Închide

S-a creat precedentul. Instanțele clujene spun că Primăria trebuie să plătească terenurile cedate de oameni pentru lărgirea străzilor

ActualitateAdministrațieSinteză știri locale by Actual de Cluj - iun. 07, 2017 4 1608

Tot mai mulți clujeni au cedat Primăriei suprafețe de teren pentru lărgirea viitoare a unor artere pe care aceștia doreau să construiască. Terenurile au fost donate primăriei și preluate prin Hotărâri de Consiliul Local, în baza Regulamentului local de urbanism, fără ca proprietarii să fie despăgubiți, ca o condiție pentru obținerea autorizațiilor de construire.

Recent, însă, atât Tribunalul Cluj cât și Curtea de Apel au decis – într-un caz al unei familii care voia să contruiască locuințe pe strada Antonio Gaudi – că această practică nu este legală. Culoarul de lărgire a străzilor, o dată identificat și grefat ca servitute de utilitate publică, impune decizii de expropriere și despăgubiri pentru proprietari. Asta au spus intanțele clujene în cazul familiei care a refuzat să doneze gratuit tren pe Antonia Gaudi pentru ca Primăria să le elibereze autorizația de consturire pentru cele două locuințe unifamiliale și au dar administrația locală, în 2014, în judecată.

Potrivit instanței, procedura de instituire a unei servituți de utilitate publică din Regulamentul Local de Urbanism încalcă în mod grav dreptul de proprietate garantat prin Constituția României. În plus, decizia obținută de familia de pe Antonia Gaudi impune Primăriei să revizuiască Regulamentul de Urbanism, după ce a anulat parțial două articole din acesta și anume cela care făceau referire la donarea cu titlu gratui a terenurilor (25 și 27).

Mai multe despre aceastp decizie în premieră a instanțelor clujene, pe evz.ro:

Primăria Cluj nu mai poate confisca cu japca terenurile clujenilor. Două instanțe au stabilit: trebuie să plătească bani

Ce spun articolele care trebuie revizuite

ARTICOLUL 25 Lucrări de utilitate publică (1) Autorizarea executării altor construcţii pe terenuri care au fost rezervate în planuri de amenajare a teritoriului sau în Planul Urbanistic General pentru realizarea de lucrări de utilitate publică, este interzisă. Prin lucrări de utilitate publică se înţeleg acele lucrări care sunt definite astfel prin art. 6 din legea 33/1994. (2) Autorizarea executării lucrărilor de utilitate publică se face pe baza documentaţiei de urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobată conform legii. (3) Drumurile şi căile de acces care sunt prevăzute astfel în documentaţiile de urbanism vor fi deschise circulaţiei şi accesului publicului indiferent de regimul de proprietate asupra terenului, acestea fiind afectate de o servitute publică. (4) Suprafeţele de teren grevate prin documentaţiile urbanistice aprobate de o servitute de utilitate publică vor fi transferate în proprietate publică înainte de emiterea Autorizaţiei de Construire. (5) Sunt drumuri şi / sau căi de acces rezervate accesului privat doar acele suprafeţe care îndeplinesc cumulativ cerinţa de a se afla în proprietatea exclusivă a uneia sau mai multor proprietari persoane private şi de a fi prevăzute în mod expres ca atare în Planurile Urbanistice Zonale.

ARTICOLUL 27 Amplasarea faţă de drumuri publice (1) În zona drumurilor publice din extravilan se pot autoriza, cu avizul conform al organelor de specialitate ale administraţiei publice: (a) construcţii şi instalaţii aferente drumurilor publice, de deservire, de întreţinere şi de exploatare (b) parcaje, garaje şi staţii de alimentare cu carburanţi şi resurse de energie (inclusiv funcţiunile lor complementare: magazine, restaurante etc.) (c) conducte de alimentare cu apă şi de canalizare, sisteme de transport gaze, ţiţei sau alte produse petroliere, reţele termice, electrice, de telecomunicaţii şi infrastructuri ori alte instalaţii sau construcţii de acest gen (2) În sensul prezentului regulament, prin zona drumului public se înţelege ampriza, fâşiile de siguranţă şi fâşiile de protecţie. (3) Autorizarea executării construcţiilor cu diferite funcţiuni, altele decât cele enumerate la alin.(1), este permisă, cu respectarea zonelor de protecţie a drumurilor delimitate conform legii. (4) Autorizarea construcţiilor în zonele rezervate pentru lărgirea amprizei străzilor (realiniere), străpungeri de străzi şi realizarea de străzi noi, prevăzute de Planul Urbanistic General şi marcate ca atare pe planşa Reglementări Urbanistice, este interzisă. (5) În cazul măsurilor de lărgire a amprizei străzilor prevăzute de Planul Urbanistic General şi marcate pe planşa Reglementări Urbanistice, poziţia noului aliniament precum şi retragerea minimă a construcţiilor faţă de acesta se vor preciza în Certificatul de Urbanism. (6) Străzile noi, străpungerile de străzi, lărgirile străzilor existente vor respecta amprizele şi profilele stabilite prin PUG, înscrise în planşa 3.2. „Reglementări Urbanistice – Unităţi Teritoriale de Referinţă”, conform Anexei nr. 6 la prezentul Regulament.

Oricum Primăria este în proces de revizuire a actualului PUG, așa că oficialii instituției spun că vor ține cont de decizia instanței.

4 comentarii

  1. stire tabloida.
    de unde pana unde „cu japca”? e vb de donatie. ok le vor cumpara dar la un pret modic. nu e nimeni tampit sa cumpere cu 100eurp mp teren ca sa faca drum la acealasi proprietar. ok, nu lasi teren, atunci nu vei avea drum. si construieste-ti ce vrei acolo, dar apoi nu te plange ca nu ai asfalt si strada are 3m latime
    respectam dreptul la proprietate, perfect deacord, dar asta nu vine la comun cu „primaria imi trage asfalt moca la mine in deal la teren”

  2. sa faca primaria toate strazile si doar dupa sa aiba pretentia oamenii sa construiasca inclusiv pe antonio gaudi. Nu e corect sa vina cei de pe antonio gaudi sa faca presiuni ca vor casa acum, iar clujenii, din banii publici, sa le faca strada acum. De ce ar fi ei favorizati? sa astepte 10 ani, 20 de ani pana cand le va veni randul, daca nu vor sa cedeze 1-2m din terenul lor pentru un drum, care pana la urma tot pentru ei este.

  3. Cei care au facut scandal pe Gaudi nu inteleg ca si spatiul public e a nostru al tuturor, nu doar ce isi ingradesc ei in curte. Nu inteleg ca ei au nevoie de strada si ca asa cum cedeaza ei cedeaza si vecinii si in final toata lumea e multumita. Solutia e simpla. Primaria o sa zica ca nu mai autorizeaza constructii pe strazile care nu corespund reglementarilor. Si ca o sa exproprieze atunci cand o sa aiba bani si in ordinea prioritatilor. Poate asa nu o sa se mai construiasca pe toate dealurile si apoi sa apara oameni care cer investitii publice pana la strada lor.

  4. Poate multumitor pentru toata lumea ar fi sa existe reglementari mai clare si reguli de constructie care sa deserveaca comunitatea, nu interese particulare.
    Pe strada Col.Sopor -intrarea dinspre Borhanci, s-a autorizat pe un petec de pamant casa cu 8 apartamente.Pe starda respectiva instalatia de apa a fost realizata de vechii locatari, nu e calibrata sa deserveasca cu presiunea necesara unui bloc, nu exista canalizare, iar lucrarile de constructie se desfasoara pe pamantul vecinilor si pe drum .Pe perecul ala de pamant nu vor avea loc de fose septice ! Cei de la urbanism ar fi trebuit sa fie informati si sa nu autorizeze astfel de constructie. Nu au de unde sa dea primariei teren pentru drum, au construit pana in drumul si asa foarte ingust.

Scrie un comentariu