Închide

Cum se pregătesc designerii clujeni de luna cadourilor: îşi fac „magazine” temporare cu produse „Made in Romania”

EconomieTop News by Kristina Reştea - dec. 03, 2016 0 669

Designerii locali fac echipă (fac două echipe, de fapt) pentru „luna cadourilor”. Organizatorii din domeniu adună designeri autohtoni în două evenimente cu vânzare de produse „made in România”. O piaţă abia dezmorţită a evenimentelor pentru un segment până acum prea puţin vizibil îi aduce în faţă pe creativii din Cluj (plus alţii). Nici obiectele promovate aici, dar nici preţurile de produse de autor nu sunt cele pe care le găseşti la târguri clasice de Crăciun, dar cei din piaţă cred că există public şi pentru această nişă.

Vezi şi

Cluj – capitala designului, pentru câteva zile. Eliza Yokina, curator de festival: “Îmi doresc ca designerii români să prindă mai multă forţă”

Mulţi designeri în Cluj, puţine evenimente. „Au aplicat de 3 ori mai mulţi”

Modă, obiecte de ceramică, decoraţiuni din lemn pentru Crăciun şi obiecte de mobilier, bijuterii, ilustraţii digitale, ghivece geometrice, dar şi o colecţie tribut pentru folclorul tradiţional românesc, genţi din piele minimale cu inserţii de broderie. Sunt câteva dintre propunerile pe care le anunţă organizatorii Cluj Design Christmas Edition – cu un „magazin” temporar de design, pregătit de MuZa şi Dunga.  Ediţia de Crăciun aduce o selecţie de designeri autohtoni la Casa TIFF. Deschiderea e programată pentru 16 decembrie, cu eveniment tematic „Dreaming of a white Christmas”, iar târgul e deschis apoi sâmbătă şi duminică, cu fundal muzical: sunt programate concerte de colinde.

Lista de participanţi la Cluj Design include 34 de designeri. Interesul din partea doritorilor e mare, constată organizatorii, mai ales că evenimentele dedicate designerilor locali au cam lipsit din peisaj până anul trecut. „Au aplicat de 3 ori mai mulţi, dar, din păcate, nu am putut să îi primim pe toţi din cauza spaţiului. Şi a fost foarte greu să facem o selecţie pentru că erau foarte mulţi designeri foarte faini. Iniţial am zis că primim 28, dar am extins numărul la 34, fiindcă pur şi simplu erau prea faini”, spune Adrian Balcău, organizator de eveniment. „Data viitoare o să ne orientăm spre un spatiu mai mare. Dar asta este prima ediţie la care nu am invitat noi designerii, ci am facut exclusiv doar un apel pentru înscrieri şi chiar nu ne-am aşteptat la atât de multe înscrieri. Şi se pare că nu doar aici în Cluj era nevoie de astfel de locuri, fiindcă încă ne mai sună lume din Iaşi şi din alte oraşe, ca să vadă dacă se mai pot înscrie. O să avem inclusiv un brand „Made in Rosia Montana” la ediţia asta”, completează Adrian.

Vezi şi

FOTO Designeri de Cluj pentru piața de la Cluj. Ce îți propun creativii locali să îți duci acasă

 

Sursa foto: Cluj Design Days, Vlad Oancea

Sursa foto: Cluj Design Days, Vlad Oancea

Sursa foto: Cluj Design Days, ddjewelry

Sursa foto: Cluj Design Days, ddjewelry

Foto: Cluj Design Days mobilier urbanwoods

Foto: Cluj Design Days
mobilier urbanwoods

 

Revine ZAIN. „Din dorința și necesitatea de a oferi un spațiu exclusiv dedicat obiectului de autor”

În acceaşi perioadă, echipa responsabilă de festivalul ZAIN programează deschiderea unui alt loc (cadru de vânzare temporar), unde vin designerii autohtoni cu produse. Paspartu are loc în 17-18 decembrie, în casa din Piaţa Ştefan cel Mare, 18 –  locul partenerilor de la Numa Design (designer Sani Stranszky). Aici vor fi, din nou,  produse pentru cei care se gândesc la cadouri, cu semnătură de creativ local: obiecte vestimentare, cosmetice, bijuterii, jucării. Paspartu Concept Store a fost una dintre noutățile ediției de 2016 a festivalului ZAIN și a adunat produsele a peste 25 de designeri. Asta după ce anul trecut festivalul i-a reunit pe designeri doar în expoziţie, fără ca publicul să aibă posibilitatea de a cumpăra. Organizatorii explică şi de unde a apărut ideea şi oportunitatea în piaţă. „Din dorința și necesitatea de a oferi un spațiu exclusiv dedicat obiectului de autor, obiectului de design industrial si articolelor de fashion design, care să medieze relația dintre designer / producător / vânzător / consumator. Ne dorim formarea unei comunități unite de aceleași principii și interese estetice, un cadru propice socializării și networking tuturor celori interesați de aceste valori”, spune echipa ZAIN.

Acum, organizatorii estimează că vor reuni la ediţia de decembrie a Paspartu 20-25 de designeri. „Nu ne dorim ca Paspartu să fie un concept store care să găzduiască mulţi designeri, ci mai degraba pe cei cu care avem viziune comună. Nu e „târg” de design… e concept store. Şi atunci vrem să punem accentul pe calitate. Sigur, acesta e un proces şi necesită timp, căutăm designeri în fiecare zi, ne consultăm. Nu suntem încă la nivelul pe care ni-l dorim, dar am toată încrederea ca vom fi”, spune Alexandra Mihali, co-fondator ZAIN. Organizatorii aşteaptă cam 800-1000 de participanţi. „Deşi conceptul e poate mai pretenţios puţin, nu e neaparat pentru publicul larg”, explică Alexandra.

 

Sursa foto: Paspartu, Noir Morphosis

Sursa foto: Paspartu, Noir Morphosis

Sursa foto: Paspartu, Ana Marchetanu

Sursa foto: Paspartu, Ana Marchetanu

Chiar fără să fie la nivelul popularităţii unui târg de Crăciun, de pildă, şi cu toate că preţurile nu sunt deloc mici pentru multe dintre produsele „de autor”, pop-up store-ul din cadrul ZAIN a fost declarat ca unul dintre succesele ediţiei: unii desgneri au declarat „sold out”.

Paspartu 01. Sursa foto: ZAIN.

Paspartu 01. Sursa foto: ZAIN.

 

Concept store de Cluj?

Ar fi nevoie de un astfel de loc, cu produse de designer, la Cluj, pentru că aici există piaţă, spunea chiar unul dintre cei mai cunosuţi designeri ai Clujului, reprezentant al Universităţii de Artă şi Design – Lucian Brăscăţean, printre produsele creativilor locali, la ZAIN. „Există piață pentru așa ceva și există public, există susținători și oameni care cumpără. Chiar există cumpărători. Eu trimit foarte mulți designeri, oameni de la UAD, la concept store-uri din București și ei ne spun că, după Capitală, Clujul e pe locul 2 la cumpărarea produsului de design românesc. Acesta e feedback-ul de la concept store-uri. Ele vând online și vând în toată țara. Și tocmai de aceea cei de la ZAIN au gândit și un sistem de showroom și târg ceea ce mi se pare important pentru că ia pulsul pieței și se poate vedea și unde se poate investi. De aceea e importantă deschiderea unui concept store clujean care să promoveze creațiile designerilor. Unul permanent. Și feedback-ul de care spuneam că a venit de la concept store-uri este că la Cluj se cumpără online foarte mult design românesc. Vestimentar. Numai că lucrul acesta ne arată tocmai că există apetență pentru designul românesc și un spațiu exclusiv dedicat acestui concept ar putea să funcționeze foarte bine. Unul multibrand, pentru modă, și să fie și o parte cu obiecte de design, cum am văzut la ZAIN, și cu alte obiecte de artă. Această idee de concept store mi se pare cea mai modernă”, spune Broscăţean.

O poveste la ZAIN:

Criză de spații pentru industriile creative în Orașul Festivalurilor. Lucian Broscățean, designer: “Casa de Modă ar putea să devină un centru artistic extraordinar, mai ales că în Cluj este nevoie de așa ceva”

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.