj s-a lansat aplicaţia prin care restaurantele şi magazinele pot dona mâncarea în exces

ITSocial by Kristina Reştea - mart. 12, 2018 1 1695

 

Aţi aruncat recent, cu o strângere de inimă, vreun rest de mâncare rămas în frigider, gândindu-vă că în România încă se suferă de foame? Imaginaţi-vă care e „scara” risipei în afara gospodăriilor, în restaurante sau lanţuri de retail! Cele mai multe deşeuri alimentare provin din gospodării (53%), la care se adaugă 19% din procesarea alimentelor şi 12% din serviciile alimentare, arată un raport al Uniunii Europene citat de dezvoltatorii unei aplicaţii care îşi propune să contribuie la diminuarea fenomenului. O asociaţie din Cluj a anunţat azi lansarea aplicaţiei prin care s-ar putea contribui la reducerea risipei alimentare: ShareFood, un instrument care poate fi utilizat de restaurante, firme de catering sau magazine care rămân cu mâncare pe care nu o mai pot vinde; beneficiarii ar fi ONG-uri care lucrează cu persoane defavorizate şi grupuri care au nevoie de hrană. Aplicaţia a fost lansată de o asociaţiei înfiinţată la Cluj, care găteşte şi oferă mâncare săracilor din mai multe oraşe din ţară şi a fost dezvoltată de programatori în mod voluntar.

Asociaţia O Masă Caldă, care lucrează cu comunităţi defavorizate, a dezvoltat ShareFood „din dorinţa de a crea o reţea de donatori şi beneficiari de hrană din cadrul unei comunităţi, contribuind astfel la reducerea risipei alimentare”, explică iniţiatorii proiectului. Aceştia au sesizat nevoia şi au gândit aplicaţia după experienţa „în teren”: asociaţia O Masă Caldă are sediul în Cluj-Napoca, dar are activităţi şi în Bucureşti, Bistriţa, Satu Mare, Adjud şi Constanţa, unde asigură în jur de 900 de porţii de mâncare săptămânal pentru cei nevoiaşi.

Mai precis, aplicaţia se adresează persoanelor juridice din zona alimentaţiei publice, organizare evenimente (firme de catering, restaurante, hipermarketuri care comercializează mâncare caldă), care doresc să doneze mâncarea rămasă neconsumată. Beneficiarii pot fi asociaţii, organizaţii, instituţii care au ca scop susţinerea persoanelor defavorizate din cadrul unei comunităţi, fiind incluşi aici copii, tineri şi persoane cu o situaţie materială precară, şomeri, vârstnici şi persoane fără adăpost, persoane abandonate, familii cu venituri mici. Printre primii care au deschis cont de beneficiar se află Direcţia de Asistenţă Socială şi Medicală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

“De când am lansat programul O Masă Caldă, în urmă cu aproape 5 ani, ne-am asumat ca obiectiv și combaterea risipei de hrană. Până acum, acest obiectiv a fost integrat în modul în care facem cumpărături pentru bucătăriile în care gătim beneficiarilor noștri, timp în care ne-am construit o rețea de producători de hrană (restaurante, magazine mici și mari, producători, firme de catering) care doresc să contribuie la acoperirea mai bună a nevoii de hrană în comunitate, dar și de beneficiari (ONG-uri, centre de zi sau centre de găzduire permanentă, instituții care oferă servicii sociale). Astfel, această aplicaţie a venit firesc, ca o extindere a activităţilor noastre”, a declarat George Jiglau-Labunet, membru fondator al Asociaţiei O Masă Caldă.

Aplicaţia este disponibilă pentru device-uri cu sistem de operare Android. Orice solicitare de creare de cont este aprobată de administratorul aplicaţiei, care verifică corectitudinea datelor înscrise, după codul de identificare fiscală. Proiectul a fost dezvoltat de  Raimonda Boian şi George Jiglău, administratorii aplicaţiei din partea asociaţiei OMC, Andreea Rusu şi George Ginguta, dezvoltatorii aplicaţiei. “Aplicaţia ShareFood este rezultatul unei munci de echipă, care, pe parcursul unui an de zile, a sucit pe toate părţile posibilele probleme pe care le poate întâmpina implementarea ei, plecând de la transport şi până la corectitudinea şi onestitatea donatorilor şi beneficiarilor”, a menţionat Raimonda Boian, membru fondator.

 

Cum „operează” Share Food?

George Jiglău ne-a explicat şi cum va funcţiona aplicaţia. „Un donator care are mâncare rămasă, despre care ştie că e în termen de valabilitate sau ok de consumat, dar pe care nu o mai poate comercializa sau pur şi simplu poate vrea să o doneze, postează pe aplicaţie. Donatia devine activă, iar beneficiarii primesc o notificare. Cine o dore;te, poate s[ o „rezerve”. În momentul în care donaţia e creată, donatorul specifică dacă poate sau nu să asigure transport, astfel încât beneficiarul să ştie asta. Daca nu are transport asigurat de donator, beneficiarul trebuie să îşi asigure transportul. Cert e că după rezervare, beneficiarul trebuie să ia legatura cu donatorul şi să se înţeleagă cu privire la condiţiile transportului şi abia atunci donaţia e finalizată. Dacă expiră timpul şi nu sunt stabilite direct condiţiile, donaţia redevine activă şi o poate lua altcineva”, menţionează George. Trebuie precizat şi că donaţia e creată de la început cu un anumit termen de valabilitate, în funcţie de specificul mâncării: câteva ore, dacă e vorba despre mâncare perisabilă sau de la restaurant sau poate câteva zile dacă un magazin are mâncare neperisabila. „E durata pentru care donatorul îşi asumă că mâncarea e ok de consumat”, precizează reprezentantul asociaţiei. „E important de spus şi că totul are loc între persoane juridice. Aplicaţia nu poate fi folosită de persoane fizice, nici donatori, nici beneficiari. De asemenea, e important ca la beneficiari să fie vorba de grupuri mai mari, al căror specific să îl cunoaştem atunci când se creeaza profilul de beneficiari. Şi e vorba şi de răspundere juridică din punctul de vedere al siguranţei alimentare, cu privire la calitatea mâncării, transport, livrare, care e mai clar reglementată în cazul persoanelor juridice”, a menţionat George.

Aplicaţia este accesibilă la nivel naţional. Până în acest moment, există cereri de validare conturi de donatori şi beneficiari din Cluj-Napoca, Bistrița şi Târgu Mureș, spun reprezentanţii asociaţiei. Primele reacţii? „Probabil va dura câteva zile până aplicaţia va „decola”, până când restaurantele şi alţi posibili donatori se vor informa, pentru că sigur vor avea nevoie de puţin timp să citească regulamentul, să se asigure ca e totul ok, din punct de vedere contabil şi al sigurantei alimentare. E normal şi foarte bine să se informeze înainte. La fel şi pentru beneficiari – să vadă despre ce e vorba. Deci abia peste vreo 10 zile o să ne punem şi noi problema de numere, în termeni de reacţie iniţială”, spune George Jiglău.

 

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.