Închide

Istoria celui mai tragic accident aviatic din Cluj; cum au murit doi piloţi arşi de vii

Actual de ClujInternaționalRecomandarea redacției by Actual de Cluj - apr. 27, 2014 2 6218

Cu trei morţi, între care ambii piloţi, un accident petrecut în 1986 pe pista aeroportului din Cluj-Napoca e cel mai tragic incident aviatic înregistrat în judeţ.

Un avion cu 52 de pasageri şi un echipaj de 3 persoane – pilotul, copilotul şi mecanicul de bord – a luat foc pe pista de aterizare din Cluj-Napoca, în 1986.

Stewardesa Aurelia Grigore a rememorat în mai multe rânduri cele întâmplate: „Am decolat pe la şase după-amiaza, iar zborul a decurs normal. Ne pregăteam de aterizare şi atunci am observat că avionul venea prea tare către pistă. După atâţia ani de zbor, simţi cea mai mică diferenţă. Am simţit când a pus roţile pe pământ şi când, imediat, s-a ridicat din nou. A făcut aşa de câteva ori, până s-a oprit”, şi-a amintit ea în 2005 pentru Bihoreanul.ro.

Stewardesa Aurelia Grigore a supravieţuit unui alt accident dramatic, în oceanul Mauritaniei / foto historia.ro

Stewardesa Aurelia Grigore a supravieţuit unui alt accident dramatic, în oceanul Mauritaniei / foto historia.ro

După ce i-au evacuat pe pasagerii panicaţi, stewardesele s-au întors să-şi ajute cei trei colegi din cabina de pilotaj. „Cabina lor era în flăcări şi ne pierdusem orice speranţă că mai pot fi salvaţi”, a spus ea. După zece minute copilotul a apărut la fereastră, încercând zadarnic să iasă. „Ne spunea că are piciorul prins şi nu se poate elibera. Am încercat să-l ajutăm, dar nu puteam face nimic. Până la urmă a reuşit să se elibereze şi să se arunce din cabina cuprinsă de flăcări uriaşe. Era ars complet, nici nu puteai să-l priveşti. A fost îngrozitor… Ceilalţi doi ofiţeri au ars de vii în cabină, sub ochii noştri…”. Copilotul a murit şi el a doua zi, din cauza arsurilor.

O altă variantă a accidentului a fost descrisă de Ioan Bodochi, șeful departamentului Mijloace Tehnice al aeroportului din Cluj, care a fost martor la cele întâmplate. „A fost o aterizare greșită”, a spus el, pentru Bihoreanul.ro. „Avionul a venit în cap și roata din față a intrat în cabină. Fără roată, aeronava s-a târât și s-a oprit în niște stâlpi din lanul de porumb, la aproximativ 300 de metri de pistă. Piloții se aflau în cabină și nu s-a putut ajunge la ei”, a explicat Bodochi pentru aceeaşi sursă.

L-am întrebat pe directorul aeroportului, David Ciceo, dacă accidentul din 1986 i-a învăţat ceva concret pe angajaţii aeroportului, care să-şi îmbunătăţească măsurile de siguranţă în astfel de cazuri. „În primul rând a fost o eroare de pilotaj, a fost un incident care a ţinut de compania aeriană”, precizează Ciceo la începutul discuţiei. „Este de apreciat că stewardesele au gestionat foarte bine evenimentul, astfel încât pasagerii au fost evacuaţi în siguranţă. Compania aeriană şi aeroportul şi-au luat toate măsurile necesare. Ceea ce e foarte important e că de atunci n-a fost vreun incident major, de asemenea amploare, pe aeroportul din Cluj, deşi traficul a crescut foarte mult. Atunci aveam 30.000 pasageri pe an, acum avem în timpul verii 30.000 pasageri într-o săptămână, cu foarte multe mişcări. Suntem pregătiţi să gestionăm orice eveniment, facem exerciţii foarte ample, cu absolut toate forţele, e cel mai complex din judeţ  – spitalele, procuratura, consulatele, biserica – sunt cele mai ample exerciţii din judeţ”.

În plus, spune Ciceo, faţă de 1986, toate companiile aeriene şi-au îmbunătăţit foarte mult măsurile de securitate, în toate privinţele. „Nu ar mai putea avea loc un astfel de accident”, adaugă el.

Pompierii au spus atunci că incendiul a pornit de la un scurtcircuit la panoul de comandă. După 25 de ani, însă, dosarul, căci a existat un astfel de dosar urmare a cercetărilor conduse de un procuror militar, a fost distrus. După câţiva ani în care s-a aflat în arhivele Parchetului Tribunalului Cluj, dosarul a ajuns la arhivele din Piteşti şi apoi distrus.

Avionul era un Antonov 24RV operat de Tarom, cu 52 de pasageri. A fost atât de distrus în urma aterizării şi a incendiului care i-a urmat, încât n-a mai putut fi reparat. Iată explicaţia accidentului, aşa cum apare ea în analele incidentelor de zbor: „Aeronava a aterizat cu roata de sub botul acesteia pe aeroportul din Cluj. A izbucnit un incendiu care a ucis trei membri ai echipajului care erau blocaţi în cabină”.

Un alt tragic accident aviatic a avut loc în luna ianuarie, în munţii Apuseni, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, unde un avion sanitar, cu cinci doctori la bord, cu un pilot şi un copilot, s-a prăbuşit în pădure. Până când echipajele de salvare au ajuns la faţa locului, pilotul Adrian Iovan şi o tânără voluntară, Aurelia Ion, au murit. Citeşte aici toate detaliile accidentului

2 comentarii

  1. Lucram la Salvare pe atunci ca medic. Intre pasageri a fost si fiica brancardierului nostru, care s-a dus la Bucutesti cu o lista lunga de cumparaturi pentru personalul de la Salvare, mai ales salam. Primul telefon a venit de la un locuitor din Someseni care a vazut flacarile. Asa ca Salvarea a ajuns la aeropo
    rt mai repede ca pompierii. Soferul ne-a povestit ca aeroportul nu a avut hidranti. O persoana s-a grabit sa coboare din avion si si-a facturat piciorul sarind. Salamurile noastre au ars.Mai tarziu s-au auzit zvonuri ca de fapt a fost un sabotaj, ca Ceausescu ar fi trebuit sa zboare cu avionul dar in ultimul moment s-a schimbat planul si au bagat avionul pe cursele de pasageri.Pacat ca dosarul a fost distrus. Centralista care a preluat comanda ne-a spus ca locuitorul din Someseni a vazut ca avionul scotea flacari in aer, inainte de aterizare ca de aceea l-a observat.

  2. Fotografia nu este de la acest accident de la Cluj ci de la amerizarea fortata a unui Tupolev 154 Tarom, YR-TPH, inainte de a ajunge la pista aéroportului Nouakchott (Mauritania)

Scrie un comentariu