FOTO. Castele în Transilvania, exemplu de la Tălişoara: castel transformat în boutique hotel
şi
Exemplu de Castel “chemat” în secolul XXI: câţi bani a atras până acum domeniul Banffy din Bonţida
şi
ActualitateEconomie by Kristina Reştea - apr. 28, 2017 0 479
O carte poștală cu 8 lei sau, dacă aveți buget mai generos: un colier cu 90 de lei, o brățară cu 220 sau o geantă cu 360 de lei. Sunt câteva dintre ofertele din magazinul online cu inspirație din domenii nobiliare, cel mai nou proiect al inițiatorilor programului Castel în Transilvania, lansat pentru a-și susține proiectele. Pentru asta, șase artiști din zona Transilvaniei au creat produse inspirate din tematica aceasta, pe care și le vând prin portalul cu brand de Castel. O parte din banii obținuți în acest fel – nu se știe deocamdată câți -merg într-un fond pentru proiecte viitoare.
Fondul Castel în Transilvania a fost înfiinţat în anul 2016, în cadrul programului Castel în Transilvania, de către Grupul PONT. De Grupul Pont probabil ați mai auzit: sunt cei care au adus la Cluj titlul de Capitala Europeană a Tineretului în 2015 și tot ei au lansat programul de bugetare participativă, prin care primăria împarte bani pentru proiecte și evenimente realizate de tineri. Tot Grupul Pont a venit cu o idee legată de moștenirea istorică a regiunii: castelele uitate sau valorificate ale Transilvaniei. Scopul Fondului înființat în 2016 este de a organiza campanii de strângere fonduri, pentru a sprijini activităţile Coaliţiei Castel în Transilvania, respectiv a Comunităţii Castel în Transilvania, susțin inițiatorii. Astfel, prima campanie de strângere fonduri a Fondului Castel în Transilvania este reprezentată de webshop-ul Castel în Transilvania, care va comercializa creaţiile, produsele unice ale unor designeri din Transilvania. În acest fel, cumpărătorii vor contribui și la susţinerea Fondului Castel în Transilvania, spun cei de la Grupul Pont.
„În cadrul acestui concept artiştii creativi implicaţi au fost rugaţi să se inspire din tematica castelelor și să redea stări și idei asociate acesteia – ca de exemplu, nostalgie, eleganţă, timp liber, proximitatea naturii, epoci istorice, stiluri arhitecturale, curţi de castel, lume de basm, grădină mirifică. În plus, am insistat ca produsele să fie creaţiile artiștilor din Transilvania și, pe cât posibil, să fie create din materiale naturale, locale”, spun inițiatorii. „Pentru această colecție, am pornit de la piatră ca bază a construcțiilor, inclusiv a castelelor și a cetăților. Am plecat și de la tradiția noastră de a lua o piatră de oriunde te duci. Mi s-a părut foarte oportun și că ar spune foarte multe să dai ocazia cuiva de a lua o piatră de argint, făcută de mână, unică, făcută în Transilvania și pe care să o poarte cu mândrie. Să arate că a fost aici, a luat ceva de aici și a dus mai departe”, spune într-un material de prezentare Georgiana Ciceo, designer de bijuterii, cu o colecție lansată pe site-ul Castelelor.
Cât despre destinația banilor astfel adunați, gestionarii proiectului nu au deocamdată un scop precis anunțat. Se fac analize şi apoi, în funcţie de traficul site-ului şi de succesul proiectului, se vor direcţiona sumele. „Am format o coaliție de 30 de castele. Finalizăm nevoile lor și vedem ce măsuri putem întreprinde la nivelul celor 30 – ca evenimente, intervenții urgențe. Adaosul va merge pentru finanțarea funcționării coaliției, inclusiv evenimente, promovare, organizare de circuite și intervenții de anvergură mică. Toate acestea depind desigur de și de mărimea surselor atrase”, spune András Farkas, co-fondatorul Grupului PONT. Inițiatorii proiectului nu au oferit detalii privind estimările de sume încasate pentru fond, dar au menționat că s-a stabilit un acord cu fiecare dintre artiști în ceea ce privește suma care va rămâne în bugetul fondului pentru castele. În medie, adaosul practicat e de aproximativ 50%. „Există un preţ de realizare a produsului de către artişti şi în medie adaosul este de 50% – de exemplu din adaos finanţezi şi administrarea întregului mecanism – şi restul se va investi în programul Castel in Transilvania şi în coaliţia creată pentru a revitaliza castele. Ideea este pe termen lung, iar modelul este unul folosit şi de National Trust în UK. Doar că ei fac asta de 130 de ani. National Trust lucrează pe bază comercială. Noi am avut o finanţare în EEA Grants pentru a face primele colecţii, a face webshopul şi a avea o mică promovare iniţială. Care lansează totul. După aceea trebuie să devină autosustenabilă”, completează Farkas.
Despre castelele Transilvaniei puteţi citi mai multe aici:
Citeşte şi
mart. 19, 2024 0
mart. 19, 2024 0