Prima “ghenă” subterană pentru gunoi inaugurată în Zorilor. Se pregătește un monopol...

Prima “ghenă” subterană pentru gunoi inaugurată în Zorilor. Se pregătește un monopol Rosal?

Colectarea deșeurilor clujenilor va intra într-o nouă etapă, au anunțat anul acesta oficialii primăriei clujene. Și anume, se va schimba fața punctelor gospodărești din oraș, în sensul în care acestea vor fi amenajate în subteran. Primăria a pornit un proiect pilot în acest sens, cu una dintre firmele care se ocupă de ridicat gunoiul în Cluj-Napoca, Rosal. Ieri a fost inaugurat un primă platformă subterană pentru aruncarea deșeurilor de către clujeni în cartierul Zorilor, pe strada Luceafărului nr. 10. Mai urmează să fie date în funcțiune alte două astfel de platforme în carierele Mănăștur și Grigorescu. Despre instituirea unui monopol pe gunoiele clujenilor, primăria spune că nu e cazul, deoarece tendința din majoritatea orașelor din țară este pornirea unor proiecte similare de către companiile de salubritate care operează în respectivele orașe, așa că toate au deja tehnologia necesară să opereze punctele subterane pentru gunoi.

Prezența unor puncte gospodărești de colectare a gunoiului insalubre în oraș a făcut obiectul unor critici constante în ultimii ani la adresa firmelor de salubritate din oraș dar și a primăriei clujene. Oamenii și societatea civilă au reproșat că punctele de depozitare a gunoiului nu sunt modernizate și că în plus gunoiul nu e ridicat, iar din aceste motive acestea zone sunt adevărate focare de infecție pentru populație.

Pe actualul contract de salubritate menajeră, toate punctele gospodărești din Cluj-Napoca urmau să fie modernizate (cele care nu erau amenajate) plus închise cu acces controlat, pe cheltuială firmelor de salubritate. Cel puțin așa anunța primăriei când a lansat licitația și adjudecat în 2009 licitația pentru concesionarea serviciului de salubritate menajeră din oraș către Rosal și Brantner. În realitate nu s-a putut face mare lucru, mai ales în cea ce privește aruncarea deșeurilor pe fracții umedă (gunoi menajer) și uscată (materiale reciclabile). Nici punctele gospodărești nu au fost închise așa cum s-a anunțat. Contractele de salubritare menajeră încheiate de primăriei cu Rosal și Brantner au intrat în vigoare în 2010 (având în vedere disputele din instanță) și au fost încheiate pe o perioadă de 8 ani. Firmele plătesc primăriei o redevență anuală de 100.000 de euro, respetciv 51.000 de euro, iar ele încheie contracte individuale cu clujenii pentru ridicare gunoiului. Criza depozitării gunoaielor de anul trecut a genrat și majorări ale tarifelor aplicate de firmele de salubritate. Detalii aici:

S-a scumpit gunoiul. Cu aproape 19% pentru clujenii de rând

Nici dezideratele de precolectare ale deșeurilor din contracte nu s-au putut realiza deaorece în cazul asociațiilor de locatari de la blocuri nu s-a putut institui un sistem de atuncat gunoiul pe categorii de materiale: gunoi menajer și fracție uscată (platic, hartie, metal). Mai mult, Clujul nu a deschis depozitul ecologic pentru deșeuri, prevăzut de altfel și el cu instalație de precolectare a deșeurilor, plus că a parcurs o criză de depozitare a deșeurilor, având în vedere că s-a sistat depozitarea în vechea groapă de la Pata Rât și pe platforma temporară care a funcționat acolo. Acum deșeurile clujenilor se depozitează tot în zona Pata Rât pe o platformă temporară administrată de Regia Autonomă a Domeniului Public din subordinea primăriei, deschisă în toamna anului trecut, cu durată de viață de 2 ani de zile, ca autorizare.

Pentru a corecta neajunsurile din vechile contracte de salubritate, primăria a anunțat la începutul anului că va implementa împreună cu una dintre companiile care operează în Cluj pe sectorul salubrității menajere, Rosal Grup, un proiect pilot cu puncte gospodărești îngropate în pământ. Acesta fiind potrivit primarului viitorul în gestionarea gunoiului clujenilor. Despre acest proiect pilot, viceprimarul Gheorghe Șurubaru spunea că este unul care presupune investiții de zeci de mii de euro pentru amenajarea fiecărui dintre punctele îngropate și că probabil administrația locală va susține din bugetul său derularea proiectului pilot.

3 platforme pilot subterane vor funcționa în Cluj

Potrivit unui anunț postat pe pagina de Facebook a primarului, prima platformă îngropată de colectare selectivă a deșeurilor a fost pusă ieri în funcțiune în cartierul Zorilor, pe strada Luceafărului nr. 10.

“Este un sistem modern, colectarea deșeurilor este silențioasă, discretă și permite menținerea curățeniei la punctele gospodărești. Cetățenii vor scăpa astfel nu doar de imaginea vechilor ghene de gunoi, ci în special de mirosurile neplăcute. Acest sistem face parte dintr-un program pilot de amplasare de platforme subterane pentru colectarea selectivă a deșeurilor, inițiat de Primăria Municipiului Cluj-Napoca . În perioada următoare vor fi amenajate alte două astfel de platforme subterane în puncte gospodărești din cartierele Mănăștur și Grigorescu. Acest tip de platformă cuprinde 3 containere pentru fracție uscată – sticlă, PET, plastic, hârtie, carton – și 1 container pentru fracție umedă – deșeuri menajere”, a anunțat primăria.

Despre un eventual monopol pe gunoiul clujenilor al Rosalului (având în vedere că noile puncte de colectare presupun mașini speciale care să ridice gunoiul aruncat în subteran), oficialii primăriei spunea că nu este cazul ca acest proiect pilot să fie privit așa, având în vedere că firmele de salubritate care operează în mai multe orașe din țară au introdus această tehnică. Așa că, într-o perspectivă viitoare de licitare a concesiunii serviciului de salubritate menajeră din Cluj-Napoca, toate firmele vor avea această tehnologie. Mai mult, când se va relicita serviciul se va ține cont de corectarea tuturor neajunsurilor din vechile contracte, mai ales în ceea ce privește punctele gospodărești, în așa fel încât să nu mai fie răscolit gunoiul din acestea de către persoanele colectarea și vânzarea materiale reciclabile – de la sticle, doze de bere, fier, cartoane, etc., au mai spus oficialii primăriei.

Obligații firme  aflate care au concesionat de la primărie salubritatea menajeră din Cluj

În termen de 1 an de la data intrarii în vigoare a contractului de concesiune – amenajarea tuturor punctelor de colectare care nu sunt amenajate la data concesionării – amenajarea platformelor, împrejmuirea, acoperirea şi închiderea acestora cu sistem de blocare pentru a se evita împrăştierea deşeurilor şi accesul persoanelor neautorizate

· În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a contractului (2010) de concesiune modernizarea tuturor punctelor gospodăreşti existente care necesită acest gen de lucrări, respectiv punctele de precolectare existente din fibră de sticlă, constructii cărămidă, beton, modulare din tablă, dotarea tuturor persoanelor fizice (gospodării individuale, locuinţe colective şi asociaţii de proprietari/locatari) şi juridice (instituţii publice şi agenţi economici) de pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca cu europubele standardizate.

· Toate dotările necesare pentru implementarea colectării selective a deşeurilor la sursă pe două fracţii umedă şi uscată: pubele inscripţionate cu denumirea materialului pentru care sunt destinate, marcate în culori diferite, conform prevederilor legale privind stabilirea modalităţilor de identificare a containerelor pentru diferite tipuri de materiale in scopul aplicării colectării selective, transport conform normelor în vigoare, mijloace de transport adecvate

· La data semnării contractului de concesiune să se doteze toate mijloacele de transport al deşeurilor şi a altor utilaje folosite la salubrizarea menajeră cu sistem GPS de monitorizare prin satelit care să poată fi supravegheat şi monitorizat de la primărie, asigurat din resursele operatorului concesionar.

· În primii 3 ani ai contractului de concesiune să se realizeze programe anuale de informare, conştientizare şi motivare a publicului în procesul de gestionare a deşeurilor, în valoare de minim 10.000 Euro /an fără TVA prin:

· organizarea şi susţinerea de campanii de informare şi conştientizare a publicului, inclusiv în şcoli privind prevenirea generării deşeurilor şi colectarea selectivă a deşeurilor municipale generate;

· realizarea de campanii de informare a publicului cu ajutorul media (radio, televiziune, presa scrisă locală) privind colectarea fluxurilor speciale: deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeurile municipale, deşeuri voluminoase, vehicule scoase din uz, deşeuri de ambalaje – cel puţin patru campanii pe an;

· realizarea de ghiduri practice privind colectarea selectivă a deşeurilor menajere, compostarea individuală a deşeurilor biodegradabile, deşeuri electrice şi electronice, deşeuri periculoase din deşeuri menajere, deşeuri voluminoase.

· modernizarea parcului de maşini şi utilaje specifice în vederea prestării serviciului la nivelul indicilor de performanţă stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii.

· operatorul va fi obligat să efectueze pe cheltuiala proprie întreţinerea, reparaţiile curente şi accidentale, precum şi cele capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul public utilizate pentru îndeplinirea serviciului.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu