Închide

[P] Prâslea cel voinic – Tetarom I. Primul parc industrial din județul Cluj.  

ActualitateDezvoltareEconomie by Actual de Cluj - sept. 27, 2016 0 409

Încheiam primul articol (https://actualdecluj.ro/p-tetarom-povestea-de-succes-a-celor-mai-cunoscute-parcuri-industriale-din-romania/) din seria celor 6 dedicate Parcurilor Industriale Tetarom, spunând că nimeni nu avea cum să știe cum se va finaliza proiectul primului parc industrial pentru tehnologii avansate (azi, Tetarom I) și nici dacă acesta va fi un succes sau un eșec răsunător. Doar timpul avea să confirme acest lucru.

Lucrările de construcție la Tetarom I au început în 22 februarie 2003. Au durat 2 ani de zile până în toamna lui 2005. Au fost 2 ani plini de muncă susținută, întreruperi de lucrări din cauza terenului foarte dificil (alunecări de teren, pânză de apă, inundații) și a unor evenimente neprevăzute gen extinderea studiului geotehnic, găsirea a două bombe de aviație, etc. Lucrările mergeau totuși înainte, chiar dacă cu întârziere și odată cu ele și speranțele noastre că îl vom vedea finalizat.

037-800x600

Prin hotărârea de Consiliu Județean Nr. 24/martie 2002 i se atribuiseră societății Tetarom SA  în administrare 20 ha teren în Tăietura Turcului (terenul viran de sub Parcul Etnografic „Romulus Vuia”), suplimentându-se ulterior cu încă 7 ha. Tetarom I avea în final o suprafaţă totală 26,8434 ha, dintre care 19,66 ha amenajate prin Proiectul PHARE RO 0007.02.03.03- ,,DEZVOLTAREA ZONEI ECONOMICE CLUJ-VEST”

Această suprafață cuprindea:

  1.  27 parcele inegale (648 mp – 55.499 mp)
  2. Hala Multifuncţională:
  • 700 mp birouri
  • 1200 mp spații producție

energobit-800x533

  1. Incubatorul de afaceri Tetarom (construit ulterior pe parcela nr. 2

Un obiectiv foarte important pentru conducerea Tetarom l-a reprezentat atunci înființarea unui  incubator de afaceri, gândit ca spaţii de birouri închiriate firmelor nou înfiinţate (de start up) cu obiectul de activitate IT&C. După o perioadă de creştere economică (3 ani), acestea urmau să părăsească  incubatorul pentru a face loc altora aflate la început.  Incubatorul  de afaceri Tetarom (ocupat integral), oferea și atunci și oferă și acum:

  • 245 mp birouri
  • sală de conferinţă
  • spaţiu expoziţional
  • spaţii polivalente
  • sală de protocol
  • parcări
  • spaţii anexe
  1.  Uitilități
  • alimentare cu apă
  • energie electrică
  • gaz
  • canalizare
  • telefonie şi Internet: 4 operatori

Deşi termenul final pentru ocuparea integrală, conform Raportului de Fezabilitate întocmit de UE era anul 2015, la data inaugurării, noiembrie 2005,  TETAROM I era în întregime contractat.

Valoarea investiţiilor contractate:  peste 150 milioane de Euro.

Numărul locurilor de muncă: peste 3.000.

incubatorul-de-afaceri-800x534

Domeniile de activitate vizate încă de la început, au fost:

  • IT : software, hardware, rețele, componente (manufacturare & asamblare)
  • Telecomunicaţii
  • Automatizări industriale: electronică, robotică, circuite integrate
  • Industria Automotive
  • Electrocasnice
  • Producția echipamentelor de mici dimensiuni
  • Activități de Cercetare – Dezvoltare

În timp ce lucrările de construcție continuau, conducerea companiei și puținii angajați promovam din greu noua investiție la târguri internaționale și la evenimentele de profil din țară de peste tot. Primeam vizite după vizite de la diverse companii românești și străine, interesate de noul proiect, care, încet dar sigur, creștea și devenea realitate.

Marketingul (făcut cu bani puțini, din lipsă de fonduri) a fost o componentă decisivă pentru promovarea noii investiții și s-a făcut în stil clasic, căci în 2000-2005 tehnologia, mass media, social media, promovarea online nu era atât de dezvoltată ca și azi și nu putea fi accesată cu resursele noastre.

dscn2067-800x600

Printre acțiunile de promovare dedicate acestui proiect amintim:

  • S-a lansat site-ul tetarom.ro în 4 limbi (română, engleză, franceză şi germană)
  • S-au creat mapa, pliantul, CD-ul şi alte materiale de prezentare ale parcului industrial.
  • S-au realizat emisiuni la radio şi televiziune (Antena 1, Radio Cluj, Radio România Internaţional, TVR2. )
  • S-a participat, în Bucureşti, la caravana de afaceri de prezentare a parcurilor industriale la principalele ambasade prezente în România în organizarea MAI, Camera de Comerţ a României şi SHANNON Development Ltd.
  • În decembrie 2002 directorul general al societăţii a fost selectat de către experţi ai U.E. să facă o prezentare a Parcului Industrial Cluj la seminarul cu participare internaţională CLIPreg, proiect finanţat de Uniunea Europeană, organizat la Timişoara, iar în aprilie 2005, la Conferinţa regională ERIK Network Kracovia POLONIA
  • S-au realizat materiale de prezentare/advertoriale pentru publicațiile CAPITAL, ZIARUL FINANCIAR, BUCHAREST BUSINESS WEEK, ADEVĂRUL DE CLUJ, MONITORUL DE CLUJ, etc.
  • S-a promovat Parcul Industrial la târguri, seminarii şi conferinţe (Hanovra, Passau, Landshut, Munchen, Parma, Szekesfehervar, Clermont Ferand, Viena, Linz, Vichy, Treviso, Udine, Kracovia etc) şi prin întâlniri punctuale cu parteneri de afaceri din ţară şi străinătate (Germania, USA, Italia, Japonia, China, Franţa, Ungaria, Polonia, Austria, etc)
  • S-a finalizat documentaţia de licitaţie pentru cesionarea terenului aferent infrastructurii Parcului Industrial.
  • S-au publicat anunţurile de chemare la licitaţie în ziarele Adevărul de Cluj-20 noiembrie 2003, 22 noiembrie 2003, 20 decembrie 2003, Adevărul (Bucureşti) 22 noiembrie şi 19 decembrie 2003, Ziarul Clujeanului 19 ianuarie 2004. Acţiunea a continuat pe tot parcursul anilor 2004 şi 2005.
  • S-au iniţiat activităţi specifice pentru dezvoltarea de infrastructuri de atragere a firmelor mici.
  • S-a elaborat proiectul INCUBATORULUI DE AFACERI aferent parcelei numărul 2, proiect care face parte din Programul de Parcuri Industriale al Ministerului Afacerilor Interne.
  • În ianuarie 2004 s-a elaborat noua strategie de marketing care a fost aprobată de A.G.A şi C.A.
  • Au fost trimise mail-uri și materiale de promovare la toate Camerele de Comerţ bilaterale din România, la principalele ambasade ale României în străinătate și la principalele ambasade ale ţărilor străine din România.

Concluzie:

Dacă tragem linie, la sfârșitul anului 2005, la capitolul obiectivele realizate putem contabiliza următoarele:

  • Finalizarea proiectului PHARE RO 0007.02.03.03
  • Ocuparea integrală a parcului industrial Tetarom. Prin contractele semnate, mai sus amintite (deşi proiectul PHARE prevedea închirierea întregii infrastructuri până în anul 2015) este închiriată întreaga suprafaţă a parcului industrial TETAROM I.
  • Demararea construcției Incubatorului de Afaceri care avea să fie finalizat în trimestrul 2 al anului 2006. Proiectul a fost finanţat de TETAROM SA, CJ CLUJ şi MINISTERUL AFACERILOR INTERNE – Direcţia Parcuri Industriale. În această clădire va fi sediul administrativ al TETAROM SA.

Valoarea investiţiilor atrase prin contractele semnate a fost de peste 115 milioane de Euro.

Numărul de locuri de muncă create (conform declaraţiilor firmelor în contractele semnate) era de 2280.

Ca urmare a activităţii de promovare deosebite depuse de  TETAROM SA am fost contactaţi de un număr impresionant de firme româneşti şi străine pentru realizarea unor investiţii în Parcul Industrial.

Datorită faptului că TETAROM I a fost ocupat integral, prin hotărâre de Consiliul Judeţean, ne-a fost atribuit încă un teren de 12 hectare în Bulevardul Muncii (azi TETAROM II). Acest teren avea să fie atribuit aproape în totalitate corporaţiei americane EMERSON. (Mai multe despre povestea americanilor, legăturile cu mediul academic clujean și investițiile atrase veți afla în episodul următor!)

Din estimările de atunci, în urma numeroaselor solicitări de teren, cereri pe care Tetarom I nu le mai putea onora, ar mai fi fost necesare, pentru diverşi investitori români şi străini, cca. 50 de hectare de teren, infrastructură  de tip greenfield.

Întrebat la un moment dat, despre rețeta succesului parcului industrial Tetarom I, directorul general, Viorel Găvrea a răspuns:

,,Dacă ne-aţi întreba cum am reuşit în câteva cuvinte, cum am parcurs drumul de la o idee până la materializarea ei,  v-am spune că se cerea o astfel de concentrare economică, iar legislaţia ne-a dat o parte din instrumentele necesare, însă poate cel mai dificil a fost a adapta o experienţă străină la realităţile româneşti şi a răspunde exact la acele necesităţi care deşi existau, nu erau definite nicăieri. O muncă asiduă, constantă şi de fiecare dată un răspuns pozitiv la solicitările pertinente ale investitorilor noştri, ar fi poate un răspuns real deşi poate puţin lipsit de modestie.”

Exact ca prințul cel mai mic, cel căruia nu i se dădeau mari șanse, căci sorții i-au fost de multe ori potrivnici, acesta avea să fie în final eroul din poveste. A fost nevoie de multă muncă, răbdare și optimism! Așa a fost și povestea primului parc Tetarom. Deși pornit fără nici un fel de experiență, cu multe obstacole apărute pe parcurs, acesta a fost finalizat și s-a dovedit a fi un succes și un model demn de multiplicat. Ceea ce am și făcut!

Scurt istoric Tetarom

 Mai 2002

Se aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al TETAROM SA respectiv Regulamentul de Acces în Parcul Industrial.

Decembrie 2002

Consiliul de Administraţie, în baza împuternicirii primite din partea Adunării Generale a Acţionarilor, hotărăşte majorarea capitalului social cu suma de 4.789.300.000 lei. A.G.A. TETAROM SA din 26 martie 2003 validează majorarea capitalului social cu suma de 4.789.300.000 lei.

TETAROM SA preia toate atribuţiile Unităţii de Implementare a Proiectului PHARE (P.I.U.- în conformitate cu Acordul Cadru semnat între Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi C.J. Cluj), participând la elaborarea detaliilor de execuţie, verificarea lucrărilor, întocmirea situaţiilor de lucrări, obţinerea scutirii de TVA pentru firmele executante, verificarea şi plata certificatelor de plăţi către ALPINE SA, înfiinţarea Comitetului Local de Coordonare, ţinerea şedinţelor operative şi lunare obligatorii în şantier, etc).

Februarie 2003

ALPINE începe elaborarea Detaliilor De Execuţie ale proiectului (DDE). TETAROM, CJ Cluj, Louis Berger acceptă ca proiectant general firma clujeană INTERPROIECT.

Se aprobă primul subcontractor, firma SCC NAPOCA SA.

Mai 2003

Firma de consultanţă Louis Berger cere extinderea studiului geotehnic. Primele concluzii ale studiului geo cer modificarea proiectului şi elaborarea unor noi DDE-uri, respectiv reconfigurarea parcelelor, a drumurilor de acces şi în mod expres recomandă ca soluţie definitivă colectarea apelor printr-un sistem de drenuri sifon, rigole, interzicerea umpluturilor şi zidurilor de sprijin grele care să apese asupra faliilor prezente.

Octombrie 2003

SCC NAPOCA SA reziliază contractul cu ALPINE.

Decembrie 2003

Se finalizează acţiunea de majorare a capitalului social al TETAROM, capital subscris şi vărsat în valoare de 3.636.400.000 lei.

Decembrie 2003 – Martie 2005

ALPINE propune alţi subcontractori : ASA CONS, GRUP 4 INSTALAŢII, A.C.I., HIDROCONSTRUCŢIA, RUTTRANS, TOTAL QUALITY, A.R.L, RADP.

 Martie 2004

În şantier se găsesc două bombe de aviaţie de 75 de kg, motiv pentru care se sistează lucrările pe perioadă nedeterminată până la decontaminarea completă a terenului.

 Aprilie 2004

ALPINE SA cere prima extensie de timp,  şi este acordată până în noiembrie 2004.

 August 2004

ALPINE SA cere şi obţine a doua extensie de timp. Termen de finalizare: iunie 2005.

 Decembrie 2004

Se semnează primele 3 contracte de cesiune teren cu companiile SC RUWEL ROMANIA SRL, SC ENERGOBIT SRL şi SC PMA INVEST SRL.

 Aprilie 2005

Se face recepţia preliminară a halei industriale şi a parcelelor din pofilele 0-12.

Prin HCJ Nr. 95/27 Aprilie 2005, societății TETAROM S.A. i se atribuie încă un teren în suprafaţă de 12 ha, situat în Bulevardul Muncii f.n. , Zona depoului de tramvaie. Acesta se va numi TETAROM II.

Ca urmare a ploilor abundente apar primele alunecări de teren pe tot versantul din partea de sud a Parcului Industrial; Louis Berger SA, prin specialiştii săi, efectuează noi expertize geotehnice.

 Iulie 2005

ALPINE cere o nouă extensie de timp, ultima, termenul final  devenind astfel 30 septembrie 2005.

 1-14 octombrie 2005

Se desfăşoară recepţia la terminarea lucrărilor; se întocmeşte lista cu remedierile necesar a fi rezolvate în perioada de 84 de zile de notificare a defectelor. Începe anul de garanţie, conform contractului.

 Noiembrie 2005

Se semnează ultimele contracte de cesiune teren din Parcul Industrial TETAROM (TETAROM I). Parcul este ocupat integral, la fel şi Hala Multifuncţională fiind închiriată în întregime.

Sunt semnate contracte de cesiune de teren cu următoarele firme :

  • RUWEL ROMANIA SRL
  • ENERGOBIT SA
  • PMA INVEST SRL
  • A&A MEDICAL SRL
  • EGH IMPORT EXPORT SRL
  • NIVIS ROMANIA SRL
  • VIA TERRA SPEDITION SRL
  • SISTEC SA
  • FROSYS SRL
  • ARTSOFT SRL
  • RCC CONSULT SRL
  • ALINE DISTRIBUTION SRL
  • COPA ELECTRONIC SRL
  • SUPREM SA
  • ALFA GLOBAL SOLUTIONS SA
  • FORTECH SRL
  • AMBO CONSULTING SRL
  • NET BRINEL SA
  • AROBS TRANSILVANIA SOFTWARE SRL
  • DISTRIGAZ NORD SA

Sunt semnate contracte de închiriere pe spaţiile din hala multifuncțională cu următoarele firme:

  • NIVIS ROMANIA SRL
  • EGH IMPORT EXPORT SRL
  • SVF MANAGEMENT SRL
  • PROCESS SYSTEMS SRL
  • TOPOTRUST SRL
  • SISTEC SA
  • BRINEL SA
  • FOLDA SECURITY SRL

17 Noiembrie 2005

Are loc inaugurarea oficială a infrastructurii Parcului Industrial TETAROM I.

zev-800x616

 (Va urma)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu