Închide

TIFF 2014. Covorul roșu, ascuns de ploaie în Casa de Cultură. Cum a fost gala de deschidere

Actualitate by Kristina Reştea - mai 30, 2014 0 358

 

Sursa foto: TIFF

Sursa foto: TIFF

Ediția 13 a început cu ploaie, cu un film care nu va fi distribuit pe marile ecrane din România, cu îndemnuri pentru sprijinirea campaniilor „Salvați”, cu armonie totală TIFF-Primărie, fără niciun cuvânt despre Consiliul Județean, cu mulțumiri pentru sponsorii noi și înțepături înspre cei care s-au retras, cu filmulețe despre evenimentele speciale programate, cu zâmbete și aplauze din sală, dar și cu teasing în imagini pentru noul şi mult aşteptatul film regizat de directorul TIFF.

Amenințarea de furtună i-a despărțit la ediția 13 pe iubitorii TIFF în două grupuri: cei cu badge-uri și invitații sunt la Casa de Cultură a Studenților, de la 20.45 (un pic înainte sau un pic după, depinde dacă ești organizator sau VIP), în vreme ce spectatorii cu bilete au rezervat Cinematograful Florin Piersic pentru 22.30.

Momentul de covor roșu e mai puțin spectaculos la Casa de Cultură decât la Open Air-ul din Piața Unirii (unde se instituise tradiția galei de deschidere în anii recenți). Dar covor roșu există. Și invitați. Și fotografi. Și chiar și reprezentanți ai autorităților în orașul zguduit în aceste zile de un nou scandal de corupție la vârf de adminstrație. Gala începe la ora 21.00, cu imagini de la ediția precedentă a TIFF și cu salutul de „welcome” al directorului festivalului, Tudor Giurgiu, care amintește că ploaia a mutat gala de deschidere din Piața Unirii. “Cred că e bine și aici. E mai cald. Nu sunt superstițios (la ediția cu numărul 13, n.red.), cred că va fi un festival foarte bun. Sunt chiar mai mulți spectatori decât anul trecut, avem cu 12-14% mai multă lume”, anunță Giurgiu.

Primele saluturi merg către „oamenii care cred în Festival”, spune Giurgiu: primarul Emil Boc (municipalitatea a alocat 500.000 de lei în acest an pentru TIFF) și un regizor „uriaș”, reprezentat în acest an la Secțiunea 3X3 a Festivalului, Nicolas Philibert, acest al doilea nume aplaudat din sală. E menționat și Kelemen Hunor, ministrul Culturii. „Care s-a bătut pentru ca acest festival să aibă finanțarea firească pe care a primit-o în fiecare an”, precizează Giurgiu. Amintim că la această ediție, bugetul festivalului era încă deschis cu doar câteva zile înainte de debut, tocmai din cauza incertitudinii alocării de fonduri de la bugetul central și a situației moștenite de Hunor (cu un portofoliu fără bani pentru marile evenimente culturale), rezolvată pe ultima sută de metri printr-o hotărâre de guvern.

Directorul TIFF a mulțumit și noilor parteneri privați intrați în lista de sponsori, dar i-a „penalizat” și pe sponsorii care s-au retras. „Nu îmi place ipocrizia unor oameni care azi ne sună și ne cer invitații, iar acum 6 luni, întrebați de șefii de la București despre susținerea Festivalului spuneau că lor nu le aduce nicio vânzare. Și sunt din Cluj. Da, e presiune pe factorul de vânzări, o firmă se asociază cu un eveniment și trebuie să aibă rezultate. Dar în același timp cred că cei care își doresc să se implice în viața acestui oraș trebuie să vadă mai departe de cifre și rezultate”, a spus Giurgiu, fără să nominalizeze vreo companie. Unul dintre sponsorii care nu mai apar în acest an în lista de susținători ai Festivalului este însă tocmai Ursus, o companie cu rădăcini la Cluj, dar care și-a închis producția aici și care în acest an a vândut și terenul fostei fabrici.

Filmul ajunge în locuri noi în acest an, subliniază de pe scena galei de deschidere directorul Festivalului, amintind că 2014 e anul în care s-a renunțat la proiecțiile din mall-uri. Au apărut în schimb proiecții în amfiteatrul Universității Sapienția și la Cercului Militar, „una dintre bijuteriile Clujului”, fost cinematograf, care, împreună cu cinema Victoria crea “un fel de minimultiplex”.

„Aduceți copiii la film”, a fost îndemnul lui Giurgiu, în prezentarea secțiunii EducaTIFF, gândită tocmai pentru micuții viitori cinefili. Tot un program pentru cei mici a fost pregătit și la Bonțida, unde familiile au fost invitate pentru TIFF la castel. Anul trecut, într-o inițiativă în cadrul TIFF, mai mulți copii din Pata Rât au fost duși la filme, la Bonțida, iar acțiunea a avut rezultate, susține Giurgiu: în timpul anului copiii au mers des la cinema Mărăști. Filmulețele cu imagini din alte două „extensii” ale muncii echipei TIFF au fost de asemenea introduse pe scena Casei de Cultură: festivalul Colours of Cluj și cel cu temă horror Luna Plină de la Biertan.

După horror și culori în programul de deschidere a urmat prezentarea membrilor juriului, printre care actrița Cristina Flutur și Michael Kutza, directorul Festivalului de Film din Chicago, care a ținut să ajungă în țara lui Dracula, a menționat (glumind sau nu) Tudor Giurgiu. Pe ecranul de gală au mai fost prezentate și câteva imagini în preview cu ceea ce urmează în agenda TIFF, la capitolul concerte și proiecții speciale, dar și frânturi de “making of”, cu echipa festivalului, între pisici negre, umbrele și declarații fără frică de 13.

Directorul artistic al fesivalului Mihai Chirilov s-a încadrat în cele 3 minute alocate pentru discurs, în desfășurător. “Sunt aproape 200 de filme, de povești, de viziuni de viață, pe care vă invit să le descoperiți”, a spus omul responsabil de selecția filmelor de la TIFF. Chirilov a mai precizat că Philomena, filmul regizorului Stephen Frears care a deschis ediția din acest an, nu va fi distribuit în România, așa că spectatorii TIFF se vor număra, privilegiat, printre cei care îl pot vedea pe marele ecran. “E prima dată când festivalul se deschide nu cu un film violent, nu cu o comedie, ci cu un film care vă va face să plângeți. Sper că ați adus batistele”, a avertizat Chirilov.

Primarul Emil Boc, singurul oficial al administrației care a urcat în acest an pe scenă (cu panglica tricoloră de edil atașată în ultimul moment de consilierul “Pally”) a ținut să promită sprijin financiar pentru TIFF, cu plus, pentru edițiile următoare. Clujul ca centru de producție cinematografică e obiectiv în strategia orașului, a susținut primarul, care a amintit de proiectul din bani europeni a centrului de industrii creative, demarat în Dealul Lomb (pe terenul eșuatului proiect imobiliar de cartier plănuit în parteneriat cu Impact). Primarul a declarat public și susținerea pentru o altă inițiativă a organizatorilor TIFF: crearea în premieră (și în parteneriat) a unui fond de dezvoltare locală pentru susținerea producției cinematografice la Cluj.

Tudor Giurgiu a mai amintit la gala de deschidere și de una dintre cele mai importante campanii lansate recent de echipa TIFF: Campania Salvați Marele Ecran, care își propune să reintroducă în circuit cinematografele din ţară și să readucă publicul în cinema. „Sălile sunt în pericol. 78% din orașele țării nu au cinematografe și sunt multe primării care nu înțeleg că trebuie să facă ceva. Aceste săli se pot transforma în spații multifuncționale”, a subliniat Giurgiu. O primă acțiune la Cluj, în aceeași temă, ține de reactivarea Depozitului de Filme, de pe strada Maiakovski, aflat acum în proprietarea RADEF, dar cu planuri ca acesta să ajungă în subordinea primăriei. Pentru locul unde „filmele ajung să moară”, acum în paragină și transformat în “junglă urbană”, există o proiecție de viitor: organizatorii TIFF îl văd posibil Muzeu al Filmului și loc de evenimente și petrecere a timpului liber pentru locuitorii din zonă. E nevoie pentru asta de 7.000 de euro, iar campania de strângere de fonduri a început. Depozitul de filme este locul unde cândva lucrau 60 de oameni, de unde se distribuiau filmele în tot Ardealul, și care a contribuit la transformarea Clujului într-un „oraș cinefil”, fără de care nici TIFF nu ar fi existat, spun, chiar de pe scena Galei TIFF.13, fostele angajate ale depozitului, invitate să vorbească în deschiderea Festivalului.

Înainte ca luminile să se stingă pentru film, directorului Festivalului mai lansează două “cârlige” pentru cinefili: anunțarea, cu imagini, a două filme cu teme politice – documentarul cu demonstrațiile de stradă din 2012 din capitală, “București, unde ești?” al lui Vlad Petri, care va fi proiectată la TIFF și cel mai nou film al său (încă nelansat): Cristian (care urmărește ultimele zile din viața procurorului Cristian Panait).

“TIFF-ul cred că a început cu bine”, a încheiat gala deschizând TIFF.13 Tudor Giurgiu.

Galerie foto: Mihai Hendea

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare