Închide

„Soarta nefericită” a copacului de Cluj: a fost maltratat, acum se taie. Strategia: „Numărul arborilor va fi sporit, nu e vorba doar de înlocuiri”

ActualitateAdministrațieTop NewsUncategorized by Actual de Cluj - mai 14, 2015 1 927

Indignare. Crîcneli pe Facebook. Sesizări pentru primărie. Toate pe aceeași speță: în orașul care se laudă că a depășit procentul de spațiu verde pe cap de locuitor cerut de Uniunea Europeană se taie copacii pe șantierele de modernizare a străzilor din centru și cartiere. Revoltător, spune societatea civilă și riveranii. Pe strada Horea se pot „măsura” intervenţiile: 1, 2, 3, 4… pe secţiunea din şantier a arterei au rămas doar cioturi de copaci. Se văd cercurile care (parcă ai învăţat cândva) îţi dau numărul de ani ai copacilor. Te uiţi pe porţiunea dinspre gară, unde încă au mai rămas şi e destul de clar: probabil se duc şi ei.

O măsură necesară, motivează primăria, pentru a face loc pistelor de biciclete în anumite zone. În plus, se vor planta alți copaci care vor da un aspect unitar străzilor modernizate. Pentru proiectele de modernizare a celor 4 artere din proiectul orașului comoară, dar și pentru străzile cu linie de tramvai din proiectul tramei stradale administrația a avut drept consultant biroul de proiectare Planwerk. Arhitectul Eugen Pănescu susține că intenția este de a se asigura un aliniament coerent de arbori cu dimensiuni similare „din aceeași generație”. Mai mult: numărul arborilor va fi sporit.

S-au plâns riveranii și au sesizat cu foto că pe strada Horea, începând de săptămâna trecută, în locul copacilor de vizavi de Facultatea de Litere au rămas niște cioturi mascate de pietrișul și pământul de pe șantierul de modernizare a străzii. Se vor tăia toți? Cine permite asta? De bine de rău strada Horea avea copaci cu puțin coronament și acum va deveni un spațiu al betoanelor? Protestăm la Cluj-Napoca împotriva pădurilor dar la noi în oraș se taie copacii. Cum este posibil? Sunt indignările clujenilor care au trecut pe șantierul de modernizare a străzii Horea.

„Mica defrișare se desfășoară la Cluj. Strada Horea, o stradă sufocantă vara, pe care câțiva tei micuți, dar simpatici, dădeau o umbră binevenită a fost „curățată” deja de la Salvare până la Gară, precum și, din loc în loc, spre Facultatea de Litere. Oare știe cineva ceva despre avizele care îngăduie tăierile copacilor de pe strada Horea? Am intrebat oamenii care lucrau, dar au ridicat din umeri, spunând că nu știu nimic, că e ordin de la Primărie.Mă gândesc cu groază că până mâine s-ar putea să nu mai existe nici copăceii de pe stradă din fața facultății. Mă gândeam de câteva zile să laud strategia înțeleaptă prin care primăria a pietruit, cu ce se scoate din străzile răscolite în prezent, drumuri desfundate de pe la periferia Clujului, pe unde am avut norocul să nimerim. O idee din care toată lumea a avut de profitat și a cărei aplicare pare cu totul onestă, cel puțin așa se vede din uluirea cu care locuitorii acestor periferii mi-au povestit că „nici măcar n-am avut de dat bani, au venit de la primărie și au pus piatră pe drum”. Ca să dau azi, în drum spre școală, peste o stradă Horea dezolantă, cu copacii parțial tăiați”, scria pe Facebook o profesoară de la Facultatea de litere.

Nu de mult timp, întrebări similare și sesizări au fost formulate și de riveranii de pe strada Plopilor, unde se lucrează, de asemenea, la modernizarea părții carosabile și trotuarelor. Se taie copacii! Iar oamenii au trimis fotografii cu trunchiuri tăiate la nivelul solului și au cerut explicații cu privire la politica de pe șantierele primăriei de reabilitare a străzilor.

Ovidiu Cîmpean, director în cadrul primăriei, dar și manager în cazul unuia dintre cele două proiecte de modernizare a străzilor din Cluj-Napoca, a declarat că politica de refacere a străzilor din orașul comoară vizează lărgirea amprizei în așa fel încât să se configureze și piste de biciclete.

Dar nici aspectul pistelor nu e bine văzut din „public”. „Pe strada Memorandumului în urma şantierului se îngustează trotuarele. În „oraşul comoară” apar trotuare mai mici şi piste de triciclete prost făcute. Zic de tricicletă, fiidcă bicicleta nu prea merge pe pistele lor, cu denivelări şi borduri”, ne sesizează un arhitect, care e de altfel şi biciclist.

Cât despre strategia cu „verde”, directorul din primărie mai explică şi că aceste modificări pregătite implică și tăieri de arbori, însă, potrivit proiectul realizat pentru fiecare stradă din cele patru incluse în proiectul cu bani europeni, se vor face și plantări. La fel, în cazul proiectul de refacere a tramei stradale de acces la zona industrială.

Politica în orașul comoară, pe Brătianu, Memorandumului, Moților și Avram Iancu

„Se vor completa aliniamente stradale cu arbori. Unde este cazul, copacii vor fi înlocuiți. În mare parte pe aceste artere, copacii existenți nu mai pot oferi un aspect vizual și funcţional zonei de aceea trebuie înoiți. Pe alinement se vor planta platani de două tipuri cu dimensiuni de 5-7 metri. Aceștia sunt incluși în contractul de modernizare a arterelor și vor fi livrați de constructor”, a explicat Cîmpean.

În cifre: se vor planta 57 de arbori pe Avram Iancu, 10 pe I.C. Brătianu, 110 pe Moților și 20 pe Memorandumului.

Politica pe trama stradală

În cazul proiectului de refacere a tramei stradale de pe arterele cu linie de tramvai, plus Calea Baciului și Emil Isac și acesta presupune plantări de noi arbori.

În cifre: se vor planta 7 arbori pe Emil Isac, 11 pe Barițiu, 162 pe strada Horea, 36 în Piața Gării. De asemenea și pe Plopilor se vor planta alți arbori în contul celor tăiați de contructor. „Să nu se înțeleagă că vom tăia toți copacii de pe aceste artere sau de pe cele din centru. Care sunt compromiși vor fi înlocuiți. Vor fi tăiați cei afectați de corecții ale părții carosabile și de amenajarea pistelor de biciclete. În final aliniamentul de arbori va fi completat în așa fel încât peisajul urban să aibă un aspect unitar”, a mai spus Cîmpean.

Ce spun proiectanţii – consultanţi

Intenția proiectului este de a asigura un aliniament coerent de arbori cu dimensiuni similare „din aceeași generație” o dată cu noua amenajare a străzilor din centru, spun reprezentanții Planwerk, biroul consultant al proiectului Trama stradală şi oraşul comoara. „Există un proiect de străzi complet, chiar dacă secvența de realizare e din etape. Impactul pozitiv al unui aliniament de arbori cu coroană completă mai poate fi văzut acum pe foarte puține străzi în oraș. Copacii eliminați sunt o pierdere, dar una diminuată de maltratările la care au fost supuși toată viața lor de arbori din cauze de necivilizație, cabluri legale și ilegale și tot felul de alte întâmplări. Copacii existenți în centru au (avut) în general o soartă foarte nefericită din acest punct de vedere. Ei bine, cu acest proiect intenția este de a se aduce acest beneficiu. Numărul arborilor va fi sporit, nu e vorba doar de înlocuiri. Arborii viitori au specificații tehnice clare, referitoare la numărul de replantări, dimensiuni minime ale trunchiului si coroanei, pentru a continua ceea ce s-a reușit recent pe bulevardul Eroilor, în sfârşit conform cu specificaţiile proiectului inițial. Acest exemplu oferă imaginiea impactului unor arbori maturi cu coroană completă. De asemenea, pe alocuri poziția aliniamentului arborilor a fost adaptată noii amenajări a străzii și poziției rețelelor edilitare și a locurilor de parcare (care nu vor mai fi pe trotuar sau pe jumătatea lui). Se poate vedea deja ce diferență aduce dispariția cablurilor aeriene. Viitorii copacii vor completa imaginea unor străzi în sfârșit normale”, precizează arhitectul Eugen Pănescu.

 

DSC_3522

Bulevardul Eroilor, cu teii cei noi

 

„Tema străzilor normale, pierdută la Cluj în ultimii 25 de ani, este readusă acum prin PUG, care prevede profilele stradale minime obligatorii, în care nu sunt incluse neapărat mai multe benzi de circulație, ci mai ales trotuare pe care să încapă un cărucior sau două persoane concomitent, arbori, de multe ori piste de biciclete, parcări amenajate și iluminat public. Adică ieșirea din negura aleilor care sunt numite străzi și care au fost tolerate atâta timp în proiecte, unele realizate în realitate încă și mai îngust de atât. De fapt, doar suprafețe carosabile fără nici o altă preocupare pentru altcineva în afara șoferilor sau pasagerilor lor”, a mai precizat Pănescu, membru în echipa de elaborare a noului Plan Urbanistic General, intrat în vigoare la final de 2014.

Luminiţa SILEA, Kristina REŞTEA

Un comentariu

Scrie un comentariu