Multe dintre companiile de IT din Cluj au început să abordeze proiecte complexe şi produse proprii, ceea ce, de altfel, reprezintă şi direcţia de dorit pentru supravieţuire în piaţa globală, crede Daniel Metz, CEO NTT DATA Romania, unul dintre cei mai importanţi jucători din domeniu, cu sediu la Cluj. Rămâne o problemă găsirea şi retenţia personalului. NTT România, companie IT cu sediu la Cluj (parte a unui concern internaţional), are peste 1400 de angajaţi în România şi are deschise acum 112 poziţii; deşi are în continuare mare nevoie de angajaţi şi recrutează constant, compania şi pierde lunar din personal.

“Nu avem tiparniţă de bani aici, avem oameni care muncesc”, spune Metz despre “secretul” companiei.
Asta în contextul în care NTT DATA Romania are printre clienţi mari companii internaţionale şi a înregistrat în primele şapte luni ale anului 2017 o cifră de afaceri de 29,5 milioane de euro, în creştere cu 51% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor făcute publice. Compania clujeană, preluată în 2013 de concernul japonez NTT Data, are target de atins până în 2020, după cum anunţa conducerea din România la început de an: venituri de 100 de milioane de euro şi 3300 de angajaţi.

Până la finalul anului în curs, compania plănuieşte să ajungă la 1600 de angajaţi. “Avem 112 poziţii deschise acum. Dacă găsim aceşti oameni, îi băgăm direct pe proiecte”, spune Metz. “Mii de useri lucrează cu produsele noastre, produse create de noi. Asta apropo de discuţiile despre outsourcing-ul de la Cluj”, a mai spus acesta, referindu-se la una dintre temele pieţei IT. Şi anume: o parte importantă din afacerile locale de IT ţine încă de outsourcing şi “lohn IT”, direcţie nesustenatbilă, după cum spun jucătorii din piaţă. CEO-ul NTT Data România a mai menţionat că mare parte din activitatea companiei ţine de întreţinerea sistemelor marilor companii-clienţi. “Acesta e un lucru de durată, nu pleacă de azi pe mâine”, spune Metz. O altă direcţie pe care a decis-o în cadrul companiei: lărgirea ariei de expertiză a angajaţilor. “Aproape jumătate din angajaţi sunt economişti sau au alte profesii, nu sunt doar programatori. În 2008 au apărut primele semne ale crizei, primii clienţi care nu îşi plăteau facturile. Atunci s-a pus întrebarea: care e viitorul în IT în România? Am decis că e nevoie şi de expertiză de business. Doar aşa un programator e foarte bun şi adevărat. De exemplu, dacă programează salarizare, să ştie ce înseamnă asta. Indienii nu ştiu”, spune Metz. Şi tot de strategia pe termen lung pe care o recomandă şeful NTT Data pentru companiile de IT ţine şi orientarea spre produse cu valoare adăugată mare. În 2013, compania clujeană a fost preluată de concernul japonez NTT Data, pentru o “plasă de siguranţă”. “”Bărcuţa” mergea cu viteză, dar avea nevoie şi de un port sigur”, explică Metz. Pentru a creşte puternic şi pentru a face faţă noilor nevoi din piaţă, e nevoie şi de susţinere financiară: doar costurile de dotare a noilor sedii de la Cluj ale companiei au implicat şi implică investiţii de peste 4 milioane de euro, a mai adăugat Metz. Compania s-a alăturat Consiliului Consultativ în IT al primăriei, alături de clusterele clujene, contribuie şi financiar, dar CEO-ul spune că nu îl interesează politică. Şi, cel puţin deocamdată, compania nu are contracte publice.

“Tehnologia ne va invada agresiv vieţile, vom intra pe ape tulburi, pe care nu ştim să le administrăm. La şcoală li se spune copiilor să lase telefoanele, dar asta e, de fapt, contra curentului”, crede CEO-ul de companie IT. Pe de altă parte, tocmai fiindcă trăim vremuri cucerite de tehnologie, “bula IT” nu e, deocamdată, un pericol pentru Cluj. “Suntem la începuturile unor cicluri de creştere care vor marca viitorul omenirii. Putem ajuta evoluţia din punctul de vedere al tehnologiei. Ideea este ce facem ca să păstrăm IT-ul la Cluj. Acum câţiva ani, eram pesimist; acum văd însă că aproape toate firmele de IT au început să meargă pe proiecte grele. Lucrăm, de pildă, pentru marii giganţi din industria germană auto”, spune Metz.

“Trebuie să facem proiecte grele şi complexe ca să menţinem IT-ul la Cluj. Nu să facem ceea ce se poate face şi în China”, spune Metz. Marea problemă rămâne resursa umană. NTT are o fluctuaţie de personal de 6,5%, potrivit datelor oferite de companie. “E puţin în comparaţie cu ce se întâmplă la alte companii, dar mie mi se pare mult oricum. Fiecare om înlocuit dintr-un proiect ne costă 8000 de euro. Şi pleacă 10-15 oameni pe lună. Angajăm într-un an 500, pleacă 100 şi ceva. E foarte importantă resursa umană, avem 60 de oameni în departamentul de HR”, spune Metz. Cei mai mulţi pleacă din raţiuni financiare, pentru salarii mai mari şi poziţii mai bune, unii pleacă din ţară, dar sunt şi câţiva care renunţă la statutul de angajaţi pentru a-şi lansa propriile afaceri.

“Inovare”, cheia pe care ar promova-o jucătorii din IT

“Inovare”, “Cercetare”, “produse proprii”, “produse cu valoare adăugată mare”, “focus pe calitate” sunt termeni pe care managerii din IT-ul clujean îi promovează tot mai des. La început de an, Actualdecluj.ro i-a provocat pe jucătorii din piaţă să lanseze scenarii pentru viitorul pieţei. Vă amintim câteva dintre reacţiile lor:

Bianca Muntean, director executiv al Asociaţiei Române pentru Industria Electronică şi Software (ARIES Transilvania) şi manager al clusterului iTech Transilvania: “Dezvoltarea pieței IT din România, mai ales cea de Cluj-Napoca, nu poate avea altă direcție decât înspre inovare”. Mai multe AICI

Cătălin Ștef, Senior Vice President International Operations la 3Pillar Global România: “Prezentul și viitorul IT-ului clujean vor fi determinate de focusul pe calitate și nu pe cantitate, unde nu putem concura cu piețele asiatice. Accentul pe inovație si pe activități generatoare de valoare adăugată va fi tot mai mare”. Mai multe AICI

Dan Koblicska – operations manager la Altran în România: “Trebuie să fim realiști și să admitem că încă multe companii de pe piața noastră fac mententanță, ceea ce înseamnă “legacy projects” și își încasează profiturile din aceste surse sigure. Aplicațiile web sunt încă o pâine bună și o zonă în care poți să folosești și resurse cu mai puțină experiență sau cu pregătire limitată. La modă vor rămâne însă aplicațiile mobile, mai ales dacă vor aborda partea de securitate, payments, identificare, acces, control”.

Ioan-Alexandru Dragan, membru al Consiliului Director al Cluj IT Cluster: “România va pierde din business-ul de outsourcing în favoarea Bulgariei şi a ţărilor din Balcani, dar va câştiga la numărul de business-uri bazate pe inovare”

Comments

comments

NICI UN COMENTARIU

Scrie un comentariu