Concert aniversar de Ziua Europei la cele șase orgi de la Bazilica din localitatea portugheză Mafra, cu șase organiști din șase țări ce cântă în același timp, România e reprezentată de un artist școlit la Cluj.

Se întâmplă în 9 mai, de Ziua Europei, când ca simbol al cooperării între națiunile europene clusterul EUNIC din Portugalia organizează un concert la cele șase orgi de la Bazilica din Mafra, cu șase organiști ce cântă simultan: Ludger Lohmann din Germania, Reinhard Jaud din Austria, Roberto Antonello din Italia, Joao Vaz din Portugalia, Steffen Schlandt din România și Juan de la Rubia din Spania.

Aceștia vor cânta la cele șase orgi din Bazilica Palatului Național din Mafra un program simultan, plus o intervenție solo a fiecărui organist, cu câte o piesă specifică fiecăreia dintre cele șase țări. Concertul se va încheia cu o prelucrare pentru șase orgi a Imnului Europei pe muzica lui Ludwig van Beethoven pentru ‘Odă Bucuriei’ de Friedrich von Schiller, din Simfonia a noua.

Evenimentul de la Mafra — cu cei șase organiști cântând în același timp — simbolizează comuniunea țărilor membre ale Europei prin intermediul muzicii și include premiera mondială a piesei ‘3 Puncte în Spațiu’ compusă de António Pinho Vargas la solicitarea Primăriei din Mafra, cu ocazia aniversării a 300 de ani de existență a Palatului Național din localitate.

Steffen Markus Schlandt s-a bucurat de un deosebit succes pe teritoriul portughez în decembrie 2015, când, împreună cu grupul Capella Coronensis, a susținut două concerte în importante biserici lisaboneze. Steffen Markus Schlandt a absolvit Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa profesoarei Ursula Philippi. A fost bursier DAAD (Institutul German pentru Relații Externe și Diakonisches Werk) la facultatea de muzică din Trossingen (prof. Christoph Bossert), apoi la Würzburg. A participat la restaurarea mai multor orgi din patrimoniul transilvan (Brașov, Rupea, Bod, Hamba etc.). A concertat în Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Israel, Ungaria, Portugalia și România. Din 2004 este profesor asociat la Facultatea de Muzică din Brașov, dirijorul corului ‘Bach’ și organist al Bisericii Evanghelice C.A. din Brașov (Biserica Neagră).

Martin Schneider, autorul piesei interpretate de organistul român, s-a născut în anul 1748 la Ghimbav, ca fiu al unui campanator (clopotar). A frecventat din anul 1761 cursurile gimnaziului Honterus unde a absolvit clasele superioare. La vârsta de 22 de ani pleacă la Pressburg — Posonium, astăzi Bratislava (Slovacia), pentru a studia muzica. După întoarcerea la Brașov devine în anul 1772, Concantor la Biserica Parohială din Brașov (Biserica Neagră de azi), iar din anul 1774 cantor (Director chori) și totodată collega la gimnaziu. Îndeplinește activitatea muzicală la biserica parohială (Biserica Neagră) până în anul 1792, când devine predicator la biserica evanghelică din Blumăna, ca mai târziu, în anul 1799, să devină predicator superior (Oberprediger) la biserica Bartolomeu. Martin Schneider moare la data de 8 februarie 1812, la Brașov.

 

Palacio Nacional de Mafra (foto) este una dintre piesele arhitectonice de referință pentru barocul european, o adevărată comoară a patrimoniului portughez. Palatul a fost deschis ca muzeu în 1911, dar istoria lui e mult mai veche, anul acesta aniversându-se 300 de ani de existență. Construcția a început în secolul XVIII, sub domnia regelui Joao V, un mare patron al artelor din Europa acelor vremuri. Aurul și pietrele prețioase sosite din minele din Brazilia colonială au asigurat coroanei o avere considerabilă care i-a permis regelui să-și construiască propriul său Versailles și să achiziționeze opere de artă ale artiștilor faimoși din acea perioadă.

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu