Închide

Ce afli despre film după un dialog public – actor. Vlad Ivanov, la proiecţia filmului Câini, de la Cluj: „E foarte bine că nu ştim unele lucruri, că ne închipuim ceva, e mult mai frumos sau mai îngrozitor ce ne închipuim noi ca spectatori”

CulturăFilmTop News by Kristina Reştea - sept. 25, 2016 0 1081

De ce s-a întors Roman la casa din „locul răului”? Ce afaceri, mai exact, învârteau ei acola? Ce s-a întâmplat cu fata? Şi căţelul? Sala plină de la „Republica” (Florin Piersic) a rămas cu o grămadă de întrebări după finalul proiecţiei filmului Câini, de sâmbătă seara. Este vorda despre filmul care a câștigat premiul criticilor la Cannes şi Trofeul Transilvania la TIFF 2016 și a primit aplauzele publicului la patru proiecții sold out, în luna iunie. Thriller-ul românesc Câini (de când nu aţi văzut un thriller românesc?), regizat de Bogdan Mirică, a ajuns de vineri în cinematografele din Cluj-Napoca.

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

Filmul a avut o proiecție de gală la Cinema Florin Piersic sâmbătă, în prezenţa actorului Vlad Ivanov, unul dintre protagoniștii filmului (personajul negativ prin excelenţă – unul dintre preferaţii regizorilor români pentru roluri negative).

 

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman (Dragoş Bucur), un tânăr sosit din Bucureşti, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, ca să îşi ia în primire şi să vândă moştenirea de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă – câteva sute de hectare de pământ. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman se afundă, treptat,într-o lume bizară, în acest „loc al răului”, unde poliţistul bun înţelegem că nu ar fi fost tocmai bun, dar recuperează (Gheorghe Visu), pe căţea o cheamă „Poliţia”, iar răul absolut e întruchipat de urmaşul în afaceri al bunicului mort – Samir (Vlad Ivanov). „Chiar și azi mai există locuri în România – zone rurale, uitate de Dumnezeu – unde „legea” e doar un concept îndepărtat și abstract”, spunea Bogdan Mirică. În distribuție, alături de Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu, apar Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval și Constantin Cojocaru.

Filmul a lăsat în urmă aplauze şi multe întrebări, nedumeriri şi reacţii. Iar după proiecţie Ivanov a stat să răspundă – la toate întrebările, dar nu întotdeauna cu o replică definitiv-lămuritoare. De fapt, încă de la început, actorul a împărtăşit un alt crez al său: că filmele româneşti nu sunt făcute să explice tot şi e bine că e aşa  – nu stai cu popcornu’ în faţă şi ăia de pe ecran îţi spun tot ce se întâmplă. Actorul a vorbit inclusiv despre cum a participat la construirea personajului său (negativ – Samir) şi despre cum i-a creat biografia, tocmai pentru a şi-l explica înainte să îi dea „viaţă”. Aşa că, după film, am încercat să îl întrebăm: ce l-a dus pe Samir în locul acela uitat de lume şi colcâind a rău? „Asta doar noi ştim”, răspunde, din nou eliptic, actorul. Aşa, ca să ne întrebăm noi în continuare…

Despre film, efectele filmului, despre Câini, filmări, personaje, personaje negative şi complexitatea personajelor negative, actori şi rolul actorilor, actorul a povestit, la întrebările spectatorilor, într-o discuţie cu publicul de Cinema Florin Piersic, moderată de Raluca Bugnar.

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

 

Aşadar, Vlad Ivanov despre

Despre elipsele din film

„Elipsele din film sunt făcute cu totul special, pentru a crea tensiune în film, pentru a nu devoala acţiunile ulterioare”. „Filmele româneşti nu oferă soluţii, dimpotrivă – te bagă într-o stare, ridică întrebări, caută adânc în sufletul tău, te stârnesc. Cred că ăsta e rolul unui film”. „E bine că puneţi întrebările acestea, fiindcă simt că nu am pus punctul pe „i”. Şi asta e foarte bine pentru film. Dacă noi am fi explicat toate aceste lucruri, tensiunea din film s-ar fi pierdut, s-ar fi diluat foarte tare şi atunci nu ar mai fi avut greutatea asta. E foarte bine că nu ştim unele lucruri, că ne închipuim ceva, e mult mai frumos sau mai îngrozitor ce ne închipuim noi ca spectatori”.

Despre Lipoveanu Samir şi lipoveanul Ivanov  

„Cunosc viaţa de acolo, din Deltă, ştiu cum trăiesc oamenii. M-a întrebat cineva dacă ştiu pe cineva ca Samir. Să nu vă închipuiţi că toţi lipovenii au câte un ciocan mic, beau un pic şi încep să dea în cap la oameni. Am această imagine despre ce se întâmplă acolo, dar lumea e paşnică”.

Despre scena cu ciocanul (spoiler alert) – scena unui omor

„Aşa cum l-am construit pe Samir, e un personaj care face foarte des lucrul ăsta (acţiuni violente). Am avut discuţii despre scena cu ciocanul, despre cât de înverşunat trebuie să fie el când omoară; eu am zis că el nu trebuie să fie crud,  trebuie să facă asta ca şi cum îşi face o cafea dimineaţa, el face des lucrurile astea. Samir e un om foarte puternic, un om care are un lucru foarte bine stabilit, o lume cu o ordine bine pusă de ei acolo, iar cineva vine şi o strică. Şi lucrul ăsta îi strică planurile, îi dezechilibreaază microclimatul. Bogdan zicea că în satul bunicului lui (sursă de inspiraţie pentru film, n.red.), nu guvernau legile statale, ci legile locului, legi create de ei acolo, puse acolo aşa. Şi aici sunt reguli de ei stabilite şi acestea trebuie respectate întocmai. Or, acest tânăr din Bucureşi vine şi dă peste cap asta”.

Despre renunţarea la scene.

„S-au tăiat scene, sper să apară în partea de making of pe DVD-ul filmului. Sunt scene care au căzut la montaj (inclusiv una în care actorii au stat o zi printre zeci de porci). Prima variantă a filmului era de aproape de 3 ore. Producătorii şi distribuitorii i-au zis lui Bogdan că dacă vrea să stea cineva în sală la filmul ăsta, trebuie să îl mai scurteze. Sper că, spre deliciul publicului şi al nostru, să regăsim pe DVD aceste scene”

Despre metoda de lucru şi construirea de personaje

„Biografia pe care o facem noi merge în detaliile cele mai mici. Vă daţi seama că nu am stat de vorbă cu cineva care e ca Samir şi pe care am putut să îl copiez întocmai. Pur şi simplu, când ai un personaj începi să te gândeşti la el, încerci să îl apuci de undeva. El e aproape tot timpul cu tine. Mergi pe stradă, vezi o privire care poate să fie a lui, un mers, un fel de a se uita, de a trece prin lume. Sunt lucruri foarte mici. Actorii trebuie să fie foarte bogaţi în interior, ca să aibă de unde să scoată aceste lucruri, să fie ca nişte bureţi, să absoarbă de peste tot emoţiile, să poată să lucreze cu această emoţie şi să o pună în fiecare personaj. Mie îmi place foarte mult să observ oameni. Merg cu metroul în Bucureşti sau pe stradă şi văd lucruri extrem de fine care mă atrag şi mă ating. De exemplu, aici la dvs, în Piaţa Muzeului, stătea un om lipit de perete şi timp de 15 minute nu a clipit, nu a mişcat deloc. Am trecut pe lângă el, m-a izbit imaginea asta, aşa că m-am dus mai încolo şi m-am uitat la el să văd ce face. Făcând această profesie, mă interesează asta, vreau să mă încarc de aceste lucruri, ca să am pe urmă unde să le scot şi pe ce personaj să le pun. Altfel, dacă aş trece prin viaţă aşa, pur şi simplu, nu aş putea face asta. Pe personajele acestea le chemăm la noi şi, apoi, trebuie să le dăm drumul să se ducă, altfel am ajunge la spitalul de neuropsihiatrie – dacă am începe să ne credem Samir sau Othello.

Despre personaje negative

„Personajele negative sunt foarte complexe şi complicate, altfel nici nu mă interesează. Încerc să le găsesc şi o parte umană, fiindcă tocmai partea aceasta îi face parcă şi mai odioşi – îi vezi că renunţă la partea asta umană şi merg vertiginos spre partea cealaltă, de iad”.

Despre cele 4 filme care vin în 2017 – da, vor fi tot roluri de „bad guy”

„După „4, 3, 2” m-au urât toate femeile, acum, cu Câini, am rezolvat şi cu bărbaţii, după „Principii de viaţă” m-au detestat şi copiii. Urmează Un pas în urma serafimilor, unde joc un preot diriginte la seminarul teologic. Se întâmplă foarte multe lucruri acolo, se anunţă un film foarte dur, în care se spun foarte multe lucruri”.

Despre munca la filmul Câini

„Sunt foarte bucuros că am lucrat cu colegii mei, cu o echipă extraordinară. Fiecare a adus un plus la filmare, iar lucrurile au putut să meargă bine. A fost un film cu buget mic, care s-a realizat în timp scurt, bucuria mare a fost că de fiecare dată ne făceam treaba, nu rămâneau lucruri nefăcute pentru a doua zi”.

Despre finalul dur.

„Ce înseamnă „exagerat”? Atunci ce ziceţi de No country for old men? De faptul că deschizi televizorul şi afli că în America un dement mitraliează zeci de copii într-o şcoală?”

Despre actori, spectatori şi ceea ce rămâne după film

„Sunt lucruri unde energiile sunt exterm de puternice şi îţi încarcă sufletul. Dar dacă te uiţi obiectiv la un asemenea film, ajungi să înţelegi unde se poate ajunge cu violenţa şi măcar tu, privitor, ai ocazia să poţi să faci ceva – cu tine, în primul rând, apoi să vezi cum te raportezi ca martor al unor acte de violenţă; să poţi să faci ceva, să îndrepţi lucrurile. Nu incităm la violenţă, e un act de ficţiune, construit pe nişte lucruri reale”.

Wishful thinking

Vlad Ivanov: „Eu dintotdeauna am vrut să joc într-o comedie romantică, nu ştiu cine m-ar distribui în aşa ceva, ar fi probabil un thriller romantic”.

 

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto:  Câini-Filmul (pagina oficiala)

Foto Nicu Cherciu. Sursa foto: Câini-Filmul (pagina oficiala)

 

P.S.: Ivanov a precizat că se bucură, de fiecare dată, să revină la Cluj şi că a şi ţinut să fie el cel care ajunge la proiecţia de gală de aici. Aşa că am preluat (niţel invers) o replică de film, pentru a saluta actorul: „Vă place aici, la noi?”. Ne-a răspuns cu replica din film.

 

Film premiat la Cannes şi TIFF

Din 23 septembrie, Câini intră în peste 70 de cinematografe din 35 de orașe, iar la Cluj-Napoca, în prima săptămână, poate fi văzut la Cinema City Iulius Mall, Cinema Victoria, Cinema Florin Piersic. După ce a câștigat premii importante la Cannes, TIFF și Sarajevo, thrillerul românesc Câini, în regia lui Bogdan Mirică, face înconjurul lumii în această toamnă, în paralel cu premiera în cinematografele românești. Filmul a fost selectat în festivaluri din Finlanda, Norvegia, Canada, Polonia, Israel, Spania, Portugalia, Germania, Suedia, Statele Unite și Italia. Din 23 septembrie, Câini poate fi văzut pe ecranele din România, distribuit de Transilvania Film. Lungmetrajul „Câini”, regizat de Bogdan Mirică, a obţinut premiul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film, în secţiunea Un Certain Regard.

Bogdan Mirică, despre scenariu, în declaraţia oficială:

„Scenariul a pornit de la o lume pe care o cunosc foarte bine – lumea în care am copilărit, la bunica la ţară. De fapt, nu atât lumea aia m-a interesat, cât emoţiile mele faţă de ea, emoţii pe care încă le mai am în mine şi acum. Ce mi-a rămas în cap a fost caracterul arbitrar, imprevizibil al violenţei de acolo – am văzut oameni care săreau să se omoare, fără o miză clară – şi asta mi se pare înfricoşător. Cum poţi să te aperi de ceva ce nu poţi anticipa – nici măcar teoretic? De obicei, într-o societate „normală”, violenţa se poate explica printr-una sau mai multe cauzalităţi. Nu şi acolo – acolo violența părea să vină din nimic. Din tenebrele naturii umane, presupun”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare