Orase “smart” si orase “dumb”: Ce inseamna “smart city” si cum se...

Orase “smart” si orase “dumb”: Ce inseamna “smart city” si cum se adapteaza orasele din Romania la noile tehnologii

by -
0 155
foto Adrian Ilincescu / hotnews.ro

Un oras “smart” este un oras care foloseste tehnologia moderna pentru a fluidiza traficul, a imbunatati transportul public, a reduce poluarea si consumul de energie, relatia cetatenilor cu autoritatea,  conditiile de locuire si sistemul de sanatate si educatie. In Europa exista zeci de exemple de bune practici. Cum sta Romania? Observatiile din teren arata un dezechilibru major intre orasele din vest si cele din sud si est. Campioanele la adoptarea de solutii moderne sunt Cluj – Napoca si Oradea, arata hotnews.ro.

De exemplu, in Cluj, certificatele de urbanism si autorizatiile de construire pot fi eliberate online si exista o aplicatie care iti spune cate locuri de parcare sunt libere in centrul orasului. La Oradea, iti poti programa casatoria civila online, si tot online poti depune actele pentru eliberarea cartii de identitate. Bucurestiul e departe de standardele europene; primele semne se vad la Primaria Sectorului 4, care a anuntat ca vrea un sistem inteligent in parcarile pe care urmeaza sa le construiasca, dar si pubele inteligente.


  • Cluj-Napoca

Primaria emite certificate de urbanism in format electronic si prelungeste autorizatiile de construire

Cetatenii pot trimite sesizari online

Aplicatie pentru parcarile din centrul orasului

Aplicatia pentru a face programare la doctor, la coafor sau pentru a rezerva terenul de tenis

Calendis este o aplicatie clujeana care permite organizarea serviciilor pe baza de programari din domeniile frumusete, sport si medicina, fiind o solutie de business si o platforma pentru clienti. Recent, aplicatia a fost implementata in cadrul bazei sportive publice Gheorgheni printr-un parteneriat cu Primaria Cluj-Napoca.

Prin intermediul acesteia, utilizatorii pot face programari la saloane de frumusete, dentist, medic, doctor veterinar, sa rezerve un teren de tenis sau unul de fotbal.

Apoi, aplicatia iti aduce aminte prin SMS sau E-mail, cand si unde trebuie sa ajungi si te tine la curent cu oferte speciale, reduceri si noutati.
Aplicatia are 10 000 de utilizatori activi.

Citeste aici mai mult.


  • Oradea

In 2016, Primaria Oradea a lansat aplicatia Oradea City Report,  care permite cetatenilor cu spirit civic sa transmita diverse sesizari si incidente catre institutie si operatorii serviciilor publice locale (Compania de Apa Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Politia Locala Oradea, Luxten Lighting Company, RER Ecologic Service).

Cetatenii pot sesiza urmatoarele probleme: gropi in asfalt, caini comunitari, resturi menajere sau moloz aruncate la intamplare, gunoi in mijloacele de transport, disfunctionalitati in iluminatul public, cosuri de gunoi vandalizate, vehicule abandonate, blocaje din cauza zapezii, avarii apa rece si calda, canalizare infundata etc.

Sesizarile transmise vor fi insotite de fotografie, descriere si localizare GPS, oferind autoritatilor identificarea exacta a locatiei incidentelor.

In plus, programarea cununiilor civile se poate face online, la fel si programarea pentru schimbarea cartii de identitate.

In parcarile cu plata din oras, plata se poate face prin sms.

Planuri de viitor

Ilie Bolojan, primarul orasului Oradea, a declarat ca anul viitor, in cadrul unui proiect de modernizare a marilor bulevarde, stalpii de iluminat vor fi “inteligenti”. Acestia vor fi dotati cu camere video, hotspot pentru internet wi-fi si cu senzori de miscare, intensitatea luminoasa fiind redusa in cazul in care nu trece nimeni prin zona. Astfel, se va face economie la energie electrica.
Un alt proiect al primariei Oradea este sa puna camere de luat vederi care citesc numerele de inmatriculare la intrarile in oras, astfel incat taxa de trafic greu sa poata fi platita prin sms.

  • Bucuresti

Primaria Capitalei a implementat in perioada 2007-2009 un sistem inteligent de management al traficului. Acesta a costat circa 20 de milioane de euro, iar la vremea respectiva era unul dintre cele mai moderne din europa, fiind integrate 170 de intersectii.

Pe baza informatiilor primite din intersectiile integrate in sistem, timpul de semaforizare se poate schimba automat pentru a decongestiona intersectiile. Sistemul trebuia sa dea unda verde si mijloacelor de transport in comun, insa acestea nu au fost echipate cu sisteme GPS, deci nu a putut fi folosit in acest sens.

Sistemul de management al traficului s-a stricat in vara anului 2015 si nici pana acum nu este functional la capacitate maxima. In plus, acesta nu a mai fost extins si  modernizat. Actualul primar al Capitalei, Gabriela Firea, a declarat in mai multe randuri ca va investi in extinderea si modernizarea acestui sistem.

Civic alert

Un grup de tineri din Bucuresti a lansat in 2015 aplicatia gratuita pentru mobil civicalert.ro prin intermediul careia cetatenii pot reclama autoritatilor locale diverse probleme din oras. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi in carosabil,  ambuteiaje in trafic, masini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, ambuteiaje, strazi inundate, defrisari, gunoi aruncat pe strada, constructii ilegale si, mai nou, incalcarea legii antifumat. Reclamatiile sunt directionate automat catre  relevante.

Dupa ce ai descarcat aplicatia pe telefonul mobil, daca vezi ceva in neregula in oras – parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier – intri in aplicatie, faci o poza, adaugi locatia cu ajutorul GPS-ului si pui o scurta descriere a situatiei,  apoi trimiti sesizarea. Mai departe, aceasta este preluata de un operator, prelucrata si trimisa mai departe autoritatilor. Acestea au obligatia legala de a trimite un raspuns in 30 de zile. Cand exista un raspuns, acesta este trimis pe e-mail cetateanului care a facut sesizarea. Cand problema este rezolvata, cazul apare rezolvat in aplicatie.
Civic Alert functioneaza datorita voluntarilor si donatiilor din mediul privat.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu