Închide

Uniunea Artiștilor Plastici din Cluj și Bistrița deschide diseară expoziție la Cluj

Cultură by Actual de Cluj - mai 24, 2016 0 311

Expoziție a Uniunii Artiștilor Plastici din Cluj și Bistrița la Galeria 45 de pe strada Iuliu Maniu 45, din Cluj-Napoca: e o expoziție de pictură din colecția doctorului Sorin Costina și va fi vernisată diseară, în prezența colecționarului.

Expoziția „Sens / Bernea – douăzeci și una de picturi din Colecția dr. Sorin Costina” va fi vernisată diseară la ora 18 în prezența colecționarului, dr. Sorin Costina. Curatorul expoziției este sculptorul Alexandru Păsat, care a făcut selecția și prezentarea lucrărilor. Expoziția este prezentată de criticul de artă Mircea Oliv și poate fi vizitată până în iulie, de marți până sâmbătă între orele 13 și 19.

Prezentarea expoziției: 

SENS /BERNEA prin ale sale douăzeci și una de lucrări din colecția doctorului Sorin Costina alese de organizatorii expoziției își dorește să dezvăluie modul în care în spatele și în interiorul fiecărui mesaj ‘spiritual’ Horia Bernea (1938-2000) pune în mediile materiale vădite și ascunse ale picturii sale o măiestrie exemplară. Deși a fost la sfârșitul anilor 60 un susținător al practicilor artistice ale avangardei, asumându-și gestul iconoclast care era gândit pentru a servi deopotrivă la înlăturarea a ceea ce era fals și lipsit de putere, dar și la punerea în drepturi a ceea ce era puternic, Horia Bernea devine artistul generației sale prin care imaginea își întărește rostul de loc al epifaniei spiritului devenind, cu fiecare lucrare, și un loc al epifaniei materiei. Iconofilia sa se întemeiază pe o atitudine față de locuri și de obiecte, principial contemplativă. Acestora (locurilor și obiectelor) le protejează ‘aura’ simbolică și pe care, folosindu-se de intruziunea în interiorul lor și, în general și de punerea lor în relație cu practicile vieții, le dezvăluie sensul emblematic care le predispune la o deschidere de tip inițiatic. Horia Bernea face artă pentru a-și manifesta și pentru a-și mărturisi, după cum el însuși mărturisește ‘bucuriile drumului spre adevăr’. Pentru artist, după cum chiar el mărturisește într-un dialog din 1985: ‘Interesul pentru peisaj, pentru subiecte tradiționale a apărut dintr-o nevoie de disciplinare, dar și din convingerea că aceste lucruri nu s-au golit de conținut. Asta e un program interior pentru mine’ Înțelegem ușor că arta este cunoaștere care se oferă văzului, iar creația de artă e un caz special de dezvoltare organică în timp ce, în cazul lui Bernea, gândirea lui plastică oscilează între un naturalism larg și o concepție idealistă a limbajului pictural ca pură creație. Pictorul face în așa fel încât abstracția și semnificația să se condiționeze mutual, pentru el pictura trebuie să semnifice pentru că altfel, limbajul redus la realitatea sa de lucru ‘nesemnificant’ ar deveni inutil și absurd. Stilul lui Horia Bernea este tocmai maniera de a da limbajului picturii sale, cu toate riscurile pe care acest lucru le comportă, o rezistență de unde răsare firesc și lucid, sensul.

Opera lui Horia Bernea participă la revelarea substanței unui areal spiritual pe care gândirea și istoria modernă îl privesc cu interesul celui care vrea să înțeleagă cum moștenirea bizanțului poate fi răscumpărată împreună cu comprehensiunea vitală a spiritului nostru.

SENS / BERNEA este prin această expoziție un sens întrupat.

Doctorul Sorin Costina și-a asumat libertatea de a nu gândi și de a nu trăi precum contemporanii săi: la îndemâna oamenilor și a vremurilor. Refuzând somnambulismul, uniformizarea și colectivismul intelectual, doctorul Sorin Costina a trăit un banchet al muzeului, un convivio în miezul unui model utopic pe care l-a înțeles ca zid de apărare și ca spațiu respirabil al propriei lui libertăți.

Colecția doctorului Sorin Costina nu trebuie înțeleasă ca un ‘labirint’, ca o enciclopedie de sensuri ale ordinului vizualității ci ca o construcție realizată pe principiul ‘arborelui polifonic’ care are drept trunchi de susținere atelierul și pictura lui Horia Bernea. Ciclurile majore ale creației artistice ale lui Bernea vertebrează iconologic-iconografic și simbolic colecția care l-a ajutat pe colecționar în efortul său de ‘cunoaștere personală’ a misterului artei în general.

Colecția aceasta ‘oficiază’ în cel mai înalt sens o ‘întâlnire’ care este așezată sub augurii bucuriei și ai frumuseții.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare