Închide

Made in Salina Turda: sare, turism, acum şi… carne. Un producător local lansează produs tradiţional maturat în Salină

EconomieTop News by Kristina Reştea - feb. 23, 2017 0 6718

Ajungi la Salina Turda, locul din interiorul pământului care atrage peste jumătate de milion de vizitatori pe an. E mijloc de săptămână, în zi ploioasă de februarie şi, deocamdată, la celebrul obiectiv turistic nu e prea mare îmbulzeală de clienţi. Intri şi te pregăteşti de o vizită în subterane. În hol, la intrare, a apărut un obiect relativ nou: un automat. Nu, nu cu sucuri şi chipsuri. Ci cu produse de carne, învelite într-un ambalaj branduit cu celebrele lumini care atârnă în salină – pachetele costă între 11 şi 45 de lei.. Sunt „Salinate”. Mai precis: preparate tradiţionale crud-uscate maturate într-o veche galerie a Salinei Turda. Cele patru sortimente sunt produse de CIA Aboliv, unul dintre cei mai mari producători de preparate din carne din judeţ. Primele preparate tradiţionale din carne maturate într-o salină au atestat de produs tradiţional şi acum sunt prezentate în piaţă. Unde se vor vinde produsele şi ce câştigă Salina din afacerea cu partener privat? Câteva detalii:

 

salinate tonomat LC

 

Afacere de familie, lansată pe piaţa „mare”: parteneriat cu retailerul MegaImage

CIA Aboliv e o afacere de familie – înființată în 1992 de antreprenori români, familia Bogdan; în prezent compania e condusă de Olivian Bogdan, fiul fondatorilor. Fabrica de preparate din carne este situată în localitatea Mihai Viteazu din județul Cluj, compania are 350 de angajați şi o cifră de afaceri de aproximativ 15 milioane de euro. Vând prin magazine proprii, dar și prin rețele de supermarketuri.

Produsul maturat la Turda e o noutate  şi e atestat tradițional: carnea provine de la porci din gospodăriile populației din zona Turzii, nu de la ferme, spun producătorii şi explică procesul de pregătire. Carnea este inițial maturată în saramură naturală, într-un spațiu dedicat din fabrica producătorilor, apoi este condimentată și maturată 25 de zile în Salina Turda, în condiții speciale de temperatură, umiditate și concentrație a sării. După ce străbaţi lungi coridoare miniere de sub pământ şi zăreşti, pe viu, luminiţele desenate şi pe ambalajul Salinatelor, ajungi la „grota” unde atârnă cărnurile. De menţionat că galeria din salină unde sunt ținute produsele la maturat nu era folosită înainte şi nu face parte din circuitul turistic. „Am ales acest spaţiu pentru că el a fost măsurat din punctul de vedere al umidităţii şi temperaturii timp de un an, timp în care am constatat că fluctuaţiile sunt foarte mici, ceea ce e foarte bine pentru produsele maturate. Faţă de un produs maturat în condiţii industriale, cel din salină are altă suculenţă şi alt gust, gustul de sărat de la aerul sărat e diferit”, spune Olivian Bogdan, directorul general al CIA Aboliv. „Spaţiul îl avem închiriat de doi ani, dar timp de un an s-au făcut teste, măsurători, amenajări. Aceasta e a doua şarjă de producţie. Capacitatea de producţie e una mică, vorbim de produse cu atestat tradiţional – 400 kilograme pe lună –, dar e produs premium. Aşteptăm să vedem care e cererea, cum implementăm produsul pe piaţă, cum îl recepţionează clientul”, spune Olivian Bogdan. Producătorul are deja un contract cu lanţul Mega Image, iar colaborarea începe cu magazinele premium din Bucureşti (20 de unităţi) şi, în viitorul apropiat, va ajunge şi în Cluj-Napoca, unde retailerul se pregăteşte să se extindă. Mai există automatul de la intrarea în salină, iar produsele se vând şi în cele patru magazine de prezentare din Turda.  „În Cluj-Napoca am dori să extindem sistemul cu automatele, avem discuţii cu Vivo şi Iulius Mall şi cu cei de la aeroport”, a spus Olivian Bogdan. Produsele nu sunt destinate restaurantele, ele vor fi comercializate doar în forma de ambalare deja pregătită, pentru consumatorii finali.

 

Foto: CIA Aboliv/Vitrina

Foto: CIA Aboliv/Vitrina

 

Pasul următor pentru dezvoltarea produsului va fi obținerea atestatului de denumire de origine protejată (DOP). „Vrem să vedem că lumea se bucură aici de acest produs, că reacţiile sunt pozitive şi urmează să ne dezvoltăm. Vrem obținerea atestatului de denumire de origine protejată , să putem înregistra produsul la nivel european”, a spus directorul companiei. Din activitatea companiei, „Salinatele” reprezintă o parte „destul de mică”, spun reprezentanţii CIA Aboliv. Adică undeva sub 2%. Asta în condiţiile în care fabrica Aboliv din Mihai Viteazu are o capacitate de producţie de 80 de tone pe zi. „E o chestiune de suflet, e un produs unic, am vrut să scoatem un produs veritabil”, a subliniat Bogdan, cu privire la „Salinate”. „Cei de la Salina Turda au fost încântaţi de idee, ei participă la târguri de turism şi alte saline din Europa au un astfel de produs”, a completat acesta. Cum a ajuns firma la salină? „Fabrica noastră e foarte aproape, e la 5 km de aici. Apoi, aici, la salină, a fost ţinută la depozitat brânză, în trecut. Asta ne-a aprins „beculeţul”. Ne-am gândit: oare noi nu am putea face o chestie premium care să fie pusă pe piaţă, să punem în valoare Salina Turda? Am discutat cu doamna directoare, ea a fost încântată – a văzut la târguri internaţionale astfel de proiecte. Şi am venit să facem studii”, spune Bogdan. Am vrut să aflăm şi în ce constă parteneriatul cu Salina. „Urmează să mai semnăm nişte acte adiţionale, pe care să le ataşăm la contract, o să avem şi partea de promovare – adică o susţinere reciprocă. Noi o să susţinem cu produse care să poată fi promovate la târguri internaţionale. Avem dreptul lor de a utilza brandul pe produsele maturate aici şi sperăm să participăm împreună la expoziţii de profil”, a răspuns directorul general al CIA Aboliv. Valoarea totală a investiţiei pentru dezvoltarea produsului a fost de 100.000 de euro, potrivit lui Bogdan, care nu exclude extinderea activităţii pentru Salinate. „Galeria principală are galerii mai mici care pot fi amenajate şi putem extinde”, a spus el.

 

carne

 

Mina de sare pe care stă Turda se poate transforma în „mină de aur”, crede primarul Cristian Matei, cu referire la potenţialul turistic al Salinei, dar şi la noile parteneriate. „Brandul salinei se îmbină cu un alt brand şi acestea fac ca faima oraşului să fie dusă mai departe”, a spus acesta despre noua afacere Salina Turda-CIA Aboliv. Şi a promis investiţii în Turda şi în zona Salinei, pentru dezvoltarea locului. „Cred că acest produs va contribui la promovare produselor tradiţionale şi la creşterea zonei, va fi un produs de succes şi aduce plus valoare Salinei Turda”, a spus şi directorul Salinei, Simona Baciu.

 

Proiect-pilot. Ce câştigă Salina? Răspunsurile autorităţilor locale

Având în vedere că Salina Turda e societate cu capital public, am vrut să aflăm şi care sunt pentru Salină beneficiile parteneriatului. Dar şi ce se întâmplă dacă alţi producători vor să beneficieze de astfel de condiţii. Aşa că i-am întrebat pe primarul Cristian Matei, dar şi pe directorul societăţii în ce condiţii a fost încheiat contractul. „Trebuie revizuit contractul între Salină şi Aboliv”, spusese primarul la evenimentul de lansare al noului produs.

Care sunt beneficiile financiare pe care le are salina, municipalitatea din acest proiect? În ce constă parteneriatul pentru producerea „Salinatelor”? „Când am preluat eu mandatul (de primar), contractul era deja încheiat, nu l-am studiat foarte bine, dar pot să spun că acest lot de produse este un etalon, este primul. Aşa că trebuie să vedem cum funcţionează şi în funcţie de asta să încercăm să găsim pentru comunitate preţul corect”, spune primarul Cristian Matei, pentru Actualdecluj.ro. Ce prevede acum contractul? „Contractul prevede, în linii largi, taxa unei sume de depozitare de 1000 de euro pe lună, plus un leu pentru un kilogram depozitat. Dacă vin aici 2000 kg – Aboliv plăteşte 2000 de lei, plus cei 1000 de euro pe lună. Deocamdată. Acum am văzut toate condiţiile, ne vom aşeza la masă să vedem dacă e un preţ corect. Trebuie să vedem impactul brandului Salina Turda asupra produsului din toate punctele de vedere, apoi să vedem impactul produsului Salinate asupra Salinei şi în final să vedem care ar fi preţurile corecte, în aşa manieră ca toată lumea să fie mulţumită. E o chestie de premieră în România”, a subliniat Matei. Potrivit conducerii partenerului privat, capacitatea maximă de producţie e de 400 kilograme pe lună. Cum se calculează un preţ corect? „Vom face studiu de oportuniate, vom accesa companii de consultanţă, pe domeniul veterinar, alimentar. Eu l-am preluat (contractul, după preluarea mandatului de primar n.red.). Nu ştiu ce fundamentare de preţ a fost la momentul încheierii contractului, probabil că nu ştia nicio parte cum vor merge lucrurile; sigur că dacă au închiriat un spaţiu trebuie să fiu plătit pentru asta, trebuie să fie o chirie şi plată pentru depozitare. În rest vom vedea”, spune primarul. Se plăteşte pentru folosirea brandului? „În mod normal aşa ar trebui, salina e un brand, şi Salinatele vor fi. Când se gândeşte un astfel de contract te gândeşti şi la promovare. Salina are de câştigat cel mai mult din promovare. Din numărul de clienţi care vin aici. Şi am depăşit deja 500.000 pe an. Putem câştiga pe partea de promovare, dacă acest produs devine unul de origine protejată va fi difuzat în toată lumea”, subliniază primarul. Ce se întâmplă însă dacă şi alte companii ar vrea să beneficieze de condiţiile Salinei? „Sigur, se poate discuta cu oricine. Părerea mea e că e un proiect de succes, aşteptăm la discuţii pe oricine. Ideea iniţială a fost a companiei Aboliv, care deja a realizat un principiu de maturare. Să vedem. În Turda şi împrejurimi mai sunt şi alţi producători. Posibil ca tema asta să devină interesantă şi să mai avem şi alte solicitări. O să analizăm şi capacităţile de stocare şi depozitare. Eu nu pot să vă explic acum cum va fi peste 15 zile, dacă vor fi mulţi doritori, probabil vom face licitaţii. Deocamdată acesta este primul produs. Unităţi saline în Turda sunt multe”, a menţionat Matei.

Simona Baciu, directorul Salinei Turda, a precizat că, fiind vorba de un parteneriat comercial, există clauze de confidenţialitate. Chiar dacă e vorba de o instituţie publică. „Investiţia realizată pentru acest produs e toată a celor de la Brio (marcă a CIA Aboliv, n.red.)”, a precizat directoarea. „Nu mă interesează atât de mult beneficiul financiar pe termen scurt, cât partea de promovare, de creare a unui brand local care va merge şi spre export. În acest moment, singurul spaţiu de depozitare adecvat şi care să nu încurce circuitul turistic e acesta. La momentul respectiv (la încheierea contractului), aceasta a fost singura cerere pe care am avut-o, nu au fost alte cereri ca să vorbim de o oarecare concurenţă. Încercăm să promovăm produsele locale, CIA Aboliv e producător local”, a spus Baciu.

 

Foto: CIA Aboliv

Foto: CIA Aboliv

 

Producţia „de peşteră” e deja cunoscută pe piaţa locală, dar pentru brânzeturi: celebra “brânză de Năsal” e produsă într-o grotă de la Țaga:

Au redeschis peștera de la Țaga în care fac brânză; o găsești în magazine din această săptămână

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare