Închide

Clujenii lucrează pentru belgieni și fac componente pentru aripi de avioane Airbus

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 10, 2017 0 3793

„Moldoveneşti? Acolo se face ceapa”, ne spune un fost locuitor din Turda vecină. De curând, în mica localitate clujeană se produce însă ceva cu totul diferit, chiar dacă încă nu cu aceeaşi faimă: componente de avioane, care vor ajunge pe aeronavele Airbus. Compania belgiană Sonaca şi-a inaugurat azi oficial fabrica ridicată în comuna Moldovenești, unde lucrează deocamdată 30 de oameni, majoritatea din zonă. Aproape jumătate din valoarea investiţiei a venit ca ajutor de stat, de la Guvern. Belgienii spun că au planuri pentru următorii ani şi chiar şi un teren pregătit, alături, pentru o nouă etapă de investiţie.  Reprezentanţi din conducerea companiei spun că au venit la Cluj datorită forţei de muncă calificate şi a poziţiei geografice, dar admit că şi nivelul costurilor în România şi ajutorul guvernamental au fost factori decisivi.

20170310_111356

 

Construcția fabricii din Moldovenești a durat 18 luni, iar primele linii de producție au fost puse în funcțiune la jumătatea lunii septembrie 2016. Eleroanele din aluminiu produse în comuna clujeană vor fi instalate pe aripile avioanelor care vor transporta pasageri în întreaga lume. Se fabrică piese din aluminiu pentru bordul de atac şi partea frontală a aripii, dar şi componente din fibră de carbon pentru o altă companie.

20170310_111657

 

În prezent, fabrica are 30 de angajați, iar numărul lor va crește până la 200 în anii următori, susţin reprezentanţii companiei. Laurent Maroy, managerul general al fabricii de la Cluj spune că unitatea va avea în jur de 100 de angajaţi până la final de an. „Căutăm multe profile diferite, avem nevoie şi de ingineri, ingineri de mai multe specializări, avem câţiva (5-6), dar avem nevoie să angajăm mai mulţi. Căutăm oameni cu atitudinea potrivită şi abilităţi potrivite, nu neaparat cu experienţă: oameni care să fie exacţi, atenţi la calitate„, spune directorul Sonaca.

Laurent Maroy despre activitatea din fabrică, destinaţia produselor, angajaţi şi planuri:

Fabrica este deocamdată la 15% din capacitate, iar angajații au fost recrutați din zona Turda-Moldovenești-Câmpia Turzii. „De pe o rază de 10 km de aici”, au specificat cei de la Sonaca despre politica de recrutare a firmei. Aproximativ 10 dintre angajaţii care lucrează deja în fabrică sunt din comună, potrivit primarului din Moldoveneşti, mai ales mecanici, fără specializare în industria aeronautică, care e o noutate în zonă. „Oamenii sunt mulţumiţi”, concluzionează edilul Ioan Mărginean. Salariile vehiculate în ceea ce priveşte plata muncitorilor sunt de aproximativ 1.500 de lei, plus bonuri de masă, din informaţiile pe care am reuşit să le obţinem, dar reprezentanţii companiei nu au dorit să ofere cifre. „Sunt puţin peste media celor practicate în zonă”, susţin oficialii din fabrică.

„În 2019 se va ajunge la capacitate aproape de 100%. Există şi în spaţiul existent zone de rezervă, unde se pot adăuga produse noi sau se creşte volumul a ceea ce se face deja. Depinde de cerinţele clienţilor şi de deciziile Sonaca”, spune Aurelian Fărcaş, quality manager la Sonaca. „Sunt în fabrică muncitori, operatori, un coleg inginer, operatori care au fost calificaţi în cadrul companiei sau care nu au avut până acum experienţă în acest domeniu. Operatorii sunt din zona Turda – Câmpia Turzii şi satele din jur”, spune Fărcaş.

Aurelian Fărcaş, despre producţie şi angajaţi:

 

Investiţie cu ajutor de stat

Investiţia realizată de compania Sonaca Aerospace Transilvania s-a realizat cu ajutor de stat oferit de Guvernul României, în valoare de 24,1 de milioane de lei (5,4 milioane de euro). Valoarea totală a investiției este de 52 de milioane de lei (11,8 milioane de euro).

Ajutorul de stat a fost, de altfel, unul dintre motivele care au determinat conducerea companiei să opteze pentru Cluj şi România. „Acum doi ani am decis să venim în Transilvania. Existenţa forţei de muncă calificate (experienţă în domeniul tehnic, n.red.), costurile corecte, ajutorul guvernamental au fost factori cheie în alegerea locaţiei„, a spus Jan Broeckx, reprezentant din conducerea companiei, care a precizat că Sonaca vrea să continue planurile din România.

Alexandru Petrescu, Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, a ţinut să precizeze că nu forţa de muncă ieftină a atras compania din domeniul aeronautic aici. „Investiţia inaugurată azi e o dovadă că România nu mai este şi că nu mai trebui să fie ţara în care salariul minim pe economie să fie principalul argument pentru care un investitor să aleagă România ca locaţie unde să îşi plaseze businessul. Cel mai important e să punem în faţă valoarea adăugată; vorbim de o şcoală tehnică extrem de apreciat la Cluj, facilităţi oferite de administraţia locală, vorbim de scheme de ajutor de stat, care dovedesc că au fost bine gândite”, a spus Petrescu. În ciuda acestor declaraţii, şi la Sonaca oamenii fără experienţă încep cu un salariu minim, conform informaţiilor disponibile.

„După anii ’90, în întreaga zonă a Turzii industria a avut o soartă similară cu cea din alte regiuni din ţară: a decăzut, activitatea economică a scăzut şi asta a afectat calitatea vieţii din zonă”, a amintit primarul din Moldoveneşti, pledând pentru necesitatea investiţiilor în industrie nouă.

Am încercat să aflăm la ce s-a angajat compania Sonaca pentru a primi ajutor de stat, în contextul discuţiilor despre salarii minime şi a realităţii care a arătat de-a lungul timpului că unii investitori au considerat la un moment dat că România nu mai e locul potrivit pentru business-ul lor. Mai ales în contextul în care „fantoma” Nokia planează însă peste istoria economică a Clujului, iar Fujikura a anunţat un proces de restructurare, cu tăierea a sute de posturi (unele informaţii arătau chiar că se pregăteşte închiderea producţiei). „Sunt o serie de detalii prinse în agajament (cu Sonaca. n.red.), ele ţin de zona volumului investiţional, de crearea locurilor de muncă, de perpetuarea businessului în această zonă şi chiar de extinderea businessului la un moment”, a spus Petrescu, fără să ofere cifre şi s-a retras rapid. Am încercat să aflăm detalii de la secretarul de stat Ilan Harry Laufer, prezent la eveniment, însă el l-a indicat drept responsabil de informaţii pe colegul său, Sorin Vasilescu. „Schema 807 se referă la investiţii, la valoare (HG 807/2014, n.red.)”, spune Vasilescu. Poate Sonaca să plece din Cluj, după câţiva ani, deşi primeşte bani de la stat? „Dacă ei pleacă în timpul în care s-a amortizat această investiţie a statului Român, prin Ministerul de Finanţe, sunt obligaţi să returneze ajutorul de stat. Prin lege”, spune Sorin Vasilescu.

Menţionăm că belgienii au precizat că au planuri de extindere la Cluj, însă fără termene precise. Ei au rezervat lângă fabrica deja ridicată încă 17.000 mp de teren.

20170310_114201

20170310_114451

20170310_114826 20170310_132253

20170310_132307

 

Sonaca Aerospace Transilvania SRL este subsidiara locală a grupului belgian Sonaca SA. Obiectul principal de activitate al grupului belgian este dezvoltarea, producția, ansamblarea și testarea de structuri și sisteme destinate industriei aerospațiale, destinate uzului civil și/sau militar. Printre acestea se numără componente ale aripilor aeronavelor sau fuselaje complexe. Sediul principal al Sonaca se află în Gosselies, Belgia. Grupul belgian mai deține unități de producție în România, China, Canada și Brazilia.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.