Închide

Poveşti despre Transilvania şi Film, cu producătorul scoţian care a adus filmările pentru Cold Mountain în România

ActualitateCulturăFestivalFilmUncategorized by Kristina Reştea - iun. 05, 2016 0 1071

Cum a ajuns Cold Mountain să fie filmat în România? Pentru că, acum câţiva ani, un scoţian, unul dintre cei mai influenţi producători actuali, a vizitat Translivania. Despre asta a povestit, sâmbătă, la un masterclass în TIFF Lounge chiar el – Iain Smith a venit în acest an la Cluj, pentru a primi Premiul Special pentru Contribuția adusă Cinematografiei Mondiale.

Întâlnirea cu Transilvania s-a produs după un drum pe ruta Budapesta-Oradea-Cluj. „Am vrut să vizitez Transilvania. Când am ajuns în Poiana Braşov, am ştiut că aici va fi filmul. Nu ştiam ce film, dar ştiam că e un loc unde se poate face film. După 2-3 ani discutam cu Anthony Minghella despre Cold Mountain. Trebuia să se filmeze în North Carolina şi era distrus că va costa enorm. Trebuia să facă filmul în Europa de Est. Dar unde să găseşti o locaţie în care să filmezi America? La Poiana Braşov”, a amintit Smith, care a dezvăluit şi că, în acest fel, s-au economisit milioane de dolari. „Aş fi bucuros să revin în România, dar acum nu fac nimic care să se potrivească şi nu voi face un film doar ca să se potrivească”, spune producătorul. „Ştiam de Transilvania cum ştia oricine – de Dracula. Am venit aici şi am aflat mult mai multe, despre schimbările prin care trece această parte a Europei. Aşa se întâmplă când cunoşti un loc de aproape: clişeul e distrus şi altceva începe să iasă la suprafaţă”, a spus Smith. „Aici am regăsit ceva din spiritul Scoţiei. Am trăit vecini cu o cultură puternică, dar ne-am păstrat şi noi cultura. Şi noi seamănăm cu românii. Şi scoţienii sunt foarte sociabili, le place să întâlnească oameni, să petreacă, să iubească oameni diferiţi de ei”, a trasat Smith paralela.

„Cea mai mare parte a acestui job este să îl înţelegi pe regizor”, spune producătorul despre meseria sa. „E important să înţelegi că faci filmul lui, trebuie să vezi ce încearcă să descopere. Regizorii trec şi ei printr-un proces, nu ştiu nici ei cum va arăta filmul în final, trebuie să îi susţii, dar uneori şi să îi controlezi, în acest proces. Şi ei sunt foarte diferiţi. Anthony Minghella, de pildă, nu îşi pierde cumpătul niciodată, e un tip foarte drăguţ. Alfonso Cuaron e exact opusul lui. E un conquistador cu sabie, îi ceartă pe toţi dacă nu fac munca cum trebuie. Dar face un film grozav”, spune producătorul scoţian, care a mai lucrat cu regizori ca Ridley Scott, Oliver Stone, George Miller, Darren Aronofsky, Stephen Frears, Luc Besson sau Roland Joffe.

Producătorul care a ajuns să lucreze cu nume mari ale cinematografiei a răspuns întrebărilor publicului de la Cluj şi despre începuturile carierei sale. Smith a amintit că intrarea în lumea cinematografiei a făcut-o în oraşul natal, Glasgow, în unul dintre cele mai mari cinematografe (avea 4.000 de locuri), ca spector în primul rând. „Mă uitam în spate, la feţele oamenilor, eram fascinat de cum reacţionează ei. Apoi am început să fac mici filmuleţe, de 4 minute, le puneam la home cinema, adică acasă şi ceream bani pentru vizionare, ca să fac şi alte filme. Aşa că de mic eram interesat de cum funcţionează industria”, zâmbeşte Iain Smih. „La începutul carierei am făcut filme despre orice: despre o fabrică de cărămidă, despre whisky, am făcut filme pentru copii. Am făcut primul meu film mare la 31 de ani, dar până la vârsta asta învăţasem deja multe despre proces, puteam face faţă responsabilităţii”, subliniază Smith. Producătorul cu blockbustere în CV spune însă că nici măcar la acest nivel nu a ajuns să fie uşor să obţină finanţare. „Niciodată nu devine mai uşor, nici măcar cu lista mea de filme în spate”, spune producătorul, mărturisind că are şi acum proiecte pe care le-ar vrea realizate, dar care sunt încă neconcretizate.

„Mad Max Fury Road a luat 6 Oscaruri. Asta nu mi-a schimbat viaţa. Însă când stai în public şi simţi reacţiile oamenilor e extraordinar. Oscarul e doar un mecanism care îţi duce filmul spre o audienţă mai largă”, a mai spus Iain Smith, după ce Mad Max a fost proiectat la Cluj în Piaţa Unirii.

Sâmbătă seară, Iain Smith a primit pe scena Teatrului Naţional, la gala de închidere, Premiul pentru contribuţia adusă cinematografiei mondiale. “Munca unui producător e rar înţeleasă, darmite premiată. Acest premiu e o mare onoare. E o mare onoare să fiu înapoi în Cluj la acest festival, care după 15 ani devine tot mai important, ca voce. E un privilegiu să fiu în România, unde am filmat Cold Mountain, care a fost una dintre cele mai fericite experienţe în producţia unui film, pentru mine. Ştiu că România, ca alte ţări, suferă de lipsă de bani, de cinematografe, dar aveţi talent enorm şi creativitate“, a spus Smith pe scena de la Cluj.

Citeşte şi:

Final de TIFF.15: Premianţii ediţiei şi promisiunea Sophiei Loren – “Ne vedem la anul!”

şi

Paradoxul românesc se vede până la New York şi se dezbate la Cluj: avem cineaşti, nu avem cinematografe

A lucrat la filme cu Robert de Niro, Jeremy Irons, Angelina Jolie şi Jude Law

E unul dintre cei mai influenți și prolifici producători de film actuali, omul din spatele unor blockbustere ca Mad Max: Drumul Furiei, Al cincilea element sau Șapte ani în Tibet. Născut în Glasgow, Scoția, Iain Smith (n. 1949) a absolvit London Film School și a colaborat de-a lungul anilor cu marile studiouri de la Hollywood – Warner Bros., Universal Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox, Miramax – și cu regizori precum Ridley Scott, Oliver Stone, George Miller, Darren Aronofsky, Stephen Frears, Luc Besson, Roland Joffe. În 2005 a fost recompensat cu Premiul BAFTA pentru Outstanding Achievement in Film, în 2008 a fost decorat cu Ordinul de Ofițer al Imperiului Britanic, iar trei ani mai târziu a fost numit la conducerea British Film Commission.

Deține compania Applecross Productions încă din 1987 și a fost producător, co-producător sau producător executiv pentru zeci de filme, de la Hearts of Fire, cu Bob Dylan, și Mary Reilly (r. Stephen Frears), cu Julia Roberts și John Malkovich, la producții cu bugete mari de la Hollywood ca Mad Max: Drumul Furiei (r. George Miller), cu Tom Hardy și Charlize Theron, Wanted (r. Timur Bekmambetov), cu Angelina Jolie, Fântâna (r. Darren Aronofsky), în care protogoniști sunt Hugh Jackman și Rachel Weisz, Copiii tatălui (r. Alfonso Cuaron), Alexander (r. Oliver Stone), Cold Mountain (r. Anthony Minghella), pentru care Jude Law, Nicole Kidman și Renée Zellweger au filmat în România, la începutul anilor 2000, Planeta Maimuțelor (r. Tim Burton), Șapte ani în Tibet (r. Jean-Jacques Annaud), cu Brad Pitt pe afiș,  Al cincilea element (r. Luc Besson), cu Bruce Willis, Milla Jovovich și Gary Oldman, sau Misiunea (r. Roland Joffe), în care Robert de Niro și Jeremy Irons au roluri principale.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare