Cum nu a evoluat mersul trenurilor din Ardeal: cât faci între Cluj...

Cum nu a evoluat mersul trenurilor din Ardeal: cât faci între Cluj și Brașov

by -
0 803

Dacă în domeniul mașinilor rutiere lucrurile sunt clare, în cel al transportului feroviar aflați că dacă vrei să circuli cu trenul vei petrece în vagon tot atât de mult timp ca în ultima parte a secolului al XIX-lea.

Stă dovadă experiența de călătorie a unui american ce a vizitat Ardealul în urmă și a poposit pentru o vreme și la Cluj. De aici, acesta a luat-o spre Brașov.  Reportajul de călătorie în Transilvania a fost publicat de New York Times în ediția sa din 28 septembrie 1884 și e semnat doar cu inițiale, D. K. Ne atrage atenția următoarea remarcă: “expresul parcurge în opt ore cele 220 de mile dintre Kolozsvar și Brazso (Cluj-Napoca și Brașov-n.red.)”.
Cele 220 de mile de care vorbește autorul sunt cei aproximativ 350 de kilometri de cale ferată ce leagă și acum Cluj-Napoca de Brașov.
Să remarcăm oferta CFR Călători pentru această rută: dacă vreți să porniți mâine din Cluj-Napoca spre Brașov aveți la dispoziție șapte trenuri, începând cu ora 9.30 iar ultimul fiind programat aproape de miezul nopții. Acestea fac nu mai puțin de șapte ore, ba cel de la ora 19.25 are o durată de călătorie de peste opt ore.

clujbrasovcfr

 

locomotiva vechiul cluj Să mai spunem că autorul reportajului putea nimeri mai rău, din acest punct de vedere: trenul său a făcut opt ore pe această rută, dar cu puțin timp înainte, în 1873, făcea nu mai puțin de 20 de ore; modernizarea din 1890 a căii ferate a permis însă scurtarea semnificativă a timpilor de parcurs, ceea ce nu mai putem spune că s-a întâmplat în ultimii 100 de ani.
Calea ferată Oradea – Cluj – Brașov a fost înființată după ce în 1867 în parlamentul de la Budapesta ministrul de resort Miko Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare, iar pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers iar lucrările au început în toamna anului 1868. În 7 ianuarie 1869 era pusă piatra de temelie a gării Cluj, clădirea era finalizată în același an, o dată cu trei linii de circulație, iar prima călătorie e marcată în 5 august 1869, doar până în Baciu și retur, cu 60 de călători.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu