Închide

Vrei să lansezi un start-up în domeniul tehnologiei? Investitor la Skype, Tesla şi Hotmail, la Cluj: căutaţi domeniile unde serviciile sunt slabe şi scumpe

ActualitateEconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - mai 23, 2016 0 580

În ce fel de afaceri și-ar pune banii un investitor american cunoscut pentru finanțarea de afaceri noi în domeniul tehnologiei? Orice domeniu unde serviciile sunt slabe şi preţurile mari, în industrii unde e monopol, răspunde Tim Draper pentru oamenii interesați de tehnologie și antreprenoriat adunați la conferința Techsylvania, care se desfășoară zilele acestea la Cluj.

Născut într-o familie de investitori, Tim Draper este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de investiții, pe plan mondial. Tim Draper este co-fondator și Managing Partner al fondului de investiții Draper Fisher Jurvetson, care deține nu mai puțin de 3,5 miliarde de dolari în administrare conform Crunchbase, cu misiunea de a finanța afaceri debutante în domeniul tehnologiei. A investit în idei care au acum succes global, ca Skype, Hotmail sau Tesla.

„Cum îţi luăm banii?”, e prima întrebare pe care o lansează Philipp Kandal, unul dintre cei care au pus bazele Techsylvania, acum moderator la eveniment. „Suntem interesați de proiecte în orice domeniu unde serviciile sunt slabe şi preţurile mari, în industrii unde e monopol. Pot fi afaceri în domeniul Financiar, în cel al sistemului de sănătate, în domeniul educaţie, unde se pot face mari îmbunătățiri. Știți care e sectorul unde sunt cele mai mari costuri și cele mai proaste servicii? În zona autorităților publice. Poate fi interesant și domeniul de livrare de produse, de mâncare, sunt oportunități în toate aceste domenii, căutăm companii ce pot schimba industria serviciilor”, a spus Draper. „Am finanțat Baidu în China pe când oamenii mergeau cu bicicletele și vindeau lucruri din coș în coș. Am finanțat Skype pe când era reprezentat doar de doi oameni care erau considerați infractori în Statele Unite”, a mai spus Draper.

Să găsești domeniul bun nu e totul. Ca să atragi capital trebuie să vii cu o idee antreprenorială diferită de ceea ce există pe piață. Chiar revoluționară. „Căutăm ceva diferit. Dacă faceţi ceva ce s-a mai făcut, dar pe care vreți să îl îmbunătățiți, e foarte bine, faceţi-o în continuare. Dar ca să vă sprijinim, căutăm pe cineva care poate să gândească pe un interval de timp extins: să aibă o viziune pentru peste 50 de ani sau să se gândească la ceva nebunesc, să aibă o misiune. Să zică: vreau să merg pe Marte. Căutăm cei mai buni ingineri, cei mai buni oameni de marketing, cei mai buni creatori de modele de business. Am întâlnit oameni deştepți în România”, a ținut să menționeze investitorul american.

Domeniile unde se poate inova sunt însă și mai multe, amintește pe parcurs Draper: se găsesc noi metode de creare de energie, de călătorie, noi modalități de a crea produse. „Poţi inventa ceva aici şi să fie livrat imediat altundeva”, a spus Draper făcând referire la noile tehnologii și imprimantele 3D.

„Fă primul pas! Sună pe cineva, apoi pe încă unul. Acești paşi contează ca antreprenor. Fii dispus să eşuezi! O să vă zică unii că sunteţi nebuni, proşti. Elon Musk a spus că vrea să meargă pe Marte. 96% din oameni îl consideră nebun. Restul de 4% vor să lucreze pentru el. Îi căutăm pe cei din urmă. De câte ori a fost numit Elon Musk tâmpit pentru că vrea să ne ducă pe Marte? Nu mai e așa de tâmpit acum, nu?“, a exemplificat Draper. Şi a lansat câteva sfaturi pentru antreprenorii la început de drum. „Cheltuiți cît de puţin în faza de design, de proiectare, nu angajați mulţi oameni, dacă nu aveți nevoie. Du produsul la client cât de repete, vei avea feedback şi vei realiza că ceea ce începi tu să construiești nu e ceea ce vrea el să cumpere. Viziunea ta combinată cu nevoile lui duce la crearea unui produs bun. Strânge capital, scoate ideea în lume! Cât de repede. În timp ce faci tu asta, cineva o face în China, în SUA. Poţi construi o mică companie românească, e ok și asta, dar ce caut eu e ceva care să aibă potențial să apuce o piaţă întreagă. Chiar dacă lucrezi la ceva ce crezi că e unic, la ceva foarte diferit, mai sunt 4-5 oameni în lume care fac asta în acelaşi timp”, a subliniat Draper.

Investitorul american care vorbește despre interesul în a finanța idei care par nebunești descrie și cum arată un astfel de proces de selecție. „Mă gândesc: dacă (ideea) merge? Dacă cred că poate merge şi poate să se transforme în ceva mare – atunci merg mai departe. După aceea încerc să te citesc: dacă vrei să faci ceva pentru binele lumii sau ca să faci mulţi bani. E bine să faci bani, dar caut pe cineva care e pasionat de proiectul său, care e disperat să îşi pună ideea în aplicare, cu bani de la mine sau de la alţii. Apoi avem un proces de verificări – dacă există pieţe, dacă proiectul e posibil de realizat. Pentru mine, e ceva mai mult instinctiv. Chiar dacă nu sunt sigur că cel care vine cu ideea o face, mă gândesc că poate încercând să o facă iese ceva foarte bun din treaba asta, din acest proces de încercare”, spune Draper. La capitolul investiții „nebuneşti”, americanul vorbeşte despre un proiect „Star Trek”: o companie care intenționează să ducă nave spațiale până pe Alpha Centauri.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare