Închide

Cine salvează culoarul „protejat” al Someșului? Direcția de Cultură: „Primăria trebuie să intre în legalitate”

Actual de ClujActualitateTop News by Actual de Cluj - oct. 28, 2015 0 750

Avem un șantier de care primăria „ține cu dinții”, șantier care aduce betoane și rade vegetația dintr-o zonă protejată a orașului, în favoare unei benzi cu asfalt pe malul Someșului. Avem un protest anunțat pentru mâine de societatea civilă. Și avem câteva personaje „cheie” și instituții care, deși nu susțin șantierul primăriei și au și legea de partea lor, refuză să înfrunte primăria.

Se poate salva Someșului?

„Da”, spune Victor Cubleșan, șeful Direcției de Cultură Cluj, instituție care are în subordine Comisia Zonală a Monumentelor Istorice. Amintim, culoarul Someșului este zonă protejată și a fost preluată și în noul Plan Urbanistic General al orașului, chiar la inițiativa secretarului Comisiei Zonale a Monumentelor, arhitectul Virgil Pop. Splaiul Idependenței cuprinde un mal important al râului, acum aflat în șantier. Și, de aici, o posibilă salvare a malului pietonal.

Cubleșan susține că, până în acest moment, proiectul care afectează malul Someșului nu a ajuns să ceară avize de la instituțiile responsabile de soarta zonelor protejate din Cluj. „Ca o notă personală, indiferent dacă planșele cu această secțiune ajung la noi, chiar dacă am fi spus că sunt în regulă, cred că primăria ar trebui să țină cont de opinia clujenilor. Dacă aceste lucrări nu sunt dorite în forma propusă, atunci primăria nu ar trebui să le facă, pentru că râul are importanța sa în oraș, la fel ca și malurile sale”, a spus acesta.

În rezumat: pentru lucrări în zonele protejate trebuie aviz de la Comisia de Monumente. Comisia de monumente din Cluj, din subordinea Direcției Județene de Cultură, n-a dat acest aviz pe tronsonul respectiv, după cum a confirmat și Cubleșan. „Nu este în regulă ce se face acum pe malul Someșului. Practica este ca, în cazul în care nu există avizul de la Monumente, Direcția de Cultură face o adresă și cere oprirea lucrărilor, până la intrarea în legalitate. Arhitectul Virgil Pop s-a deplasat pe teren să vadă exact dacă șantierul intră sau nu intră în zona protejată. Dacă se stabiliește că da, atunci direcția merge pe practica de a cere primărie oprirea lucrărilor și primăria trebuie să intre în legalitate”, spune Cubleșan.

Trebuie aviz de la Monumente pentru lucrările de pe malul Someșului din șantierul primăriei de pe Splaiul Idependenței? Da, normal că trebuie, spune președintele comisiei zonale de la Cluj, arhitectul Szabolcs Guttmann, pentru că culoarul Someșului este în zona protejată. Există acest aviz? „Are, da’ n-are”, spune Guttmann, după consultări cu arhitectul Virgil Pop. „Per ansamblu, trama stradală are la pachet aviz. Există alte segmente cum e Horea, Piața Gării și altele unde au fost planșe și pentru care existe aviz. Acest tronson (al Someșului, n.red.) n-a avut planșe asumate și semnate de arhitecți, așa că n-a ajuns la Monumente. Și nu există aviz. Și mă îndoiesc că ar fi existat vreun arhitect care să-și pună semnătura pe un proiect de acest gen, fără trotuar pe malul Someșului. Așa că ce face primăria nu este tocmai în regulă”, a spus Guttmann.

Acesta s-a declarat „fără cuvinte”, după ce primăria a început șantierul de pe malul Someșului fără să respecte partea de înțelegere asumată după 9 ore de lucru și 3 ore de povești cu specialiștii. Adică studierea legării benzii pietonale și pentru bicicliști de mal, conservarea vegetației sau studierea unor sensuri unive în zonă și un desen nou de la proiectant cu aceste detalii asumate.

În schimb, primăria a mai ținut să facă azi niște „precizări”. În fapt, aceleași pe care le face de la începutul scandalului: se taie copaci, dar se replantează, iar banda pentru care s-a tăiat adânc în malul Someșului ar fi de fapt o bandă bicicliști și pietoni. S-a făcut publică și autorizația de construire.

 Prezicările de la primărie

„În legătură cu unele afirmaţii apărute în spaţiul public cu privire la modernizarea Malului Someşului, facem următoarele precizări:

Proiectul “Modernizarea tramei stradale şi acces la zona industrială – în municipiul Cluj-Napoca”, care include modernizarea din zona Splaiului Independenţei, a fost aprobat conform procedurilor legale şi are toate avizele necesare, AC nr. 1281/2012. Proiectul a fost aprobat conform soluţiei propuse prin Planul Urbanistic Zonal – strada George Coşbuc – Splaiul Independenţei – strada Uzinei Electrice, validat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Proiectul “Modernizarea tramei stradale şi acces la zona industrială – în municipiul Cluj-Napoca” este finanţat din fonduri europene, conform contractului de finanţare – nr.3692/29.03.2013. În urma unei licitaţii publice a fost încheiat contractul de execuţie cu nr. 109598/27.03.2014, în valoare de 53.092.092,2 lei. În urma solicitărilor şi consultărilor cu reprezentanţii societăţii civile, Primăria a acceptat modificarea destinaţiei finale a benzii suplimentare care se realizează pe Splaiul Independenţei, din bandă rutieră, în pistă pentru biciclişti şi pietoni, conform planului afişat pe site-ul www.primariaclujnapoca.roNu este vorba despre o “betonare a Someşului”, ci de realizarea unui zid de sprijin necesar realizării spaţiului pietonal şi pistelor de bicicleteLucrările se vor derula astfel încât să fie afectat cât mai puţin spaţiul verde aferent, iar după finalizarea lucrărilor, vor fi replantaţi alţi arbori, conform configuraţiei zonei. Facem precizarea că pe porţiunea de teren dintre Opera Maghiară şi Podul Garibaldi va rămâne un spaţiu verde cuprins între 1,5 şi 3 metriÎn prezent, pe Malul Someşului se derulează lucrări în vederea introducerii cablurilor în subteran (inclusiv cele aparţinând Companiei de Transport Public), iar după finalizare, zona va fi acoperită şi redată ca spaţiu verde. Chiar dacă în timpul desfăşurării lucrărilor pare afectată o zonă mai mare, la finalul lucrărilor taluzul va fi refăcut şi înierbatDe asemenea, vă transmitem copii ale Autorizaţiei de Construire, alături de planşele aferente proiectului, iar întreaga documentaţie a proiectului final aprobat poate fi consultată la Primăria municipiului Cluj-Napoca”, arată Biroul Mass media al primăriei.

Cum răspunde societatea civilă la precizările primăriei:

1. Primăria: „Nu este vorba despre o “betonare a Someşului”, ci de realizarea unui zid de sprijin necesar realizării spaţiului pietonal şi pistelor de biciclete. „
Societatea civilă, pe pagina de Facebook „Someșul nostru”: „Ei bine, pentru realizarea spațiului pietonal şi pistelor de biciclete. NU trebuie să faci un zid de sprijin ca pentru tancuri”.
2. Primăria: „Primăria a acceptat modificarea destinaţiei finale a benzii suplimentare care se realizează pe Splaiul Independenţei, din bandă rutieră, în pistă pentru biciclişti şi pietoni, conform planului afişat pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro.
Societatea civilă: „Ei bine, nu există NICIO HOTĂRÂRE SCRISĂ ȘI SEMNATĂ care să ateste acest lucru, iar planul afișat pe site e un amărât desen colorat din care nu reiese nici măcar că ar aparține ACESTUI proiect”.

Vezi cum pornit lupta pentru verde și Someș:

Au dispărut gradenele de lângă Someș. Urmează copacii de pe Splaiul Independenței. Luați-vă ADIO, faceți ultimele poze!

Scrisori și petiții pe mal de Someș. “Stimate domnule primar”, Opriți masacrul verde!

Someșul mai are o șansă. Primăria a oprit lucrările de pe Splaiul Indepenței și face dezbatere

UPDATE FOTO/VIDEO A început dezbaterea pentru Verde pe malul Somesului

PLANȘE. Ce a obținut societatea civilă pentru viitorul Someșului: circa 400 de stâlpișori și un mal cu asfalt, însă pietonal și cu pistă de biciclete

Încă un protest aștepta la Cluj, joi: jos buldozerele, sus copacii de pe malul Someșului

Verdict în lupta “Mașină versus Verde”, pe malul Someșului: cad 97 de victime-copăcei 🙁

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu