Închide

Organizator de festival de design: „Cluj-Napoca va face în cel mai scurt timp, forţat sau organic, un viraj spre a deveni un oraş creativ”

ActualitateDezvoltareEconomieTop News by Kristina Reştea - iun. 21, 2016 0 637

Peste 70 de designeri îşi expun, în toamnă, produsele la Cluj, în cadrul unei expoziţii, parte a unui nou festival în oraşul festivalier. Organizatorii primului festival de design din Cluj, „moştenire” din Capitala Europeană a Tineretului 2015, pregătesc a doua ediţie de eveniment. Promotorii ZAIN – Design Expressions introduc un proces de selecţie a designerilor care participă în expoziţia centrală, lansează un „pop up shop” de unde se pot achizţiona produsele designerilor prezenţi şi mizează pe creşterea cu peste 50% a numărului de participanţi. Festivalul va avea loc între 3 și 6 noiembrie 2016 şi nu mai e unul strict de promovare locală a designerilor autohtoni, ci, de data asta, vrea expunere internaţională.

Cea mai importantă schimbare față de prima ediție este introducerea procesului de selecție a designerilor care vor expune la Expo Central ZAIN 2016, anunţă organizatorii. „Din dorința de a le oferi o platformă reală de promovare și de a prezenta publicului interesat de fenomenul de design lucrări cu însemnătate în lumea designului, expozanții ZAIN 2016 vor trece prin acest proces de selecție, curatoriat de un board creativ. Boardul creativ este format din specialiști în industriile creative, care vor miza în selecția produselor de design pe câteva criterii clar definite în regulament. Printre aceste criterii enumerăm: concept și conținut remarcabil, originalitatea și inovația soluțiilor propuse, abordarea provocărilor contemporane în procesul de design”, arată echipa ZAIN.  Tema în jurul căreia se va contura expoziția centrală ZAIN 2016 rămâne aceeași ca la prima ediție – „în proces”, un eveniment care „dezvăluie” procesul din spatele produselor finale. EXPO Central ZAIN 2016 include mai multe categorii: Design de produs, Design vestimentar, Arhitectură și design interior, Graphic design și ilustrație, Tech design, Experimental şi Design urban.

Vezi şi:

FOTO/VIDEO Casa cu obiecte “made in România”: cum arată expoziția festivalului de design de la Cluj

Avem, totuşi, o piaţă de design în Cluj-Napoca? „Piaţa locală e încă într-un stadiu incipient, ne aflăm într-un moment mai degrabă de design de obiect, decât design de produs (în serie). Ca prim obiectiv, rămâne să conştientizăm importanţa designului în conturarea unui oraş creativ. Credeam cu tărie că oraşul Cluj-Napoca va face în cel mai scurt timp, forţat sau organic, un viraj spre a deveni un oraş „creativ””, spune Răzvan Luca, project manager ZAIN. „De asemenea, sperăm ca prin festivalul de anul acesta să apropiem mai mult producătorii de designeri pentru a putea dezvolta nişte relaţii de lucru ce pot duce apoi la produse inovative pentru piaţa naţională şi internaţională”, completează Luca. Echipa de proiect estimează că zona de expoziţie va prezenta produsele a 70 – 80 de designeri (faţă de 60, la ediţia precendetă) si aşteaptă la festival în jur de 8.000 de participanti. Adică o creştere de 50% la acest capitol. „Va fi o expoziţie naţională, sperăm noi chiar internaţională”, mai spune Luca. De altfel, „deschiderea internaţională” pentru ediţia de 2016 e prinsă şi în raportul întocmit după prima ediţie a evenimentului. Se doresc „incursiuni în designul european de calitate”, susţin organizatorii.

Despre ediţia 2015 (12-15 noiembrie):

Ediția 1 ZAIN: cifrele, evenimentele, locurile și imaginile primei ediții a festivalului desenat pentru designerii locali la Cluj

O altă schimbare faţă de „ediţia pilot” din anul Capitalei Europene a Tineretului aduce şi o dimensiune comercială. Astfel, dacă anul trecut curiozitatea privind preţurile obiectelor inedite găsite în târg putea fi lămurită făcând cercetare pe site-uri sau căutându-i pe designeri, în 2016 se vor putea cumpăra obiecte chiar la expoziţie. „Una dintre dorințele exprimate de participanții la prima ediție ZAIN – Design Expressions a fost legată de posibilitatea de a achiziționa produsele prezentate în cadrul Expo Central. Astfel, în cadrul ZAIN 2016, venim în întâmpinarea publicului și creăm cadrul în care doritorii vor putea lua acasă produsele realizate de designerii prezenți la festival. ZAIN POP-up Shop vine ca o completare a conceptului expoziției centrale și va fi deschis în ultima zi a evenimentului”, spune echipa de proiect.

Începând de anul acesta apare şi „Acceleratorul ZAIN”, dedicat creativilor aflați la început de drum, care va prinde forma unor sesiuni de mentorat. De asemenea, creativii pot să ia parte la ZAIN 2016 cu propriile evenimente în cadrul „Community Events”.
Aplicațiile pentru ZAIN 2016 se trimit online până la data de 15 septembrie 2016. Detalii AICI

Cine sunt „judecătorii” de proiecte

Boardul creativ EXPO Central ZAIN 2016:

  • Alex Adam – Arhitect, Co-fondator AA Studio
  • Bogdan Brânzaș – Designer și Consultant de brand, Fondator biroul Brânzaș
  • Andrei Theodor Iovu – Creative Director, Editor-in-chief Harper’s BAZAAR & ESQUIRE Romania
  • Philipp Kandal – Engineering VP Telenav
  • Noemi Meilman – Fashion PR, Fashion Editor
  • Eugen Pănescu – Arhitect, Co-fondator Planwerk
  • Dan Pierșinaru – Artist vizual, Director și fondator AUTOR
  • Eliza Yokina – Arhitect, Designer de interior și de obiect, Co-fondator SYAA

 

Eveniment pentru designul de obiect de Cluj

ZAIN nu e singura iniţiativă de evenimente pentru designeri, într-un oraş unde cei din piaţă au simţit lipsa unor astfel de demersuri. “Cluj Design Days este un prim eveniment menit să promoveze designul de obiect în Cluj-Napoca şi să iniţieze discuţii în zona designului într-un oraş în care acestea lipsesc din peisajul cultural”, spuneau anul trecut organizatorii de la Dunga despre evenimentul lor, Cluj Design Days. MIza era promovarea designerilor clujeni. “Premisa pentru acest eveiniment a fost faptul că există surprinzător de mulţi designeri clujeni care sunt insuficient sau deloc promovaţi în propriul oraş. Din această cauză piaţa pentru astfel de produse în Cluj-Napoca este deficitară şi este o mare nevoie de astfel de evenimente pentru a o forma şi pentru a susţine creativitatea şi originalitatea locală, care sunt extrem de prezente, dar neobservate”, spunea iniţiatorul Adrian Balcău, designer. Cluj Design Days a adus obiecte de expoziţie în 8-11 octombrie 2015 la Casa TIFF:

FOTO Designeri de Cluj pentru piața de la Cluj. Ce îți propun creativii locali să îți duci acasă

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.