Primăria “legalizează” îngroparea gunoiului menajer în oraș. Cu ce costuri?

Primăria “legalizează” îngroparea gunoiului menajer în oraș. Cu ce costuri?

Primă platformă subterană pentru aruncarea deșeurilor menjere de către clujeni a fost amenajată și dată în funcțiune în 2016, cu doar două zile înainte de alegerile locale, în cartierul în care locuiește edilul Emil Boc, mai precis pe strada Luceafărului nr. 10. Pe un proiect pilot, pus la punct de primărie împreună cu unul dintre operatorii care ridică gunoiul în Cluj-Napoca, compania Rosal, proiect prin care administrația că va rescrie viitorul gestionării deșeurilor clujenilor. Acum, în anul în care expiră contractele de concesiune a serviciului de salubritate menajeră, administrația modifică strategia locală de salubrizare și gestionare a deșeurilor, în așa fel încât colectarea deșeurilor sa se facă și prin intermediul platformelor subterane. Anul trecut, oficialii primăriei spunea că parteneriatul cu Rosal nu înseamnă pregătirea unui monopol privind gestionarea deșeurilor, mai ales că în țară s-a introdus acest sistem și de către firme care operează în alte localități.

Pentru a corecta neajunsurile din vechile contracte de salubritate, primăria a anunțat la începutul lui 2016 că va implementa împreună cu una dintre companiile care operează în Cluj pe sectorul salubrității menajere, Rosal Grup, un proiect pilot cu puncte gospodărești îngropate în pământ. Acesta fiind potrivit primarului viitorul în gestionarea gunoiului clujenilor. Despre acest proiect pilot, actualul city manager al orașului Gheorghe Șurubaru spunea că este unul care presupune investiții de zeci de mii de euro pentru amenajarea fiecărui dintre punctele îngropate și că probabil administrația locală va susține din bugetul său derularea proiectului pilot.

Prima platformă îngropată de colectare selectivă a deșeurilor a fost pusă în funcțiune în cartierul Zorilor (în care locuiește primarul), pe strada Luceafărului nr. 10, cu doar două zile înainte de alegerile locale din iunie 2016. Atunci s-a spus că este vorba despre un sistem modern care permite menținerea curățeniei la punctele gospodărești, platforma având 3 containere pentru fracție uscată – sticlă, PET, plastic, hârtie, carton – și 1 container pentru fracție umedă – deșeuri menajere.

Despre costurile sistemului, nici o vorbă, deși în filmulețul inaugural postat de primarul Emil Boc pe Facebook acesta apare alături de directorul Rosal Cluj, iar cei doi oficiali erau în măsură să ofere lămuriri cu privire la cine a suportat investiția de realizare a respectivei platforme. Anul trecut se spunea că alte două platforme după modelul celei din Zorilor vor fi amenajate în cartierele Mănășturi și Grigorescu. Despre aceste platforme nu s-a mai anunțat nimic.

Mai mult, media locală a sesizat în repetate rânduri că respectiva platformă îngropată nu este decât praf în ochi aruncat clujenilor având în vedere că aceasta se supraaglomerează cu gunoaie și arată ca un punct gospodăresc clasic. Pe parcusul anului, problemele au mai fost corectate. 

La început de 2017, primaria vrea să modifice și strategia locală de salubrizare și gestionare a deșeurilor, în așa fel încât colectarea deșeurilor sa se facă și prin intermediul platformelor subterane. Proiectul este în consultate publică până în 13 ianuarie, urmând ca după etapa de observații sau completări să fie supus atenției Consiliul Local pentru dezbatere și aprobare. Urmează apoi un posibil studiu de fezbailitate, mai ales că în oraș există câteva sute de puncte gospodărești și costurile de transformare a acestora ar fi imense. Posibil o etaoizare a proiectului. 

Despre un eventual monopol pe gunoiul clujenilor al Rosalului (având în vedere că noile puncte de colectare presupun mașini mult mai noi care să ridice gunoiul aruncat în subteran), oficialii primăriei spunea că nu este cazul ca acest proiect pilot să fie privit așa, având în vedere că firmele de salubritate care operează în mai multe orașe din țară au introdus această tehnică. Așa că, într-o perspectivă viitoare de licitare a concesiunii serviciului de salubritate menajeră din Cluj-Napoca, toate firmele vor avea această tehnologie. Mai mult, când se va relicita serviciul se va ține cont de corectarea tuturor neajunsurilor din vechile contracte, mai ales în ceea ce privește punctele gospodărești, în așa fel încât să nu mai fie răscolit gunoiul din acestea de către persoanele colectarea și vânzarea materiale reciclabile – de la sticle, doze de bere, fier, cartoane, etc., au mai spus oficialii primăriei. La licitații trecute organizate de primăriei, când s-a impus ca firmele să aibă mașini Euro IV, a plouat cu contestații și acuze că numai o anumită firmă din țară are o flotă de genul celei cerute în caietul de licitație.

Punctele gospodărești au rămas jalnice. Colectarea selectivă, un mit!

Prezența unor puncte gospodărești de colectare a gunoiului insalubre în oraș a făcut obiectul unor critici constante în ultimii ani la adresa firmelor de salubritate din oraș dar și a primăriei clujene. Oamenii și societatea civilă au reproșat că punctele de depozitare a gunoiului nu sunt modernizate și că în plus gunoiul nu e ridicat, iar din aceste motive acestea zone sunt adevărate focare de infecție pentru populație. În plus, reproșul era că în oraș nu se poate implemneta un sistem real de colectare selectivă a deșeurilor. Chiar încercările prin amenajarea containerelor de tip clopot (colorate) pentru metal, sticlă, plactic, hârtie nu sunt cele mai fericite pentru că gunoiul aruncat pe tipuri de deșeuri aici se fură de multe ori.

Pe actualul contract de salubritate menajeră, toate punctele gospodărești din Cluj-Napoca urmau să fie modernizate (cele care nu erau amenajate) plus închise cu acces controlat, pe cheltuială firmelor de salubritate. Cel puțin așa anunța primăriei când a lansat licitația și adjudecat în 2009 licitația pentru concesionarea serviciului de salubritate menajeră din oraș către Rosal și Brantner. În realitate nu s-a putut face mare lucru, mai ales în cea ce privește aruncarea deșeurilor pe fracții umedă (gunoi menajer) și uscată (materiale reciclabile). Nici punctele gospodărești nu au fost închise așa cum s-a anunțat. Contractele de salubritare menajeră încheiate de primăriei cu Rosal și Brantner au intrat în vigoare în 2010 (având în vedere disputele din instanță) și au fost încheiate pe o perioadă de 8 ani. Acestea expiră anul acesta. Firmele plătesc primăriei o redevență anuală de 100.000 de euro, respetciv 51.000 de euro, iar ele încheie contracte individuale cu clujenii pentru ridicare gunoiului. Criza depozitării gunoaielor de anul trecut a genrat și majorări ale tarifelor aplicate de firmele de salubritate. Detalii aici:

S-a scumpit gunoiul. Cu aproape 19% pentru clujenii de rând

Nici dezideratele de precolectare ale deșeurilor din contracte nu s-au putut realiza deaorece în cazul asociațiilor de locatari de la blocuri nu s-a putut institui un sistem de atuncat gunoiul pe categorii de materiale: gunoi menajer și fracție uscată (platic, hartie, metal). Mai mult, Clujul nu a deschis depozitul ecologic pentru deșeuri, prevăzut de altfel și el cu instalație de precolectare a deșeurilor, plus că a parcurs o criză de depozitare a deșeurilor, având în vedere că s-a sistat depozitarea în vechea groapă de la Pata Rât și pe platforma temporară care a funcționat acolo. Acum deșeurile clujenilor se depozitează tot în zona Pata Rât pe o platformă temporară administrată de Regia Autonomă a Domeniului Public din subordinea primăriei, deschisă în toamna lui 2015, cu durată de viață de 2 ani de zile, ca autorizare.

 

Obligații firme  aflate care au concesionat de la primărie salubritatea menajeră din Cluj

În termen de 1 an de la data intrarii în vigoare a contractului de concesiune – amenajarea tuturor punctelor de colectare care nu sunt amenajate la data concesionării – amenajarea platformelor, împrejmuirea, acoperirea şi închiderea acestora cu sistem de blocare pentru a se evita împrăştierea deşeurilor şi accesul persoanelor neautorizate

· În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a contractului (2010) de concesiune modernizarea tuturor punctelor gospodăreşti existente care necesită acest gen de lucrări, respectiv punctele de precolectare existente din fibră de sticlă, constructii cărămidă, beton, modulare din tablă, dotarea tuturor persoanelor fizice (gospodării individuale, locuinţe colective şi asociaţii de proprietari/locatari) şi juridice (instituţii publice şi agenţi economici) de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca cu europubele standardizate.

· Toate dotările necesare pentru implementarea colectării selective a deşeurilor la sursă pe două fracţii umedă şi uscată: pubele inscripţionate cu denumirea materialului pentru care sunt destinate, marcate în culori diferite, conform prevederilor legale privind stabilirea modalităţilor de identificare a containerelor pentru diferite tipuri de materiale in scopul aplicării colectării selective, transport conform normelor în vigoare, mijloace de transport adecvate

· La data semnării contractului de concesiune să se doteze toate mijloacele de transport al deşeurilor şi a altor utilaje folosite la salubrizarea menajeră cu sistem GPS de monitorizare prin satelit care să poată fi supravegheat şi monitorizat de la primărie, asigurat din resursele operatorului concesionar.

· În primii 3 ani ai contractului de concesiune să se realizeze programe anuale de informare, conştientizare şi motivare a publicului în procesul de gestionare a deşeurilor, în valoare de minim 10.000 Euro /an fără TVA prin:

· organizarea şi susţinerea de campanii de informare şi conştientizare a publicului, inclusiv în şcoli privind prevenirea generării deşeurilor şi colectarea selectivă a deşeurilor municipale generate;

· realizarea de campanii de informare a publicului cu ajutorul media (radio, televiziune, presa scrisă locală) privind colectarea fluxurilor speciale: deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeurile municipale, deşeuri voluminoase, vehicule scoase din uz, deşeuri de ambalaje – cel puţin patru campanii pe an;

· realizarea de ghiduri practice privind colectarea selectivă a deşeurilor menajere, compostarea individuală a deşeurilor biodegradabile, deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeuri menajere, deşeuri voluminoase.

· modernizarea parcului de maşini şi utilaje specifice în vederea prestării serviciului la nivelul indicilor de performanţă stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii.

· operatorul va fi obligat să efectueze pe cheltuiala proprie întreţinerea, reparaţiile curente şi accidentale, precum şi cele capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul public utilizate pentru îndeplinirea serviciului.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu