Închide

S-a găsit chiriaş pentru Gara Mică: nu e centru cultural, e supermarket

ActualitateTop News by Kristina Reştea - dec. 05, 2017 0 1582

Până ca administraţia sau sectorul cultural să se mobilizeze pentru un proiect cultural comun – dorit, discutat şi „proiectat” de ceva vreme – societatea Artima, divizia de supermarketuri a Carrefour, a închiriat fosta „Gară Mică” din Cluj pentru un magazin. „Gara mică”, „gara de navetiștisau, oficial, „clădirea de călători de scurt parcurs” e închisă din 2008 şi, de prin 2010, administratorii de la CFR au încercat să o închirieze, fără succes. Până acum. De la închidere, spaţiul a fost văzut ca potențial parking, club, spațiu de expoziții, birouri, cabinet medical sau centru multifuncțional. În anii recenţi, o serie de iniţiative din zona culturală au făcut ca în acest spaţiu să aibă loc evenimente – concerte, expoziţii, conferinţe. Se discuta chiar despre un centru de artă şi cei din administraţie susţineau, declarativ, ideea. Aceste lucruri nu s-au mai concretizat însă, aşa că licitaţiile de închiriere şi-au urmat traseul, iar în acest an a apărut şi clientul: de o săptămână, Gara Mică e spaţiu comercial Carrefour Market.

Contractul cu societatea Artima s-a încheiat în mai, vizează o suprafaţă de 395 mp şi e valabil 10 ani, ne-a precizat Vasile Nicu Rafa, Șef Stație CFR Cluj-Napoca. Potrivit informaţiilor din piaţă, spaţiul a fost scos la licitaţie la un preţ de 30 de lei/mp, fără TVA. Perioada din contract e mai extinsă decât în mod curent (10 ani, nu 5), având în vedere costurile de amenajare suportate de chiriaş. „Staţia de scurt parcurs a fost închisă în anul 2008, iar din 2010 spaţiile interioare au fost scoase la licitaţie cu diverse destinaţii- spaţiu comercial, spaţiu birouri şi altele”, completează Rafa.  Spaţiul a stat pe piaţă aproape şapte ani, iar reprezentanţii gării subliniază că licitaţia de închiriere a fost deschisă pentru oricine şi varianta unui centru cultural era şi ea posibilă. Tot din mai, aceeaşi societate Artima a închiriat încă 572,45 mp în Gara Mare, unde anterior a funcţionat societatea Mercur Casino care şi-a reziliat contractul în urmă cu aproximativ 2 ani. De altfel, în acest moment, spaţiile de la gară sunt  aproape integral închiriate.

Planuri şi declaraţii

Gara mică a fost construită în 1976 pentru a deservi stațiile de scurt parcurs, dar în 2008 cei de la CFR au închis-o pentru că nu mai era rentabilă. A stat cu lacăt și în paragină, fiind deschisă doar din când în când, pentru câte un eveniment. În martie 2015, cei din Cluj anunţau că reprezentanţii Companiei de Căi Ferate sunt dispuşi să dea orașului în chirie Gara Mică pentru amenajarea unui centru de artă contemporană, așa cum își dorea Asociația Cluj-Napoca 2021, cea care se ocupa de candidatura orașului la titlul de Capitală Culturală Europeană. Anunțul a fost făcut de prefectul de la acea vreme, Gheorghe Vușcan, care venise la Adunarea Generală a Asociației cu răspunsul de la SN CFR. Primarul Emil Boc a menționat că închiriere nu răspunde planurilor culturale ale orașului pe termen mediu și lung și a afirmat că „trebuie profitat că avem un ministru clujean la Transporturi” care poate să susțină o hotărâre de guvern pentru preluarea spațiului de către autoritățile locale, fie de primărie, fie de Consiliul Județean.

„Spaţiul cultural Gara Mică”, în octombrie 2016, deschis de artişti:

 

Cum arată gara mică transformată temporar de artiști clujeni în galerie neconvențională de artă

 Cum arăta spaţiul, populat de artişti:

expoziție Gara mică -BerlinînClujClujînBerlinoctombrie 2015

 

Potențialul spațiului a fost nu doar remarcat, ci și inclus în proiectul cultural al Clujului candidat la titlul de Capitală Culturală Europeană: gara mică a fost pe lista clădirilor care ar trebui să reconfigureze un Centru Cultural de Artă Contemporană al orașului. Clujul a pierdut titlul. Între timp, cei de la Centrul Cultural Clujean, „moştenitorul” Asociaţiei Cluj-Napoca 2021, s-au reorientat: noul centru de artă contemporană ar urma să fie realizat în fosta garnizoană militară de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989.

Aşa că, până la urmă, „Gara Mică” a rămas abandonată şi scoasă în continuare la licitaţie publică. Potenţialele destinaţii au fost diverse: spaţiu comercial, birouri, chiar o posibilă clinică privată. Au fost şi altfel de intenţii: pentru o piaţă agroalimentară, pentru un spaţiu cultural, dar acestea nu s-au concretizat. Potrivit informaţiilor din piaţă, două ar fi fost impedimentele cele mari: o dată regimul clădirii – aceasta putea fi scoasă pe piaţă doar în formula închirierii (se situează în zona de siguranţă a căii ferate). O altă piedică: spaţiul abandonat necesita investiţii de oarecare anvergură. Pentru administratorii gării de la Cluj, apariţia unui chiriaş e veste bună: nu doar că se încasează chiria, dar ceea ce era pentru ei un spaţiu care solicita eforturi de întreţinere e acum în grija supermarketului. De menţionat că reprezentanţii gării au fost deschişi pe parcursul acestei perioade şi pentru organizarea de evenimente, primind gratuit activităţile culturale temporare în spaţiu.

Între „a ceda” şi „a închiria”

Totuşi: de ce nu s-a putut concretiza aici un centru cultural? „Centrul European de Artă Contemporană pe care îl pregătim la Cluj și-a propus de la bun început să funcționeze în câteva clădiri abandonate din oraș, pe care să le reconvertească și să le reactiveze cu sprijinul Municipalității. Gara Mică este una dintre clădirile de pe lista noastră, însă a fost imposibil să o obținem: a fost și este în proprietatea Ministerului Transporturilor, care nu a vrut să o cedeze orașului chiar dacă Municipalitatea a făcut eforturi în această direcție. Ca urmare ne-am concentrat eforturile înspre reconvertirea unor clădiri aflate în proprietatea orașului, iar vechea garnizoană de militară de pe bulevardul 21 Decembrie este prima pentru care, așa cum am mai anunțat, am făcut deja proiectul tehnic pentru transformarea în centru de artă”, a transmis Ştefan Teişanu, directorul Centrului Cultural Clujean.

În ceea ce priveşte această „cedare”, cei de la CFR susţin că aceasta pur şi simplu nu era posibilă – legislaţia nu permite înstrăinarea clădirii, iar aceasta nu poate fi cedată, nici vândută, având în vedere că acest spaţiu se află în zona de siguranţă a liniilor ferate. „Clădirea e foarte aproape de linia ferată, e în zona de siguranţă. Nu se ştie dacă CFR nu va avea nevoie de ea pentru extindere. În contractele de închiriere există această prevedere – dacă CFR are nevoie de spaţiu, chiriaşul e obligat să îl elibereze”, spune un specialist în domeniu. În acest caz, având în vedere apropierea de linia ferată, situaţia nu este comparabilă cu cea din cazul Parcului Feroviarilor recent preluat de primărie. În schimb, se putea închiria, iar opţiunea închirierii pentru spaţii culturale era una validă.

În legătură cu posibilitatea cedării către administrația locală a Gării Mici din Cluj, reprezentanţii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR au făcut câteva precizări, la solicitarea Actualdecluj.ro. „În primul rând, trebuie ținut cont de faptul că în toate staţiile de cale ferată activitatea de bază este cea feroviară, adică asigurarea serviciului public de transport feroviar, care conform legislaţiei naţionale şi a normelor internaţionale este administrat de un gestionar de infrastructură, în cazul de faţă Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA, care deţine autorizaţiile necesare pentru derularea acestor activităţi. În al doilea rând, clădirile gărilor, împreună cu pasajele şi instalaţiile adiacente, fac parte din infrastructura feroviară, iar autorităţile locale, în conformitate cu prevederile OUG 12/1998 şi ale Legii 215/2001, nu pot administra infrastructura feroviară, cu tot ansamblul de elemente care concură la buna funcţionare a acestei activităţii. În concluzie, stațiile de cale ferată nu trebuie asimilate doar ca spaţii unde se desfășoară și activităţi comerciale, ci şi cu obligaţiile ce decurg din asigurarea activităţilor feroviare în aceste obiective, care nu pot fi disociate şi care, în prezent, sunt asigurate de către CFR SA, administrator al infrastructurii feroviare naționale”, a transmis Oana Brânzan, reprezentanta Direcţiei de Comunicare şi Relaţii Externe a instituţiei.

 Cum se vede „noua” Gară Mică din sectorul cultural

„După ce a stat nefolosită o mulțime de timp, după ce am visat-o cu toții un centru cultural sau o sală de expoziții, după ce studenții de la Arte au făcut un minunat minifestival de artă aici, demonstrând capacitatea ei de se încadra în profilul cultural al orașului, ei bine după toate astea, Gara Mică a ajuns o băcănie”, a comentat arhitectul Dan Clinci, de la Urbannect.

Arhitecta Daniela Maier, coordonatoarea Scenei Urbane – organizator care a deschis Gara Mică pentru evenimente, spune că speră ca această utilizare (de spaţiu comercial) să fie una provizorie. „În orice caz, un spaţiu animat de o funcţiune potrivită temporar locului este de preferat unui spaţiu abandonat. Reabilitarea acelei clădiri a fost necesară chiar şi pentru funcţionarea în condiţii minimale. O strategie pe termen lung pentru această parte a oraşului poate aduce noi perspective, mai apropiate poate de potenţialul real al zonei şi nevoile comunităţii”, subliniază Maier.

„Personal, cred ca cei care nu suntem de acord (cu spaţiu comercial, n.red.), am aşteptat să se întâmple minuni de la sine în acest spaţiu. Dacă artiştii dinainte nu au transformat spaţiul în ceva sustenabil, ei bine piaţa şi-a spus cuvântul. Nu aş plânge de mila artiştilor şi spatiilor similare, ci aş încerca să chestionez nivelul de sustenabilitate (+implicare a comunităţilor proxime) provocat sau nu de cultura în oraş, cu sau fără ajutorul municipalităţii, dar şi agresivitatea capitalului şi gentrificării din Cluj”, a menţionat pe pagina personală de Facebook şi Lala Panait, una dintre iniţiatoarele proiectului civic La Terenuri, din Mănăştur.

 

Gara Mică, deschisă de Scena Urbană în octombrie 2014:

FOTO/VIDEO Hai, vino iar în gara noastră mică! Vizită în clădirea închisă de lângă trenuri

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.