Închide

Noile propuneri pe mal de Someș. Din scrisoarea deschisă cu nr. 2 a președintelui Ordinul Arhitecților din Romania

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 14, 2015 0 429

Proiectul actual nu e acceptabil în forma actuală, indiferent de cum se va continua, spune președintele Ordinului Arhitecților din România (OAR), arhitectul Șerban Țigănaș, în cea de-a doua scrisoare deschisă adresată primarului Emil Boc. După două runde de dezbateri privind viitorul Someșului și a proiectului primăriei de tramă stradală pe artera Splaiul Independenței.

CITEȘTE ȘI

Șansele Someșului după runda doi de consultări. Primăria înclină balanța spre „confiscarea râului”. Societatea civilă nu se lasă: „proiectul poate fi completat”

Țigănaș spune, în numele organizației profesionale pe care o coordonează, că dorește să sprijine demersurile de colaborare cu societatea civilă și cu primăria, tocmai pentru ca în urma lor să rezulte CALITATE și „un final fericit pentru toate părțile implicate, chiar dacă declanșarea procesului se datorează unui proiect discutabil”. „Proiectul de realizare a unui carosabil extins prin lărgirea actualului carosabil spre râu nu este acceptabil datorită faptului că a ignorat încă din temă dezideratul strategic al apropierii fizice și vizuale a oamenilor de cursul apei. Proiectul, chiar dacă urmărește completarea unei scheme de trafic complexe și mai ales realizarea foarte importantelor căi dedicate pentru transportul în comun în ambele sensuri ale axei est – vest, a deviat în mod clar constatat de la Planul Urbanistic Zonal care l-a originat prin realizarea de etape parțiale cu diferite constrângeri. Mai mult, proiectul nu prezintă detalii armonioase de racordare la elemente importante cu care se întâlnește, podurile existente, trotuare pietonale și treceri de pietoni, oferind în plus un aspect specific rezolvărilor drumurilor extraurbane, dedicate exclusiv vehiculelor. Proiectul este neintegrat și datorită absenței din conținutul acestuia a soluțiilor complete de refacere și amenajare a zonei malului care va fi eventual afectată, ignorându-se aspectele legate de peisagistică, din motivul arătat anterior, respectiv o temă incompletă, deficitară. În concluzie, acest proiect nu este acceptabil în forma actuală nici dacă decizia de a lărgi carosabilul se va dovedi justă și benefică”, atrage atenția arhitetcul Șerban Țigănaș.

Cele două căi pentru viitor propuse de președintele OAR
„1. Prima formulă presupune studierea în ansamblu a sistemului complex de transport în comun și a posibilităților de realizare a căilor dedicate exclusiv acestuia, luând în calcul toate elementele existente și preconizate, cum ar fi prelungirea străzii Uzinei electrice spre Calea Moților, sistematizarea intersecțiilor aferente tuturor podurilor existente, propuse și în proiect, în corelare cu Planul Urbanistic General. este necesară realizarea de simulări comprehensive în variante alternative și pentru toate etapele intermediare ale ipotezelor și supunerea lor unei dezbateri profesionale care să conducă la alegerea soluției optime. Dacă decizia de extindere a carosabilului se va dovedi cea mai bună formulă, în urma acestei analize comparative evaluate cu mijloace tehnice de calcul avansate, atunci proiectul poate fi continuat prin suplimentarea sa cu absolut necesarele detalii de integrare, adăugându-se practic un proiect de amenajare a malului, care lipsește în acest moment.
2. A doua formulă nu poate porni decât tot de la analiza sistemului de mobilitate, analiză propusă și pentru prima cale. Dacă aceasta va evidenția avantaje insuficient de puternice a soluției cu extinderea carosabilului sau va conduce la concluzia că față de orice formulă proiectată, menținerea situației actuale nu induce o scădere remarcabilă a randamentului sitemului de trafic, proiectul actuat trebuie să fie abandonat. În acest caz, concursul pentru masterplanul de dezvoltare a spațiilor adiacente cursului râului Someș pe toată distanța parcursă prin municipiu, va putea oferi idei alternative care să fie ulterior transformate în proiecte de amenajare a spațiilor de pe tronsonul pe care îl discutăm acum. Diferitele subzone, aflate în relație în cadrul unui masterplan coerent, vor putea fi dezvoltate în funcție de priorități, bugete și coordonate fără riscul de a se mai petrece devieri de la principiile și obiectivele exprimate și adoptate”.
Concluzii și recomandări:
„a) Inițierea de către primărie a unei analize complexe, dublate de ipoteze studiate prin simulări asupra formulelor de mobilitate, cu accent pe transportul în comun cu căi dedicate, este absolut necesară. prezentarea publică a acesteia va ajuta la înțelegerea completă a strategiei de mobilitate.
b) Realizarea masterplanului de dezvoltare a spațiilor adiacente întregului curs al Someșului este de asemenea necesară și rezultatele concursului trebuie să ofere cât mai curând soluții, inclusiv pentru zona pe care o discutăm acum. Tema concursului poate solicita studiul în variante a acestui tronson, atât pentru ipoteza lărgirii carosabilului cât și pentru ipoteza menținerii configurației actuale.
c) Luarea deciziilor pentru continuarea proiectelor și lucrărilor în orice formulă trebuie să plaseze în fruntea listei de criterii de evaluare modul în care soluția adoptată răspunde dezideratului prioritar exprimat și adoptat de a apropia cetățenii de cursul apei prin amenajări de cea mai bună calitate.
d) Pentru continuarea discuțiilor spre concluzii acceptabile și pentru evaluarea acțiunilor care vor urma pe această temă, vă propun constituirea unui Comitet de experți care să reprezinte actorii urbani care și-au exprimat interesele pentru subiect, atât din societatea civilă, din rândul organizațiilor profesionale, al experților independenți, al mediului academic, al administrației publice și al consilierilor locali, fără a fi limitativ. Acest comitet trebuie să se constituie pentru a contribui activ la identificarea modului optim de obținere a soluției necesare și pentru a monitoriza acuratețea implementării ei. Vom avea astfel o formulă locală de colaborare între administrație, decidenți, experți și societate, care dacă va fi adoptată avem șanse fără precedent să oferim cetățenilor Clujului și tuturor celor care ne vor vizita orașul, cea mai bună rezolvare al unui proiect de maxim interes”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu