Închide

După România pe tricicletă, Europa pe autostop și Africa pe motocicletă, un clujean ajunge în America de Sud: „am înlănțuit trenuri, avioane, busuri dubioase, motociclete, bărci, jeepuri, biciclete, teleferice și tiroliene”

ActualitateInternaționalTop News by Mihai Prodan - mai 01, 2015 0 927

A văzut România pe tricicletă, Europa cu autostopul fără bani, Africa pe motocicletă – iar acum a ajuns în America de Sud, unde le-a încercat pe toate: „am înlănțuit trenuri, avioane, busuri dubioase, motociclete, pe jos, bărci, jeepuri, biciclete, teleferice și tiroliene”.

Vorbim despre clujeanul Darius Groza, acum mutat în Londra, care a ajuns în America de Sud preț de trei săptămâni – dar nu într-o excursie obișnuită, printr-o agenție de turism, ci cu un program total ieșit din comun: „A durat trei săptămâni în care provocarea era să vedem totul, fără oprire: orașe de la 1200 de metri la 4700, sate, munți, orașe pierdute, Machu Pichu, Titicaca, Drumul Morții, platoul de sare Salar de Uyuni, vulcani din trei țări, în același cadru, pe granița dintre Chile, Bolivia și Argentina, deșerturi, gheizere”, spune el pentru actualdecluj.ro.

Recomanzi altora experiența? De ce e mai bună decât o excursie organizată?
Da! Este divin. Eu am zis că am văzut toate și ce-i aia America de Sud? Dar sunt evident prost, cum am obișnuit pe toată lumea. Peisajele sunt spectaculoase și variate. Țările sunt extrem de prietenoase, deși multă lume a zis că ne-am băgat cu capul înainte. Dar nouă ni s-a părut populația foarte deschisă și primitoare. Se poate face și cu tur, dar eu recomand adventure travel în care-ncerci să acoperi cât mai mult, în cât mai multe felurile. Apuci să vezi totul în cele mai incitante feluri. Și poți ieși ieftin.

Din poveștile altor călători, țările înconjurătoare sunt și ele de făcut. Una are junglă, alta are altă minune. E un șirag de frumuseți continentul. Adventure travel e să-ți notezi toate punctele ce trebuie văzute, care costă ca pentru gringoși, dar să le atingi prin căi proprii, preferabil cât mai variate și, deci, spectaculoase. De la cu ce merg localnici, la mijloace de transport mai extreme. Dacă faci cu un tur cumpărat la pachet, te plasează ei dintr-un loc într-altul, cu niște trenuri, busuri și avioane la prețuri ridicol de piperate. Ca să-ți dau un exemplu, un tren prin Peru, către Machu Pichu, costă vreo 200 de dolari, degeaba.

Peru și Bolivia nu sunt cele mai sigure țări de pe planetă. Dar, spune Groza, oamenii sunt foarte prietenoși, astfel c-a uitat de orice precauție – și, venind de la cineva care a traversat Africa pe motocicletă, de unul singur, nu e puțin lucru. „Noi am interacționat relaxat cu toată lumea, peste tot, uitând de precauția din Africa, fiindcă aveai senzația de prietenie. După care ni s-a spus că am înnoptat unde nu trebuia, că ne-am plimbat pe unde mai bine nu. De pildă, în Lima, toți turiștii merge în Miraflores, care-i cartierul… turistic. Orice mijloc de transport alegi, se presupune automat că mergi spre Miraflores. Când zici că nu, se uită cu spaimă la tine.
În Lima, o statistică recentă de la ei de acasă spunea că fiecare cetățean a fost cel puțin odată în viață parte sau expus la un jaf armat. Dar noi ne-am învârtit fruierând pe toate coclaurile peruane și boliviene, de parcă mergeam prin Mănăștur”, spune el.

Care e cea mai tare experiență din punctul tău de vedere, din toată excursia asta?
Aici toate. Motoare prin și peste munții, noaptea pe offroad și prin râuri, coborât cu bicicleta pe Death Road la 3.000 de metri altitudine, platoul de sare și trei zile prin deșerturi și vulcani. Lima și nebunia de La Paz.
La Paz e o-ncrengătura de construcții continue de cărămidă, peste dealuri, platouri, munți și văi. O claxonare continuă la câteva mii de metri irespirabile, iar când respiri, e numai street food abject, dar delicios. Nu reușesc să-mi închipui cum reușește să funcționeze orașul ăla.

L-am întrebat și despre cazare: dacă a evitat varianta clasică, de a înnopta prin hoteluri, ce opțiuni mai convenabile a găsit pentru trei săptămâni în inima continentului? „Noi am stat în hosteluri și o gazdă-n mijlocul Peru, centrul de lăsat boarfele, ca să faci treabă-n jur prin Valea Sacră. Dar am petrecut cât am putut de multe nopți pe busuri de noapte, ca să economisim timp în care să-ndesăm tot ce aveam de văzut”, explică el.

Să mai spunem că, în 2012, Groza pornea călare pe motocicleta sa din Cluj până în Africa, de unde s-a întors după câteva luni. Până atunci, însă, vizitase Europa cu autostopul fără bani în buzunar, în 2008, și România pe o tricicletă, în 2009.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.