Închide

Propunere din Comisia de Urbanism: fără parcări în centrul istoric

ActualitateTop NewsUrbanism by Kristina Reştea - sept. 10, 2017 6 2061

„Nu prea circul cu maşina, fiindcă lucrez în centru şi nu am unde parca”, spune un clujean care locuieşte în zona de extensie a Clujului şi apelează la transport în comun / mers pe jos pentru a ajunge la biroul din zona centrală a oraşului. Iar, pe viitor, s-ar putea să fim tot mai mult încurajaţi să renunţăm la maşini pentru a ajunge într-un centru tot mai mult pietonal. În acest sens ar putea lucra şi o propunere lansată în şedinţa comisiei de urbanism a muncipiului, în această săptămână. Un ansamblu imobiliar propus în centrul istoric al oraşului ar putea fi realizat fără locuri de parcare. Mai ales că parcarea poate fi asigurată de un parking din apropiere, în acest caz parkingul primăriei. Soluţia de arhitectură lasă de dorit, iar proiectul trebuie ajustat, au considerat membrii comisiei, dar propunerea a dat şi ocazia lansării unei discuţii de principiu privind parcările din centru.

Proiectul din zona străzilor Gh. Şincai – S. Micu are beneficiar privat, Mircea Mădăian, care doreşte aici birouri cu funcţiunea conexă de restaurant, la parter, cu păstrarea corpului dinspre strada S. Micu, încadrat ca monument istoric. Conform propunerii afișate pe site-ul primăriei,  proiectul nu e modest deloc: ar avea subsol, parter, două etaje şi încă două retrase.

Perspective de pe str. S. Micu, proiect Arh Consult

Propunere proiect, Arh Consult

Au fost discuţii în ceea ce priveşte soluţia de arhitectură, aşa că proiectul urmează să revină în comisie, dar partea cu parcarea a primit ok-ul, potrivit arhitectului Claudiu Salanţă,  membru al CTATU. „Partea cu parcarea” în sensul de… fără parcare.

„Propunerea a fost ca pentru acest proiect să nu se facă locuri de parcare şi s-a acceptat. Acolo nu e funcţional aşa ceva; cu un acces auto s-ar bloca strada. Există parkingul primăriei la 250 metri. Aş propune chiar ca din centrul istoric să se scoată locurile de parcare, să rămână doar cele publice”, susţine arhitectul Vlad Negru, membru în Comisia de Urbanism. „Este singura şansă pentru a degaja zona. Degeaba tot aglomerezi cu parcări, fiindcă în felul acesta atragi şi mai multe maşini; investitorii fac într-adevăr profit din locul de parcare, dar trebuie să ne gândim şi la alt aspetc: pe unde circulă toate aceste maşini? Eu m-am lovit de un exemplu extrem de bun la Grenoble, unde, după ce m-am plimbat o oră jumate încercând să parchez, mi-am dat seama că nu se poate – era peste tot un stâlpişor, ceva discret care te împiedica. Nu doar că rişti amenzi, dar pur şi simplu nu ai cum, fizic, să parchezi în locuri unde e interzis să parchezi. Asta e varianta cea mai sănătoasă”, e exemplificat Negru. În felul acesta, s-ar încuraja venitul pe jos în centru, ceea ce ar avea efecte pozitive şi asupra atmosferei, şi asupra afacerilor din zonă. „Gândiţi-vă cum arăta Piaţa Muzeului, când acolo se parca. Câţi oameni se opreau acolo? Câte business-uri funcţionau?”, aminteşte arhitectul.

Reminder:

Sursa foto: prezentare Ligia Subtirica

Arhitectul a mers chiar mai departe, susţinând că până şi obligativitatea asigurării unui loc de parcare la un apartament în proiecte rezidenţiale ar merita pusă în discuţie. „Oraşul creşte, e tot mai atractiv, în fiecare an aici se mai stabilesc câteva mii de oameni. Avem nevoie de ei, sunt bineveniţi, oraşul creşte. Dar nu creşte organic, e o creştere explozivă. Aşa că se pune întrebarea: ce facem cu maşinile? Sunt locuri unde e imposibil să mai lărgeşti străzi”, spune Negru. Soluţia ar fi descurajarea traficului auto, în favoarea transportului în comun, a mersului cu bicicleta sau a car sharing-ului. „De 20 de ani se tot fac proiecte şi se bagă bani pentru fluidizarea traficului auto. Merge? Nu. Asta înseamnă că avem nevoie de altceva”, concluzionează Negru.

Ideea de a limita locurile de parcare în centru ar avea și susţinerea altor colegi de comisie. „Colegul Vlad Negru a lansat ideea şi are toată susţinerea mea. Şi dl. Boc a fost încântat de ea. Cred că o asemenea abordare este benefică. Daca nu ai loc unde să-ţi parchezi maşina la birou, o să găseşti altă formulă de a ajunge acolo – fie ea autobuz, bicicletă, car-sharing (Pony), taxi… Clar o asemenea formulă descurajează mersul cu maşina personală în centru. Din punctul meu de vedere, aceasta e abordarea care trebuie să domine în centru. Şi o să susţin şi la următoarele proiecte aceasta abordare. În paralel, nu ar stica câteva parkinguri publice la limita cu zona centrală. Ştiu că sunt câteva în lucru. Unul la intrare în cimitirul central. În centru taxa de parcare peste un interval de 2-3 ore trebuie să fie prohibitiă, în şa fel încât să te descurajeze să mergi cu maşina”, crede Claudiu Salanţă, membru CTATU şi arhitect-şef al judeţului.

„Este momentul să începem să ne gândim din alt unghi la problema traficului. Nu putem să continuam cu scenariul de creștere a infrastructurii rutiere. Mai ales in centru unde nu mai putem lărgi șoselele. Parcările generează trafic, dacă știi că ai unde parca o să vii cu mașina, dacă nu probabil o să te tenteze alte mijloace, autobuz, bicicletă”, a declarat pentru Actualdecluj.ro şi Mihai Racu, membru în Comisia de Urbanism. „Măsurile de reducere a parcărilor – care sunt folosite de mulți ani in orașe ca Londra, Copenhaga – trebuie corelate cu măsuri care să ofere alternative: benzi dedicate pentru transportul in comun, benzi pentru biciclete, rute de transport eficiente
Și benzile dedicate transportului în comun nu trebuie in nici un caz sa fie făcute tăind din spațiul pentru pietoni și din spațiul verde”, completează Racu.

Trotuarele acaparate de maşini îi chinuie de multă vreme pe locuitorii oraşului, nu doar în centru, ci şi în cartiere:


Viaţa de pieton pe una din arterele principale ale oraşului, unde maşinile au acaparat trotuarele: “te izbești de mașini parcate dreapta – stânga”

Primarul Emil Boc a susţinut în câteva rânduri că viitorul orașului ţine de noua abordare: deplasarea cu bicicleta, pe jos, cu transportul în comun. Cu toate acestea, în practică, chiar şi când se încurajează transportul în comun, defavorizaţi sunt tot pietonii.

Noaptea ca hoții! Clujenii supărați că Primăria rade vegetația și trotuarele ca să facă loc pentru mașini

Citeşte şi:

Idee în Clujul maşinilor, de la un expert olandez: o bandă în minus de pe drumurile largi

6 comentarii

  1. Cel mai usor e sa nu faci nimic. Defapt mai tot bugetul primariei se duce pe salariile lor ( ale bugetarilor ) si nu mai ramane nimic pentru investitii daca nu sunt pe fonduri europene sau pe credit.
    Asta e rezultatul cand pui un gospodar de rachitele ( aflu acum ca si nepot de comunist ) pe post de primar.
    Deci am afalat acum ca defapt oricum nu ne trebuia infrastructura ( in consecinta nu vom avea nici dezvoltare si ramanem un oras provincial prafuit ),

  2. Pentru Boc nu e importanat mobilitatea in oras. El crede ca suntem toti suntem bugetari ca el: ziua trece leafa merge . Nu tu deadline-uri, indicatori de performanta, eficienta etc.
    De unde iti vin banii aia pt pomeni electorale dle Boc ? Oare nu de la patura aia productiva ? Patura aia care munceste si care ar trebui sa ajunga la servici ?

  3. Cred ca abordarea sanatoasa este cautarea alternativelor pentru parcarea in centrul istoric nu doar limitarea ei. Cred de asemenea ca dispunem de resurse umane si financiare pentru a rezolva aceasta problema, trebuie doar cautati oamenii competenti care sa ia aceasta problema in maini. Sa argumentezi interzicearea parcarii in centru cu existenta parcarii de la primarie, inseamna sa nu fi fost vreodata in situatia sa parchezi acolo sau sa te invarti jumatate de ora prin spatiile subdimensionate de acolo pana cineva elibereaza un loc de parcare. Haideti sa ne uitam peste gard la vecinii nostri si sa incepem sa luam decizii de calitate in ceea ce priveste cheltuirea banilor contribuabililor.

  4. Sa descurajezi traficul auto in oras e ca si cum te-ai impusca singur in picior. Soferii sunt cei care platesc cele mai multe taxe – impozit auto, abonamente pentru parcare – acasa si job -, taxe orare de parcare, rovinieta, accize, etc. Nu e o imbecilitate totala sa renunti, fie si partial, la acesti bani? Pentru ce? Pentru bussines-ul unuia, pentru spaga altuia.

  5. Oameni buni, problema e ca mai multe parcări înseamnă mai multe mașini. Străzile existente nu suporta și mai mult trafic. Dacă facem și mai multe marcări o sa be trezim in 1-2 ani cu un centru blocat complet.
    Sigur, avem nevoie de parcări de scurta durata, pentru aprovizionare etc. dar nu ne putem imagina ca intr-un oraș de 400 000 oameni putem fiecare sa ne permitem luxul sa mergem cu mașina la lucru in condițiile in care 80% din mașini au un singur pasager. Matematica e simpla: trebuie sa ne schimbam fiecare dintre noi comportamentul.

  6. Romania este tara europeana cu cele mai putine masini. Clujul are mai mult ca media, asa ca probabil e la nivel de treimea europeana inferioara. Impozitele auto pentru masinile peste 2000 sunt mai mari ca in Germania. Cred ca incapacitatea unora de a se adapta la cerintele secolului 20 ( ca de 21 ce sa vorbim), duce la discutii de nivel super absurd. Se tot vorbeste de Londra, Paris, Stockholm, etc. Acolo raportul masini/parcari nu e 100/1 ca in Cluj. Se elimina parcari, se inventeaza povesti. Scoateti institutiile publice din centru, ca cele private au plecat de mult. Si permiteti accesul in centru. Vreti turisti straini. Cu ce sa vina? cu trenul, cu trolelul? Spuneti cinstit ca nu sunteti in stare si plecati.

Lasa un raspuns pentru mihai

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare