Programe alternative de educaţie, pentru viitorii angajaţi în lumea Tehnologiei. CEO de...

Programe alternative de educaţie, pentru viitorii angajaţi în lumea Tehnologiei. CEO de companie: „Nu putem să ne permitem să avem ingineri formaţi de un sistem de învăţământ înapoiat”

by -
0 191
Sursa foto: Simplon

Companiile trebuie să se implice în şcolirea viitoarei generaţii de angajaţi, spun tot mai mulţi oameni din mediul de afaceri. Şi unii fac pasul înspre educaţie, nu doar deschizând programe de internship, ci chiar prin şcoli alternative: Academy+Plus îi învaţă pe români programare după modelul unei şcoli de IT consacrate în Franţa, Simplon face cursuri pentru cei mici, unele plătite, dar dezvoltă şi programe gratuite pentru copii din medii defavorizate. „Nu putem să ne permitem să avem ingineri formaţi de un sistem de învăţământ înapoiat”, spune un CEO de firmă din Tehnologie, care încurajează companiile să se implice în procesul de educaţie şi să sprijine profesorii.

Şefi de companii francofone şi promotori ai unor programe de educaţie alternativă şi-au prezentat problemele şi soluţiile la Salonul “E.ducation” din cadrul TechFest, organizat de Institutul Francez din România în urmă cu câteva zile, eveniment la care au participat şi profesori români. Consulul onorific al Franţei la Cluj, Pascal Fesneau, care e şi director general al companiei Energom, a început prin a aminti cât de mult se schimbă lumea: evoluează cercetările în domeniul Inteligenţei Artificiale, problemele cu emigraţia devin tot mai acute, la fel şi alte crize – ale resurselor. „E uşor să ţii cursul profesoarei din Franţa (model pilot de predare interactiv prezentat în cadrul salonului, n.red.) într-un mediu sigur. Dar trăim într-o lume a excluziunilor, a categoriilor defavorizate. Şi aceşti oameni votează. Sunt elemente care ies din cadru, copii care părăsesc şcoala. Noi, la firme, suntem obligaţi să angajăm oameni care nu au cunoştinţe fundamentale, care nu ştiu să înţeleagă un plan, nu ştiu să scrie, să îşi formuleze gândurile. Absolvenţi de liceu. Pedagogia e foarte importantă. Trebuie să regândim instrumentele. E important, de asemenea, ca tinerii să îşi coreleze viaţa în funcţie de ce vor ei de la viitor”, a spus Fesneau. Unele companii au început să se lege de lumea educaţiei, pentru a-şi forma viitorii angajaţi. Spre exemplu, Academy+Plus s-a lansat în 2014, ca școala alternativă gratuită de IT, apărută în colaborare cu Școala 42 din Paris. A fost fondată la Cluj la iniţiativa lui Bogdan Herea, CEO al unei companii de IT, în criză de specialişti. „E o şcoală fără profesori, unde elevii vin că vor ei, nu fiindcă trebuie. Avem cursuri deschise, fiecare elev avansează în ritm propriu, tot conţinutul e digital, sunt cursuri înregistrate de profesori care explică, iar Google e prietenul nostru. Avem multe exerciţii practice, pe care elevii le rezolvă în echipă. Scopul este a ajuta oamenii să înveţe programare. Am avut peste 20.000 de candidaţi în patru ani, am selectat 800 de elevi, dintre care 200 lucrează. O parte au renunţat, alţii continuă cursurile. Fac 9-10 luni, fac stagii, alţii sunt încă la liceu, apoi încep să lucreze în paralel. Nu există limite în cadrul şcolii – când ei sunt pregătiţi, sunt absorbiţi în piaţa muncii”, spune Herea, care explică şi cum a început povestea. „În calitate de director de companie mă interesa cum cresc, cum formăm angajaţii. Formam intern angajaţii – cam  50 de elevi pe an. Dincolo de asta, nu mai aveam capacitate, aşa că am decis să trecem la alt model, ca să nu mai scoatem oameni din producţie ca să îi formăm pe alţii”, spune Bogdan Herea, CEO PitechPlus. Iniţiatorii Academy+Plus de la Cluj se pregătesc să meargă cu educaţia IT şi în alte „zone”. “Avem şi o şcoală fizică, unde elevii învaţă împreună. Ne pregătim de o nouă direcţie de dezvoltare: competenţe digitale pentru seniori, un proiect pe care îl vom începe probabil anul acesta. Va trebui să începem printr-o metodă mai clasică”, spune Herea. Mai sunt şi altele de făcut. „Copiii de la ţară merg kilometri pe jos ca să ajungă la o şcoală. Mai bine instalăm platforme de video-conferinţe, pentru a-i ajuta. Vrem să dăm mai mult acces la educaţie”, completează CEO-ul.

Sursa foto: Academy+Plus

 

Roxana Rugină reprezintă Simplon România, un program care își învață elevii despre programare și modul în care își pot dezvolta propriul lor website sau startup. ONG-ul oferă cursuri de codare gratuite copiilor de la gimnaziu din medii mai sărace sau defavorizate în parteneriat cu fundații, sponsori și parteneri. „Oferim educaţie şi celor excluşi, copiilor din mediul rural, celor fără multe posibilităţi. Avem grupuri diferite, cu elevi care au probleme diferite. Punem mare accent pe prezenţa mentorului. Oamenii au probleme care nu pot fi rezolvate prin calculator. Sigur, utilizăm mult şi instrumente tehnologice”, spune Roxana Rugină. „Am început cu cursuri pentru copii din familii bogate, care îşi permiteau să plătească. Am învăţat de la ei, ne-am îmbunătăţit modelele, am învăţat cum să ne optimizăm resursele. Avem instrumente prin care le menţinem interesul, organizăm concursuri, facem dezbateri, le dăm titluri de „ambasadori”. Şi se întâmplă lucruri extraordinare: copiii merg acasă şi învaţă alţi copii, creează cluburi, au iniţiative la care nu ne aşteptam. În mediul rural găsim copii antreprenori”, povesteşe Roxana. „Avem un proiect, la bibliotecă, unde vin copii care provin din case fără părinţi”, spune ea.

Evoluţia rapidă a tehnologiei face să fie necesar ca educaţia să ţină pasul, spune şi Thierry Landry, Senior Business Manager Akka Romserv, companie de consultanţă în inginerie şi tehnologie. Muncile mecanice şi repetitive au fost preluate de maşini. „În lumea ingineriei multe lucruri s-au tehnologizat. Aşa că meseriile cer acum ca oamenii să se concentereze pe ingeniozitate, pe a înţelege şi a crea lucruri noi. Inteligenţa Artificială evoluează, poate chiar va înlocui, parţial, profesori. Companiile trebuie să susţină formarea educaţiei. Eu am început ca desenator, între timp toate procesele s-au accelerat. Nu putem să ne permitem să avem ingineri formaţi de un sistem de învăţământ înapoiat. Şi companiile trebuie să se deschidă, să oferim cunoştinţele noastre profesorilor, pentru ca ei să fie pregătiţi”, spune managerul.

 

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu