Ministrul de Externe Meleșcanu vrea tren de mare viteză Budapesta – București...

Ministrul de Externe Meleșcanu vrea tren de mare viteză Budapesta – București prin Cluj. În 2017 trenurile circulă ca acum 100 de ani

by -
0 290

În județul unde trenurile circulă mai încet decât în urmă cu 30 de ani și cam la aceeași viteză ca acum un secol, ministrul Afacerilor Externe Teodor Meleșcanu vorbește despre tren de mare viteză care să lege Budapesta de București – prin Cluj.
Meleșcanu s-a întâlnit ieri cu omologul său ungar Peter Szijjarto, la Reuniunea Anuală a Diplomației Române. În discuție Meleșcanu a amintit și de proiectul unui tren de mare viteză Budapesta – Cluj – București, fără însă a da mai multe detalii. Proiectul ar urma să fie discutat, ca alte câteva, de membrii Guvernelor celor două țări. Ministrul Meleşcanu a mai anunţat ieri că urmează o şedinţă a Comisiei mixte româno-ungară, dar şi o posibilă şedinţă comună a celor două guverne.

Acum trenurile spre Budapesta folosesc ruta de cale ferată ce trece prin Brașov, Cluj-Napoca și Oradea – e tronsonul ce a fost înființat la sfârșitul secolului XIX după ce în 1867 în parlamentul de la Budapesta ministrul de resort Miko Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare, iar pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers iar lucrările au început în toamna anului 1868. În 7 ianuarie 1869 era pusă piatra de temelie a gării Cluj, clădirea era finalizată în același an, o dată cu trei linii de circulație, iar prima călătorie e marcată în 5 august 1869, doar până în Baciu și retur, cu 60 de călători. O mică porțiune din acest tronson, cea care leagă Cluj-Napoca de Dej, e modernizată în aceste luni iar CFR Călători speră ca pe aceasta să se poată călători cu viteze de 100 km/h, ca acum 30 de ani. Mai exact CFR Infrastructură repară secția de cale ferată Apahida – Jucu – Gherla – Iclod, ca să poată în sfârșit să ridice restricțiile de viteză instituite în zonă din cauza calității proaste a drumului de fier. Aceasta, după ce lucrările de reparații pe tronsonul Cluj Napoca – Apahida au fost finalizate în aprilie iar pe acest mic tronson de mai puțin de 30 de kilometri garniturile pot circula chiar cu nemaivăzuta viteză de 120 km/h, chiar dacă ulterior trebuie să încetinească din nou.

Cu titlu informativ, acum trenurile parcurg distanța Gherla – Dej Călători în 20 de minute – sunt 14 kilometri între aceste două stații, rezultă deci o medie de 42 km/h. În urmă cu 150 de ani trenul Cluj Napoca – Brașov făcea cei 330 kilometri dintre cele două stații în 9 ore, o medie deci de… 41.25 km/h.

Un reportaj televizat publicat în 1987 și disponibil acum pe YouTube arată că în urmă cu 30 de ani viteza pe tronsonul Dej – Cluj-Napoca era de 120 de km/h:

Citește și:

Cum nu a evoluat mersul trenurilor din Ardeal: cât faci între Cluj și Brașov

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu