Închide

SPECIAL Istoria prinde viață prin culoare. Artiștii din spatele unui proiect unic în România

CulturăRecomandarea redacțieiSocial by Catalin Suciu - mart. 25, 2015 1 5865

Îți plac și ție fotografiile vechi, nu? Da, sigur că-mi plac, mă uit cu admirație la ele. Dar hai să facem altceva.”

Florin și Dragoș le-au cules, le-au arhivat și strâns în fișiere atent denumite și aranjate meticulos. Apoi au început să se joace cu ele, dar în așa fel încât acestea să prindă viață. La început a fost Regina Maria , apoi Carol I, Mihai Eminescu, Constantin Brâncuși , Nichita Stănescu ,Emil Cioran sau I.C. Brătianu. Regele Mihai I al României, Familia Regală, România din perioada interbelică sau alte peisaje prăfuite de timp și date uitării.
Așa s-a născut proiectul „Istorie in Culori”. Florin Rostariu a publicat pe internet o fotografie cu Calea Victoriei din București, cadru din 1920 care înfățișa un oraș fermecător, un București romantic și plin de vervă. Dragoș a văzut-o, l-a contactat pe Florin și-au început o colaborare.

Regele MIhai

Regele Mihai

S-au pus băieții pe lucrat, pe muncă, o muncă sisifică în anumite momente. Atunci când faci coloratură, e nevoie de documentare, mai ales când vrei să readuci în fața oamenilor reprezentarea fidelă a unui general de armată, de exemplu. Pentru asta se apelează inclusiv la ajutorul lui Emil Boboescu, un exepert în uniforme militare, care a colaborat inclusiv la producția filmului Aferim. “De colorizat ( colorarea unei fotografii electronic , colorat este procedeul manual ) m-am apucat prin 2009. Am început să studiez acest tip de editare , eram fascinat de fotografia veche și de modul de a da viața alb negrului. L-am descoperit pe Mads Madsen , un olandez care este veteranul colorizarii, l-am urmărit mult timp , dar mai mult de 2-3 culori nu am reușit să descopăr, așa că am trecut la studierea picturii.Dar niciodată nu am luat în serios ceea ce fac până anul trecut, când am arătat pe faceboock o colorizare complexă cu Calea Victoriei în 1920. Am rămas surprins de reacția pozitivă a oamenilor. Unele portrete le fac mai repede, la altele durează ceva mai mult timp. Avem o fotografie cu miniștrii și Familia Regală și la ea am lucrat vreo trei săptămâni. La generali și cadre militare apelez mereu la Emil Boboescu, un expert care nu ne-a refuzat niciodată”, povestește Florin, stabilit în prezent în Germania.

Familia Regală împreună cu elita politicii românesti în anul 1934

Familia Regală împreună cu elita politicii românesti în anul 1934

“Tu ești mai nebun ca mine”, i-a zis Dragoș, anul trecut. Dragoș Andreescu, un craiovean pasionat de istorie și fotografie. Și-a continuat: “Hai să facem o pagină dedicată acestui gen de artă.”

Proiectul a prins imediat și așa a apărut pe scenă un nou colaborator, Menotty Cătălin. “Noi dăm istoriei o altă formă, e o formă de cultură până la urmă și prinde din ce în ce mai bine. Oamenii când văd o lucrare se transpun în acele vremuri. Practic, noi dăm la o parte praful și în acest fel fotografiile făcute acum 80-100 sau 120 de ani au reînviat. Sunt străini care rămân uimiți de acele momente surprinse în România interbelică, o țară care avea parfum, o țară apreciată”, spune Menotty, responsabil pe partea de comunicare.
Colorizatorii își văd în continuare de muncă, cu pasiune, cum altfel. Unii preoți spun rugăciuni pentru ei, într-o unitate militară li s-au acordat onoruri, iar alții le atrag atenția, dar unele critici sunt și amuzante. “Am fost blestemați după ce l-am portretizat pe Arsenie Boca. Au zis câțiva că l-am făcut prea gras”, adaugă Florin Rostariu.

FlorinDragosCatalin
Vă invităm, așadar, să urmăriți câteva dintre creațiile băieților din proiectul “Istorie în Culori” .

 

Nichita Stănescu

Nichita Stănescu

ReginaMaria1913

Regina Maria, 1913

I.L.Caragiale

I.L.Caragiale

 

 A mai ramas doar Piersic ! Stefan Radof, Florin Piersic, Jean Constantin, Amza Pellea, Dem Radulescu.

A mai ramas doar Piersic ! Stefan Radof, Florin Piersic, Jean Constantin, Amza Pellea, Dem Radulescu.

Pavilionul Art Nouveau al Atelierului Julietta  de la Expoziţia Agrară din Bucureşti în 1904

Pavilionul Art Nouveau al Atelierului Julietta
de la Expoziţia Agrară din Bucureşti în 1904

Brancusi lucrand la Coloana Infinitului 1924 Aceasta sculptura face parte din trilogia Ansamblului Monumental din Târgu Jiu, compus din Coloana Infinită, Poarta sărutului și Masa tăcerii.

Brâncuși lucrând la Coloana Infinitului, 1924
Această sculptură face parte din trilogia Ansamblului Monumental din Târgu Jiu, compus din Coloana Infinită, Poarta sărutului și Masa tăcerii.

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Catalin Suciu

Este reporter pentru site-ul actualdecluj.ro, din aprilie 2014. Anterior a lucrat la cotidianul Ziua de Cluj din august 2011. A mai lucrat la cotidianul Monitorul de Cluj între octombrie 2006 și mai 2010, şi la agenţia de presă NewsIn în perioada martie 2007 – februarie 2009. Este absolvent al Facultății de Jurnalism din cadrul Universităţii „Babeș- Bolyai”.

Articole similare