Închide

Clujul, oraş al filmului. Povestea din spatele campaniei vizuale a TIFF, în anul în care festivalul împlineşte 15 ani

ActualitateCulturăDezvoltareFestivalFilmTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - mai 14, 2016 0 1373

Marilyn Monroe a ajuns la Cluj, pe Cetăţuie, în 2004. Rochia jucăuşă era tot jucăuşă, dar altfel:

marilyn pe Cetatuie

Cluj, 2016: rochia e albă, locul e Bulevardul Eroilor. Oraşul e tot Clujul, personajul e tot Marilyn, iar puntea dintre film şi capitala Transilvaniei e aceeaşi: TIFF.

Sursa foto: TIFF

Sursa foto: TIFF

La ediţia aniversară de 2016 (a 15-a din viaţa festivalului de film), campania vizuală pune cadre celebre din filme la fel de celebre în… Cluj. Cu personaje din Cluj. Oraşul gazdă de festival poate să fie şi mai mult de atât: e platou de filmare, zic oamenii TIFF. Festivalul se desfăşoară în acest an între 27 mai şi 5 iunie, dar, până la deschidere, vă invităm să citiţi despre campania prin care se promovează TIFF.15.

 

afis in lucru

 

Cine sunt personajele

Un taximetrist „cu freză ciudată” e surprins sub podul Calvaria, în Mănăştur. Mariskai îi flutură rochia albă pe Bulevardul Eroilor. „Terminatul” are geacă de piele neagră, motor cu număr de Cluj şi aşteaptă la semafor în faţa clădirii cu birouri de IT-işti The Office. Cu jerseul pe umeri, Amalia visează la vederi cu pitici, de pe o terasă care are în fundal Catedrala. Forrest se pregăteşte să verifice o cutie cu bomboane de ciocolată în Parcul Central. Acestea sunt imaginile afişelor TIFF, care au început să populeze oraşul, iar fiecare dintre poveştile-imagini are şi câte un spot, cu Radu Beres în „Taxidermistul”, Andra Buicu în „Mariska”, Gheorghe – „Terminatul”, Andrea Ştefania „Amalia”, Rareş Brănescu în „Pădurea Ghimpe”. Trebuie spus că alături de Marilyn (varianta autohtonă) au apărut în scena de pe Eroilor şi alte personaje: din echipa TIFF Tudor Giurgiu sau Cristi Hordilă şi actorul prieten de TIFF Levente Molnar. Scenariul e comun: un om oarecare îşi vede paşnic de treabă (stă la o cafea, pe o bancă, verifică telefonul, merge pe stradă) când o echipă de filmare intră în scenă şi transformă totul: bucata de oraş în cadru de film şi trecătorul în personaj.

„Ideea campaniei vizuale din acest an este de a reface întocmai cadre celebre din filme cu oameni obișnuiți. Fiecare dintre cele cinci postere e însoțit de un clip în care orașul devine brusc un platou de filmare, iar un clujean se transformă în personaj de film în câteva secunde”, a fost explicaţia lansată de Mihai Chirilov, director artistic TIFF.

Taxidermistul:

 

„Cea mai bună campanie de TIFF 15 e să arătăm că oraşul devine scenă de film, platou de filmare”.

I-am întrebat pe cei din echipa TIFF care e povestea campaniei, care e miza şi cum au decurs filmările pe platoul de filmare – Cluj.

„Idea iniţială a venit de la unul dintre colegii noştri care se ocupă de partea de grafică, Andrei (idea campaniei îi aparţine lui Andrei Pastuhov, senior graphic designer în echipa TIFF și Bloom Studio, n.red.). La început, idea a fost să reproducem scene din filme celebre, în care să folosim actori din Cluj, iar aceasta trebuia să fie iniţial campania de postere. Trecând prin filtrul brainstormingului, ne-am dat seama că de fapt ideea asta e foarte bună pentru campania generală. Aşa că ne-am apucat de lucru. Ne-am gândit că cea mai bună campanie de TIFF 15 e să arătăm că oraşul devine scenă de film, platou de filmare. Oamenii pot regăsi oriunde în oraş un platou de filmare şi pentru oricine experienţa TIFF e deschisă. Ni s-a părut o imagine bună aceasta: că reuşim prin festival să transformăm oraşul, să-l aducem mai aproape de film, să-l îmbrăcăm cu aceste personaje. Această campanie are legătură şi cu faptul că oraşul candidează pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021″, leagă povestea Cristian Hordilă, managerul festivalului.

O dată ce s-a conturat ideea, a urmat căutarea personajelor. Un apel către cei interesaţi să joace roluri s-a lansat încă din decembrie. Nu era nevoie de experienţă. Lista cuprindea personaje din 11 filme, pentru care se căutau „sosii” de Cluj: Amélie Poulain (Audrey Tautou), „Amelie”, Harry Potter (Daniel Radcliffe), seria „Harry Potter”, Mia Wallace (Uma Thurman), „Pulp Fiction”, Forrest Gump (Tom Hanks), „Forrest Gump”, Don Lockwood (Gene Kelly), „Singing in the Rain”, The girl (Marilyn Monroe), „The Seven Year Itch” (scena grătarului de la metrou), Jack Dawson (Leonardo Di Caprio) și Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet), „Titanic” (scena de la prova navei), Travis Bickle (Robert De Niro), „Taxi Driver”, Terminator (Arnold Schwarzenegger), seria „Terminator”, Marion Crane (Janet Leigh), „Psycho” (scena dușului), Louise (Susan Sarandon ) și Thelma (Geena Davis), „Thelma și Louise”. „Am căutat oameni ce semănau cu personajele. Nu era nevoie ca ei să arate identic cu actorii, ne interesau şi asemănările de atitudine. Am pornit de la 11 personaje, am avut cam 70 de participanţi la procesul de casting şi apoi s-a făcut selecţia. Marilyn a fost cea mai greu de găsit”, aminteşte Hordilă. De altfel, pentru imaginea fatei în alb s-a făcut încă un casting special. Aşa s-au ales personajele, dintre care doar unul are legătură directă cu lumea filmului. Au mai intrat astfel în lumea cinema-ului: un IT-ist, un specialist în audit financiar, un stomatolog, un reprezentant al retailului de telefonie mobilă, enumeră managerul TIFF.

Cât despre bucăţile de film selectate, s-au ales scene devenite simbolice. Şi nu doar simbolul a fost urmărit: s-a dorit găsirea unor secvenţe foarte posibile în viaţa de zi cu zi a oraşului (care se petrec la un semafor, pe o bancă, la o cafenea). „Am vrut să regăseşti filmul în atmosfera oraşului”, sintetizează Hordilă. Au urmat filmările. Realizate în două zile. Adaptări mari de scene nu s-au făcut, spun cei din echipă, cu un exemplu: doamna care taie cadrul în scena din „Pădurea Ghimpe” vinde zilnic flori în Parcul Central. E de acolo.

Pădurea ghimpe / Forrest Gump:

„Cu primul spot a fost mai dificil, cât s-a adaptat lumea. Deşi personajele nu au avut emoţii, nici stângăcii, chiar dacă nu sunt actori profesionişti. Cu oraşul noi deja eram obişnuiţi, am mai filmat în vară (despre asta puteţi citi AICI, n.red.). Clujul are toate atu-urile să devină un oraş prietenos cu filmările, oamenii sunt receptivi, iar autorităţile înţeleg avantajele pe care poate să le aibă oraşul din astfel de acţiuni. Reuşim să atragem atenţia şi asupra oraşului”, crede Hordilă. Spotul preferat? Cel în care a ajuns şi managerul de festival actor, alături de directorul TIFF, Tudor Giurgiu, şi de Levente Molnar. „Eu m-am distrat, a fost amuzant să ne vedem în această ipostază de figuranţi”, spune Hordilă.

Mariska:

Sunetul! Camera! Acţiune! (reconstituirea)

Despre lucrul cu „sosiile” şi despre cum a fost la filmări a povestit pentru Actualdecluj.ro şi producătorul Bogdan Crăciun (din Bucureşti). „Sosiile au fost alese după un lung casting organizat de colegii mei de la Casa TIFF în primăvară. Și oamenii au fost foarte ok, receptivi și încântați de postura de actori. Cred că pentru ei a fost puțin obositor, a fost destulă pregătire în ziua filmării, cu oameni care roiau în jurul lor, pregătiri de costume, machiaj, coafură. Dar am avut o echipa foarte profi de filmare și ne-am mișcat repede, sosiile au rezistat tuturor dublelor, care au fost multe  și pot spune că unii chiar au talent actoricesc”, a constatat producătorul.

„Locațiile le-am ales după un breakdown făcut de regizori, Anton și Damian Groves, doi români-englezi care lucrează în industria de film la București, unde au o casă de producție foarte activă și în piața de publicitate, Studio Set. După indicațiile lor, i-am rugat din nou pe oamenii de producție ai Festivalului să caute și să facă poze unor locuri care cred ei că s-ar potrivi descrierii făcute de regizori. Apoi am selectat 2-3 locații pentru fiecare spot, le-am vizitat cu o zi inainte, echipa sosind evident mai repede la Cluj. Şi le-am ales pe cele mai bune, atât vizual, cât şi din punctul de vedere al producţiei. Am avut în vedere desfăşurarea de forţe ce avea să aibă loc în locaţia respectivă. Am încercat să nu ne suprapunem cu alte evenimente, că au fost destule în acel weekend – mitinguri, meciuri de tenis, expoziţii”, aminteşte Crăciun.

Concluzia? Merge de un Hollywood pitic la Cluj? „Concluzia şi ambiţia noastră, a celor de la TIFF şi în special a lui Tudor Giurgiu este de a face din Cluj un mic oraş al filmului, cu producţii din străinătate ,dar şi (foarte important!) cu producţii locale, că aveţi oameni talentaţi şi şcoală de film, nu-i aşa? Problema e însă, cel puţin impresia mea asta e, că oraşul vostru ia un avant prea mare şi prea repede. Se întâmplă atâtea lucruri! Ştiu de pildă că anul trecut colegii mei abia au găsit cazare pentru întreaga echipă de filmare (History of Love se filma în perioada în care se desfăşura festivalul Untold, n.red.). Chiar şi acum, pentru echipa de filmare a spotului, mică în comparaţie cu cea a filmului de anul trecut, cu greu am reuşit să cazăm pe toată lumea”, spune producătorul. Trebuie să menţionăm că 90% din echipă a venit din Bucureşti. „Nu pentru că nu am fi putut lucra cu oameni locali, dar la genul acesta de proiect, care se derulează în mare viteză e mai bine să ai o echipă deja rodată, cu oameni pe care îi cunoşti şi care ştiu foarte bine şi foarte repede ce e de făcut şi cum. Pregătirea a fost însă făcută de colegii din Cluj, în special Flavia Giurgiu, Cristian Hordila şi Raluca David”, menţionează Crăciun. „A fost nebunie la unul dintre spoturi, TERMINATUL, când am blocat de la 9 seara la 12 noaptea 3 benzi ale bulevardului 21 Decembrie (lângă The Office, n.red.), cu poliţie, cu toată nebunia”, aminteşte producătorul.

Terminatul:

 

Cum e să fii actor de TIFF. Cazul „Amelie”

Am vrut să vedem cum a fost experienţa şi pentru partea cealaltă. Pentru noii actori. Despre asta ne-a povestit Amelie.

Andrea îşi leagă anii studenţiei de Cluj, locuieşte acum în Baia Mare, e consultant în management şi coordinator de voluntari. Şi “Amelie”. Cum s-a făcut transformarea? “Andrea a ajuns să fie Amelie nu doar datorită asemănării fizice, ci şi datorită personalităţii. Hai să îţi spun cum am păşit către preselecţia de la TIFF”, începe Andrea povestea. ““Greeny (aşa mă strigă lumea), uită-te aici: o caută pe Ameliee!” Mi-au arătat voluntarii anunţul din lumea virtuală. Răspunsul meu a fost: ”I am goingggg”. De ce? Pentru că atunci când mă întrebi ce îmi place pe pământ răspund: îmi place sunetul soneriei de la bicicleta în timp ce simt adierea vântului şi mirosul brioşelor. Îmi place să îmbrăţişez copaci şi să păşesc desculţă pe verdele ierbii cu roua dimineţii. Îmi place să privesc albastrul cerului şi să spun că norul acela are forma de dinozaur. Bucuria adusă de astfel de lucruri mă defineşte. La fel şi împărtăşirea de energie verde şi zâmbete. Ştii ce am făcut după ce am vizionat prima dată filmul Amelie? Am împărţit oamenilor necunoscuţi de pe stradă bileţele cu mesaje pozitive, brioşe şi păpădii”, spune Andrea/Amalia/Amelie.

 

Foto: andrea (Facebook)

Foto: andrea (Facebook)

Nu e actriţă, dar ar mai încerca. „Îmi echilibrez zilele cu implicare în voluntariat. După partea de om din clasa muncitoare (consultant în management) sunt coordonator de voluntari. Amândouă ipostazele îmi sunt pe plac. Cred că evoluţia interioară trebuie să se reflecte şi în lumea exterioară. Aşa contribui la schimbare. Despre exprienţa filmării ce să spun? vreau mai mult! Mi-a plăcut enorm ideea, deoarece consider că prin intermediul filmelor se transmit idei, mesaje, gânduri la care să reflecte cei care le vizionează. Iar mesajul lui Amelie ăsta e: adu bucurie celor ce te înconjoară şi simte această bucurie şi în interior! Spontenaitatea, răbdarea, încrederea în sine, gândirea în afara cutiei – toate s-au întărit în urma acestei experienţe. Experienţa aceasta mi-a dat cumva aripi şi mi-a arătat că pot sa ies din “cutie” şi să fac chestii mari, mi-ar plăcea să se mai  ivească o ocazie de vreo producţie. Dar trebuie sa rezonez cu ideea pe care o transmite filmul”, conchide “Amalia” de TIFF.
Amalia:

 

Echipa care a lucrat la campania de imagine TIFF.15:
Produs de: Libra Film & Studio Set
Regizat de: Anton Groves & Damian Groves
Producător: Bogdan Craciun

DOP: Marius Mihai Apopei

Asistant Director: Raluca David

Costume: Malina Ionescu

Machiaj:  Bianca Boeroiu

Coafură: Andreea Dumitrescu

Producție: Adriana Racasan, Flavia Giurgiu, Cristian Hordila, Nicolae Purice

Echipament: Cutare Film, Ana Light & Grip, Raza Studio

Fotografiile au fost realizate de Manole Sava (Greenmind Studio)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare