Închide

IT-iștii clujeni, chemați în „smart city”. Voluntari?

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 07, 2017 0 1291

Firmele clujene din IT, unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economiei Clujului, vor să se implice în strategia de „smart city”. Se mai pregătește, de asemenea, un program de voluntariat pentru inovare și IT. Primăria a constituit deocamdată un „consiliu consultativ”, iar clusterele din domeniu spun că pun umărul la strategie. Gratis, susţin reprezentanții sectorului-vedetă. Deocamdată, „smart city” la Cluj înseamnă că poți să plătești taxe  și impozite online, să îți programezi data căsătoriei, să îți iei bilet prin sms pe autobuz (deși sistemul de ticketing dă adesea rateuri, după cum constată călătorii) și poți, mai nou, să găsești loc de parcare printr-o aplicație, în parcările cu plată din centru. Și pe această temă părerile sunt împărțite, existând deja utilizatorii care s-au plâns de funcționarea aplicației-„pilot”. Tot la capitolul IT de viitor, trebuie spus că planul cu „Orășelul Inovării”, pornit ca idee alături de clusterul Cluj IT, s-a dovedit până acum un eșec – deși s-au atras bani europeni pentru primele două centre de afaceri gândite acolo, acestea au fost ulterior blocate în șantier. Acum, însă, se fac pași pentru o strategie. De fapt, pentru actualizarea strategiei.

Primăria Cluj-Napoca a constituit la începutul anului 2017, alături de cele două clustere clujene de specialitate (ARIES Transilvania și Cluj IT), un nou consiliu: Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat și Inovare în IT. Așa că în această săptămână reprezentanții industriei IT s-au reunit la primărie, pentru o nouă întrunire a Consiliului Consultativ din acest an; ulterior, primarul Emil Boc nu a ratat ocazia să anunţe rezultatele discuţiei (pe pagina oficială a reţelei de socializare, cum altfel?). Unul dintre principalele subiecte dezbătute a fost actualizarea Strategiei pentru „Cluj-Napoca, un oraș inteligent” – componenta de e-guvernare și IT din cadrul Strategiei de dezvoltare a municipiului 2014-2020. S-a discutat, de asemenea, despre demararea unui program de voluntariat pentru inovare și IT în cadrul Primăriei, dedicat celor care activează în industrie și doresc să se implice „spre beneficiul tuturor cetățenilor Clujului”, spun reprezentanții municipalității. „Reprezentanții industriei IT se angajează să organizeze finanțarea și procesul de elaborare a Strategiei pentru Cluj-Napoca, un oraș inteligent”, a transmis primarul Emil Boc. „Colaborarea între industria IT și administrația locală a început cu formularea strategiei de e-guvernare, parte a strategiei municipiului Cluj-Napoca, în 2014. O parte dintre proiectele propuse au fost abordate, iar alte inițiative ulterioare, inovatoare, au fost implementate împreună cu industria IT locală. Dar o strategie pentru un oraș inteligent presupune abordarea mai multor tematici, astfel că este necesară actualizarea inițiativei inițiale pentru a fi acoperitoare și adaptată evoluției tehnologice”, au specificat semnatarii propunerii, reprezentanții Cluj IT Cluster și ARIES Transilvania.

Cei din industrie s-au mai întâlnit la final de februarie cu reprezentanții primăriei, cu ocazia lansării unei ediții a revistei Today Software Magazine, când s-a discutat, din nou, de Cluj-„smart city”. Trebuie menționat că IT-ul e trecut de fiecare dată pe lista cu „puncte tari” ale Clujului, iar smart city-ul, cel puțin la nivel declarativ, apare în preocupările municipalității. Cel puțin așa reiese din discursurile primarului Emil Boc în întâlniri cu mediul de afaceri, fiindcă în viaţa de zi cu zi a locuitorilor Clujului mai e loc de îmbunătăţiri. Cât despre ce spun cei din industrie, conectaţi acum la primărie: e nevoie, în primul rând, de actualizarea strategiei, care există de doi ani, dar necesită îmbunătățiri, a menționat Bianca Muntean, director executiv al Asociaţiei Române pentru Industria Electronică şi Software (ARIES Transilvania) şi manager al clusterului iTech Transilvania. „S-a agreat de către membrii din Consiliul Consultativ pe IT că se implică, inclusiv cu resurse, pentru realizarea strategiei. Într-o primă fază se va realiza un audit, după care se va trece la realizarea strategiei de către specialişti (externi) din domeniu, identificare pașilor concreți pe care trebuie să îi parcurgem în direcția smart city (proiecte punctuale) și a surselor de finanțare pentru implementarea strategiei, care pot fi inclusiv finanțări europene, parteneriate public-private”, a explicat Muntean pentru Actualdecluj.ro.
Clusterul s-a implicat deja în câteva proiecte pe marginea strategiei existente (realizată de UBB, cu sprijin de la Cluj IT pe domeniu), împreună cu firmele de IT din asociație. „Am avut un proiect pe Smart Tourism, prin care oferim informații din Cluj turiștilor, prin intermediul unui soft și a beacon-ilor instalați în oraș, creat de către o firmă din Cluj, platforma de programări și site-ul de prezentare al Bazei Sportive Gheorgheni, platforma pentru mediul de afaceri clujbusiness.ro – creată în colaborare de către trei firme din clusterul nostru”, spune Muntean. Tot în urma unei colaborări cu clusterul, s-a lansat recent proiectul legat de disponibilitatea parcărilor (publice și private) cu barieră din oraș. Pentru această aplicație primăria nu a plătit. „A fost contribția firmelor. La fel și strategia de smart city – va fi finanțată de firme”, precizează Muntean. În schimb, organizarea celei mai  conferințe pe inovare a Comisiei Europene, Open Innovation 2.0, este co-finanțată de Comisia Europeană, Primărie și sponsori privați.
Se mai pregătește, de asemenea, demararea unui program de voluntariat pentru inovare și IT în cadrul Primăriei, dedicat „celor care activează în industrie și doresc să se implice spre beneficiul tuturor cetățenilor Clujului”, scrie primarul pe Facebook. „Zilele acestea scriem exact organigrama și fisa postului. Inițiativa pornește de la expertiza existentă în industria din Cluj, care cu un efort minim poate fi pusă în ajutorul primăriei”, spune Ioan Alexandru Drăgan, reprezentantul Cluj IT Cluster.
Cristian Dascălu, fondator al Centrului StartUp Transilvania, crede că ideea echipelor de voluntari e fezabilă, dar trebuie corect gestionată. „E fain că avem inițiative publice în zona Tech, dar trebuie să ajungem cât mai curând să avem o strategie sau măcar un plan închegat legat de ceea ce dorim să obținem prin tehnologizarea serviciilor publice. Și să ne asigurăm că setăm bazele acestei informatizări. Dincolo de viziune, plan, consiliu consultativ, e nevoie de o echipa operațională în primărie, de măcar doi oameni, care să facă lucrurile să funcționeze din interiorul instituției.  Legat de voluntari, e o idee draguță, dar trebuie administrată corect. Pentru că experiența noastră ne zice că nu e simplu să administrezi un grup de developeri care trebuie să producă în mod voluntar. E nevoie de responsabilizarea și coordonarea lor”, punctează Dascălu.
Una dintre problemele din „curtea” primăriei e însă că are posturi de IT-işti pe care poate să îi plătească cu 1600 lei, spunea în urma dezbaterii de la lansarea TSM Daniel Metz, CEO al NTT Data, una dintre cele mai mari companii din domeniu de pe piaţa locală. „Primăria trebuie să aibă o echipă de IT foarte puternică. O comunitate cum e Clujul e un fenomen foarte complex, acolo ar trebui să fie cei mai buni IT-işti, cei mai buni jurişti. Am propus să finanţăm două posturi de oameni de IT extrem de valoroşi care să asiste primăria. Am propus să vină un consultant extern, să facem inventarierea a ceea ce avem, să aducem o firmă de consultanţă, iar noi să sprijinim acest demers. E de datoria noastră, a comunităţii IT să ne implicăm”, a spus CEO-ul. Rămâne de văzut care va fi forma legală prin care se va putea concretiza o astfel de colaborare. „Trebuie viziune pe termen lung, o analiză a ce avem, trebuie dezbatere şi plan pe termen lung. Trebuie un coordonator – „şef de şantier””, a completat acesta.
În 2015, administrația clujeană promitea plăți on-line la serviciul parcări. Acestea nu au fost deocamdată implementate. Detalii:  Sistem on-line pentru plata parcărilor din cartiere la primărie, doar la anul. Se va putea alege parcarea preferată?
De anul acesta, în schimb, datorită sistemului național ghiseul.ro, amenzile de parcare se pot achita on-line într-un sistem mai rapid decât cel on-line gândit de primăria clujeană: Amenzile de parcare din Cluj se pot plăti și pe giseul.ro
Tot primarul a spus anul acesta că municipalitatea este pregătită să elibereze certificate de urbanism on-line. Detalii aici: Primăria Cluj vrea să-și adjudece o nouă premieră: prima din țară care emite certificate de urbanism și alte avize, on-line
În 2014, primăria din Cluj a anunțat tot planuri ambițioase: Primăria mută “jalba din proţap” în mediul on-line
Despre ce s-a ales de planurile primăriei și colaborarea cu Clusterele IT, mai jos:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare