Închide

Ce se întâmplă cu sectorul de autostradă Suplacu de Barcău – Borș și câți bani a înghițit până acum

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 25, 2017 1 1405

Lucrările pentru continuarea sectorului 3C Suplacu de Barcău – Borș, al Autostrăzii Transilvania, vor fi contractate până la finalul trimestrului al doilea, din acest an, a transmis senatorul PSD de Cluj, Vasile Ilea.  Acesta l-a interpelat pe ministrul Transporutrilor, Alexandru Răzvan Cuc, în privința situației acestui sector de autostradă, având în vedere că ultimul constructor a părăsit șantierul fără să fi lucrat nimic în ultimii doi ani, deși avansaul l-a încasat.

„Asocierea de firme spaniole-române, care a câștigat acest contract în 2015, n-a lucrat nimic dar a încasat un avans de peste 60, 6 milioane de lei. Ministerul Transporturilor a reziliat acest contract, astfel că i-am solicitat să-mi comunice dacă a găsit soluții pentru a angaja cât mai repede un nou contructor, și dacă a asigurat fondurile necesare pentru continuarea lucrărilor. Nu în ultimul rând i-am cerut să explice situația avansului acordat firmelor spaniole-române”, a transmis Ilea.

Ministrul Alexandru Răzvan Cuc a răspuns că în acest moment se pregătește documentația de reatribuire a lucrărilor pentru acest tronson al Autostrăzii Transilvania. Licitația este programată în al doilea trimestru al anului 2017. Secțiunea Suplacu de Barcău – Borș a fost cuprinsă în bugetul pe anul 2017, în cadrul obiectivului de investiție „Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea”. Suma prevăzută pentru lucrări este de 146.667.000 de lei, iar creditele de angajament sunt în sumă de 834.190.000 de lei.

Cum s-a ajuns la acest blocaj

Lucrările pentru construcția acestui tronson al Autostrăzii Transilvania au fost realizate, în proporție de peste 50%, de compania americană Bechtel. În mai, 2013, Ministerul Transporturilor a anulat contractul cu această
companie, iar șantierul a fost părăsit. Lucrările realizate de Bechtel s-au degradat în fiecare an, din pricina ploilor și a ninsorii. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a angajat în mai, 2015,  asocierea firmelor spaniole-române Corsan – Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting & Design Solution – Via Design, pentru a finaliza lucrările la acest tronson.  Fără să fi precizat în spațiul public care au fost motivele pentru care nu au lucrat nimic, aceste firme au părasit șantierul încă de la finele anului trecut.

Potrivit senatorului Vasile Ilea, Ministerul Transporturilor și-ar fi recuperat avansul din scrisoarea de garanție bancară: „Mi s-a comunicat că toți banii încasați de Asocierea Corsan – Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting & Design Solution – Via Design au fost recuperați de la UniCredit Banck, în baza scrisorii de garanție depuse de constructor. În 3.01.2017 UniCredit a virat în contul CNADNR suma de 60.642.036 lei, iar în 21.03.2017 a virat încă 2.365.039 de lei, penalități de întârziere, aferente avansului acordat și nejustificat.”

Ministerul Transporturilor a cheltuit, totuși, peste 221 de milioane de euro, pentru lucrările efectuate de compania americană Bechtel. În acest moment nu se știe cât din lucrările realizate de Bechtel sunt compromise, dat fiind faptul că șantierul stă părăsit de mai bine de 3 ani.

 

Un comentariu

  1. vrajeala.
    nu se mai contracteaza nimic intrucat nu mai sunt bani. oricum va trebui o noua expertiza pentru a se vedea stadiul llucrarilor intrucat cea de acum 2 ani va expira

Scrie un comentariu