Închide

Ce poate face “efectul” Bosch în economia Clujului

Economie by Kristina Reştea - mai 20, 2014 0 508

Foto: Mihai Hendea

Foto: Mihai Hendea

Investitorii de talia concernului german cu afaceri globale de peste 46 miliarde de euro plătesc taxe și impozite fără să caute zona gri din economie, au un efect psihologic și de “marketing” pentru locul în care se instalează, ajută la profesionalizarea pieței forței de muncă și cresc concurența în domeniu, spun specialiștii în Resurse Umane și oamenii de afaceri. Dar un singur astfel de investitor nu îi înlocuiește pe foștii mamuți din industrie și nici nu produce vreun “tsunami” de angajări sau salarii.Unitatea de producție și cercetare a concernului german Bosch a fost inaugurată în 9 mai, a necesitat o investiție de 70 de milioane de euro și a primit un ajutor de stat de 25 de milioane, iar până la final de an va concentra 750 de angajați în parcul industrial Tetarom III de la Jucu.

Principalul plus pe care îl aduce pe piața forței de muncă intrarea unei multinaționale nu ține nici de numărul de job-uri, nici de salarii (care sunt doar „la nivelul pieței”), ci de plata contribuțiilor la stat. “Investitori cum sunt Bosch sau De’Longhi sau cum erau cei de la Nokia sunt serioși, sunt companii care își plătesc contribuțiile, care nu lucrează la negru, care plătesc taxe și impozite. Politica de resurse umane permite promovarea. Numărul de persoane care își depun CV-uri la aceste companii multinaționale e enorm de mare. Sunt companii care au o mare putere financiară. Cine a putut cumpăra hala din care a plecat Nokia? Tot o multinațională”, amintește Daniel Don, directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă. Dacă Bosch estima inițial că la deschidere va avea în jur de 300 de angajați, cifra a ajuns la 500, a mai menționat Don. „Deocamdată sunt peste planurile anunțate”, a sintetizat Don.

Venirea unui investitor de talia concernului german cu afaceri anuale de 46 de milarde de euro se va resimți în economia județului,  dar impactul va fi unul semnificativ doar în măsura în care în parcurile industriale operează sau vor opera și alte companii de acest gen.

“Existența parcurilor industriale este un mare atu al Clujului, alături de prezența universităților care pregătesc forță de muncă calificată. Asta mai compensează dispariția marilor întreprinderi de stat. Clujul stă foarte bine în domeniul IT, ceea ce e iarăși un lucru pozitiv, iar dacă se dezvoltă și centre de cercetare, nu doar producție e cu atât mai bine. Venirea Bosch la Cluj poate să fie un semnal bun și pentru alte companii care vor să se extindă în regiune. Nu sunt foarte mult companii de mari dimensiuni aici, avem câteva nume. Acestea țin economia Clujului, alături de domeniul IT”, spune Adrian Crivii, președintele companiei de consultanță Darian. Pentru încurajarea investițiilor importante care să aibă impact în economia județului e nevoie însă de intervenții serioase înpentru îmbunătățirea infastructurii, a subliniat Crivii, necesitate invocată de altfel de fiecare dintre companiile care se instalează la Cluj.

Efectul Bosch e în primul rând unul psihologic, consideră Ovidiu Vîlceanu, operational manager Sales Consulting, una dintre cele mai mari companii din domeniul HR din Transilvania. „Bosch e un brand, iar un brand atrage. Un alt efect pozitiv este faptul că în astfel de companii se specializează oameni și astfel crește expertiza pe piața muncii. Apoi, se creează concurență –  firmele se bat pentru oamenii buni. Deocamdată nu vorbim însă de un impact major, nu e un val, un tsunami pe piața muncii. Încă pare un miraj – a venit Bosch. E foarte bine că a venit, dar e nevoie de ceva timp pentru ca piața să își dea seama care sunt efectele reale ale acestei instalări”, a spus Vîlceanu. „Încrederea unei companii de această talie poate atrage și alți investitori. De asemenea, e de menționat un alt aspect: o astfel de companie multinațională poate mai mult decât anunță inițial. Piața permite extindere, iar Bosch este un grup care are puterea financiară să crească”, a completat Vîlceanu.

„Orice investitor nou venit face bine economiei locale. Dar să vedem ce impact va avea, câte locuri de muncă și ce fel de locuri de muncă va crea. O comparație e relevantă în acest sens: pe 1 ha de birouri se pot crea până la 2000 de locuri de muncă, pe 10 ha de câmp o unitate de producție are 500 de locuri de muncă”, arată omul de afaceri Călin Buzoianu, care deține, alături de Octavian Buzoianu, o clădire de birouri în oraș, dar are în administrare și o fermă la Jucu, prin Modern Farm. Societatea are un contract de asociere cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară, ce are în administrare mai multe suprafeţe în zonă, pentru aproximativ 1.000 ha de teren, din care o parte a fost alocată parcului industrial Tetarom III.

Unitatea de producție și cercetare a concernului german Bosch a fost inaugurată în 9 mai. În noua fabrică se vor produce componente electronice şi dispozitive de control pentru industria auto din Europa, componente ce vor fi folosite în sistemele de asistenţă la conducere şi în sistemele de siguranţă, dar şi în cele de reducere a consumului de combustibil. La Cluj se va fabrica şi “inima” sistemului de propulsie eBike pentru biciclete electrice. Anunţat oficial ca investitor în ianuarie 2012, Bosch şi-a construit unitatea de 38.000 mp, a început producţia şi a inaugurat oficial luna aceasta centru din parcul industrial Tetarom III de la Jucu, unde a anunţat că va avea până la final de an 750 de angajaţi, în producţie şi cercetare. Grupul e prezent la Cluj din noiembrie 2013, cu primul său centru de cercetare-dezvoltare din România, iar activitatea predominantă desfăşurată aici este dezvoltarea de componente electronice şi software pentru produsele fabricate în unitatea locală de producţie. Centrul oferă servicii de inginerie atât unităţilor de producţie Bosch, cât şi clienţilor locali.  Compania a anunțat o investiție de peste 70 milioanepentru unitatea din parcul industrial de la Jucu și a primit aprobarea pentru un ajutor de stat de 25 de miloane de euro.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.