Închide

Cum arată „cutia muzicală” cu balerinele şcolii Simonei Noja

ActualitateTop News by Kristina Reştea - iul. 12, 2015 0 1371

Tutu-urile roz saltă în ritm, diademele strălucesc în luminile de scenă, licăresc, uneori, și niște priviri, poantele dansează, de multe ori cu suflet, uneori cu câte o mică ezitare și frânturile de povești curg una după alta. E demonstrație de balet, pentru familie, prieteni și public interesat, pusă în scenă sâmbătă seara la Cluj de fundația balerinei Simona Noja, director al Academiei de Balet din Viena şi ambasador al Clujului pentru titlul de Capitală Europeană, care tocmai a încheiat două săptămâni de masterclass-uri pentru tinere balerine și balerini. La demonstraţia de final de „şcoală”, din când în când, imaginile de pe scenă aduc cu cele ale tradiţionalelor cutiuţe muzicale cu balerine delicate care îţi dansează când deschizi capacul.

 

 

Programul organizat de Fundaţia Culturală „Simona Noja” a demarat din luna iunie și a inclus lecții de balet clasic şi jazz pentru elevi de la 6 la 18 ani, împărțiți în grupe. Masterclass-urile au fost susținute de profesori de balet de talie internaţională: Simona Noja, , Vasile Solomon – maestru de balet şi coregraf al Operei din Cluj-Napoca, Boris Nebyla (Slovacia/Austria), Shoko Nejime (Japonia/Austria) şi Gianpiero Tiranzoni (Italia/Austria).

 

Demonstrația pe care au făcut-o participanţii, la final de cursuri, a inclus secvențe din balete clasice și contemporane, în care au intervenit participanţii la masterclass, dar şi soliștii Andreea jura, Dan Haja şi Vincenzo di Primo. Coregrafia a fost realizată de Boris Nebyla (Slovacia/Austria), Shoko Nejime (Japonia/Austria) şi Gianpiero Tiranzoni, Luminița Toader, regia artistică Vasile Solomon, cu un concept al Simonei Noja.

 

Sursa foto: Fundatia Simona Noja

Sursa foto: Fundatia Simona Noja

“Ceea ce încercăm noi să facem la această fundație este să creăm o punte de comunicare. Punet între foarte tinerii dansatori și cei cu experiență, între dansatorii români și cei străini, între coregrafi, între dansatori și public, întra balet și alte arte”, spune, de pe scenă Simona Noja.

 

repetiţie, sursa foto: Fundaţia Simona Noja

repetiţie, sursa foto: Fundaţia Simona Noja

Balerinele sunt delicate, dansatorii pe ritmuri de jazz sunt hotărâți şi dinamici, momentele cu muzică tribală sunt animate, baletul classic și populara Indila cu Derniere Danse sună pe aceeaşi scenă, la interval de câteva minute, apoi prinzi bucăți din Dama cu Camelii sau Lacul Lebedelor.

 


Cei 35 de copii şi tineri au venit de la şcoli de balet din Cluj şi din ţară, inclusiv din Bucureşti, dar şi din Republica Moldova.  „În acest an am organizat pentru prima oară un spectacol final, cu invitaţi şi de la Balet Transilvania şi din afara ţării. Tot acum am introdus pentru prima dată la masterclass și jazz-ul. Anul viitor vrem să facem acest masterclass de cel puțin două săptămâni și cu un program extins. Ne-am dat seama că dansul contemporan le foloseşte foarte mult copiilor. Ajută foarte mult să aibă și alte materii decât cele de strictă specialitate”, sunt concluziile Simonei Noja pentru Actualdecluj.ro, după spectacol.

Cât despre admiraţia pe care (aproape) orice fetiţă o are pentru balerine, aceasta se testează şi la Casa de Cultură a Studenţilor, locul de desfăşurare a spectacolului: micuțele din public fac câte o piruetă sau măcar o reverență când scena devine disponibilă.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.