Studiu World Vision la Cluj: în comunitățile sărace 1 din 10 copii...

Studiu World Vision la Cluj: în comunitățile sărace 1 din 10 copii merge la culcare flămând

by -
0 123

Studiu World Vision la Cluj: în comunitățile sărace 1 din 10 copii merge la culcare flămând, o treime dintre copiii între 7 și 12 ani nu înțeleg texte simple, 7 din 10 muncesc în gospodăriile proprii, jumătate nu au o dietă minim acceptabilă iar trei sferturi din familii au dificultăți în a asigura copiilor o alimentație de calitate.

Se întâmplă în județul Cluj, unul dintre cele mai bogate din România, dar și în alte județe, în care World Vision a efectuat un studiu cu privire la sărăcia din comunitățile în care activează și modul în care aceasta îi afectează pe copii.

Rezultatele în context sunt însă bune: situația s-a ameliorat în ultimii doi ani la aproape toți parametrii. De exemplu, numărul familiilor care au o singură sursă de venit a scăzut de la 35,5 % în 2014 la 10,0% în 2016, în timp ce a crescut numărul familiilor care au două și trei surse de venit de la 60,7 % în 2014 la 85,5 % în 2016. Proporția copiilor sub 5 ani care au beneficiat de analize medicale a crescut în doi ani de la 39% la 51%.

“Rezultate școlare slabe, nutriție inadecvată și riscuri de sănătate sunt unele dintre problemele majore cu care se confruntă copiii din mediul rural. Sărăcia prezentă la nivelul comunităților rurale este încă mare, jumătate dintre părinți nu pot oferi copiilor o dietă minim acceptabilă (alimente din fiecare grupă alimentară), iar 74% dintre familii au avut dificultăți în a le asigura copiilor o alimentație de calitate”, arată raportul World Vision. În plus, incidența fumatului în rândul adolescenților cu vârste cuprinse între 12 – 18 ani a crescut de la 7,3 % în 2014 la 9% în 2016, deci aproape 1 din 10, în timp ce incidența consumului de alcool a rămas constantă la 21% – 1 din 5.

Cercetarea, care urmărește principalii indicatori privind bunăstarea copilului, precum starea de sănătate, educația, participarea în comunitate și protecția copilului, arată în ediția din 2016 o ușoară îmbunătățire a indicatorilor comparativ cu 2014, dar situația copilului este departe de a fi satisfăcătoare. “În mediul rural, există în continuare o categorie de copii proveniți din familii foarte sărace, cu mulți copii, care trăiesc în condiții dificile de viață și cu rezultate școlare slabe. Polarizarea societății pare să se accentueze, cu un număr semnificativ de copii care nu au nicio șansa să intre în competiția pentru „oportunități egale de dezvoltare”, ceea ce impune inițierea unor măsuri concrete din partea autorităților, profesioniștilor și publicului larg”, arată raportul.

„Activitatea World Vision România este concentrată în jurul bunăstării copilului din mediul rural. Toate programele noastre îi vizează pe cei mai vulnerabili dintre aceștia și pe familiile lor. Pentru a obține rezultate de durată, abordăm integrat nevoile comunităților în care suntem prezenți, mergând în linie cu recomandările studiului. De exemplu, urmare a ultimului raport am creat proiectul Pâine și Mâine, prin care oferim o masă caldă la școală, urmată de program extra-școlar pentru rezolvarea temelor și recuperarea decalajelor. Însă, de acest proiect beneficiază deocamdată doar 618 copii, în timp ce în România 1 din 5 copii părăsește timpuriu școala”, spune Daniela Buzducea, director executiv World Vision România.

Cercetarea a început în urmă cu aproape un an, în aprilie 2016, și a cuprins un eșantion total de 2.205 de adulți din gospodării din cele 105 sate si comune în care World Vision desfăşoară proiecte din judeţele Vaslui, Ialomița, Vâlcea, Dolj, Olt şi Cluj. Cercetarea a utilizat și informații culese de la un eșantion de 2.573 de copii și tineri cu vârste între 7-18 ani, precum și de la medici, profesori și asistenți sociali și autorități locale – primari sau consilieri locali, din aceleași localități.

„Un vecin al meu îi încalcă drepturile copilului lui pentru că nu îl lasă la școală, îl pune să fure, să cerșească, îl lasă să fumeze. Dacă copiii sunt maltratați de părinți, ei nu mai vor să vină la școală. Un părinte a bătut o fată din clasa a VI-a în fața clasei și ea nu a mai venit la școală de rușine. Un coleg al nostru nu era cuminte la oră, dirigintele i-a spus părintelui, iar acesta l-a bătut în fața noastră” spun câțiva copii din Cluj, citați în raport.

Vezi aici integral documentul

Comments

comments

Articole similare

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu