Închide

Concursul care va salva traficul din „Pipera” Clujului de la colaps

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 13, 2017 0 1482

Gradul de utilizare a străzii Buna Ziua, principala arteră a celui mai nou cartier al orașului, a trecut de 90%, semnala Nicolae Burnete, profesor la Universitatea Tehnică în cadrul departamentului de autovehicule rutiere și transporturi și membru nou în Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism a orașului. Un studiu făcut anul trecut de Universitatea Tehnică din Cluj a avertizat că în maxim doi ani zona Bună Ziua va intra în colaps din punct de vedere al traficului. Ca să salveze situația, Primăria a demarat proiecte punctuale (lărgirea străzii Bună Ziua – cum de altfel figura în documentațiile de urbanism prin care s-a legitimat acest cartier încă din anii 2000, dar de care primăria nu s-a procupat să fie respectate sau chiat stoparea eliberării de avize pentru proiecte noi de blocuri), dar are și un plan de salvare a cartierului.

Intenția administrației locale este să realizeze un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) de circulație care să aducă relații noi pentru traficul din Bună Ziua. Despre acest PUZ de circulație din Bună Ziua, oficialii primăriei spuneau că va reprezenta provocarea anului în materie de concursuri de soluții în Cluj-Napoca. Fostul arhitect-șef al orașului, Ligia Subțirică, spunea că PUZ-ul de circulație din Bună Ziua a fost introdus pe lista concursurilor de soluții pe care primăria dorește să le lanseze – pentru Turnul Pompierilor (deja adjudecat), pentru master planul Someșului (cu premii aprobate și trimis către SEAP spre publicare), pentru teatrul de vară de pe Cetățuie (cu tema pregătită), pentru zona pieței Lucian Blaga – Napoca – Eroilor, pentru zona Teatrul Național – strada Cuza Vodă. Dar și că acesta va fi cel mai greu dintre concursuri, motiv pentru care va fi lansat cel puțin după cele pentru Someș și Cetățuie.

Viceprimarul Dan Tarcea a anunțat recent că administrația mizează pe acest PUZ de ciculație ca să salveze traficul din cartierul Bună Ziua de la colaps. Oficialul a menționat că PUZ-ul de circulație urmează să acopere o conă cuprinsă între strada Nordului – Strada Romul Ladea – Brâncuși și până la Calea Turzii. Despre formula în care acesta va fi contractat (prin concurs de soluții sau prin simplă licitație), oficialul s-a abținut de la comentarii. În schimb, a spus că PUZ-ul va aduce cu siguranță sensuri noi de circulație, străzi noi, străpungeri care să fluidizeze traficul din Bună Ziua. Cel mai probabil acest PUZ va fi contractat anul acesta de către municipalitate. Între timp, a mai spus Tarcea, primăria a stopat autorizarea marilor proiecte imobiliare în Bună Ziua.

Primăria are în plan și să lărgească strada Bună Ziua la trei benzi de circulație, plus piste biciclete. Pentru acest proiect așteaptă o Hotărâre de Guvern pentru a prelua din nou artera în administrarea primăriei (de la Regionala de Drumuri și Poduri care s-a ocupat de întreținerea având în vedere că strada a funcționat ca variantă pentru traficul greu din oraș), după care trebuie să demareze o procedură de expropriere a peste 40 de proprietăți din zonă, în așa fel încât, după, să poată demara acest proiect.

Anul trecut, în campania pentru europarlamentare, senatorul PNL Marius Nicoară și deputatul Adrian Oros (ambii realeși) au propus o soluție pentru decongestionarea traficului din Bună Ziua. Aceasta viza instituirea unui sens unic pe strada Bună Ziua, pe direcția de mers dinspre Calea Turzii spre cartierul Gheorgheni până la intersecția cu strada Măceșului și de asemenea, pe strada Mihai Românu, care face legătura între Măceșului și Calea Turzii, să se instituie tot un sens unic, în sens invers străzii Bună Ziua, concomitent cu realializarea unui nou sens giratoriu pe Calea Turzii, la intersecția cu Mihai Românul. Aceștia au mai propus și realizarea unei bretele noi de circulație între Bună Ziua și Mihai Românul.

Propunerea decongestionare trafic Bună Ziua, sursa foto: Facebook

Bună Ziua, cel mai criticat cartier nou al orașului

Dezvoltarea din zona Bună Ziua a fost botezată Pipera Clujului, cu referire la dezvoltarea urbanistică haotică din Capitală. Este un cartier de tip dormitor, unde, potrivit specialiștilor, dezvoltarea s-a gândit inițial pe hârtie bine (în anii 2000 în care s-a aprobat PUZ-ul comandat de primăria lui Funar), însă, la punerea în operă, a domnit haosul și s-a permis de toate, tuturor. A rezultat un cartier fără trotuare, fără spații verzi publice, fără dotări de învățământ, cu străzi necapacitate pentru traficul care a rezultat în urma dezvoltărilor autorizate de primăriei. Este o cipercărie, după cum au spus specialiștii, cu blocuri înalte și locuințe colective mici, presărate fără nicio logică urbanistică, unele lângă altele. Bună Ziua este o zonă pe care nu toţi arhitecţii se încumetă să o numească deocamdată cartier din cauza deficienţelor de infrastructură şi servicii. E şi una dintre primele zone pe care urbaniştii le dau de ani întregi ca exemplu de dezvoltare haotică în boom imobiliar la Cluj: o extensie a oraşului unde locuinţele au luat-o înaintea infrastructurii, cu imobile realizate fără să existe artere de acces amenajate corespunzător ori servicii pentru locatari, unde multe dintre şcolile, grădiniţele ori spaţiile medicale au rămas pe planşetele de centre de cartiere desenate pentru proiectele dezvoltatorilor. Locuitorii care au ales să se mute aici se confruntă cu deficienţe de infrastructură: străzi fără trotuare sau chiar fără asfalt, probleme cu iluminatul sau lipsa de servicii de învăţământ. Chiar și autobuzul introdus recent în zonă are întârzieri considerabile.

VEZI ȘI: 

Cu sau fără piste de biciclete în “Pipera” Clujului? Noua întrebare pusă de primărie riveranilor din Bună Ziua

Calcule pentru “Bulevardul Clujului Nou”: strada Bună Ziua, aproape de blocaj. Se mai aprobă proiecte noi?

Oficial: pistele de biciclete se instalează în Bună Ziua

Turnurile cu 10 etaje de pe Trifoiului rămân în picioare. Noul Consiliu Local instalat la Cluj e pregătit să condamne la colaps zona Bună Ziua

Primăria face loc printre blocuri și pentru copii. Primul mini-parc public din Bună-Ziua se termină de Ziua Copilului

Primul mini-părculeț public în “Pipera” Clujului după 16 ani de la “facerea” cartierului

Viceprimarul Dan Tarcea a făcut declarații despre pistele de biciclete la emisiunea Clujul în direct difuzată pe Napoca FM. 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.