Închide

Care a fost prima mașină înmatriculată în Cluj, acum aproape un secol – și cine e proprietarul, de care n-ai auzit până acum

IstorieRecomandarea redacției by Mihai Prodan - dec. 24, 2016 0 9458

Vă spune ceva numele „Studebaker Erskine”? Poate că da, dacă sunteți un împătimit al industriei automobilelor, dar dacă nu – aproape nimic, decât ce ați citit deja în titlu: e marca primului automobil înregistrat în actualul județ Cluj, ce aparținea unui proprietar despre care nu se mai știe aproape nimic.

 

1929 Erskine Six Sedans and Cabriolet Roadsters

Sedanuri și Cabrioleturi Erskine Six din 1929 – acum se vând la licitații cu prețuri începând de la 24.000 dolari

Modelul Erskine al fabricii Studebaker a fost produs pentru foarte puțin timp, între 1926 și 1930. Numele vine de la președintele fabricii din acea vreme, Albert Russel Erskine iar modelul era, cum s-ar spune acum, un entry-level pe piața automobilistică a Statelor Unite, piață ce atunci era dominată de modelele europene, mai compacte. Era și șansa Studebaker de a intra pe piața europeană, astfel că prima lansare a modelului Erskine a avut loc la Paris. A avut succes și pe piața americană, până când Ford a introdus pe piață Modelul A, la aproape jumătate de preț față de Erskine Studebaker, ce costa aproape o mie de dolari.
Modelul a fost produs în aproape o sută de mii de exemplare în scurta sa istorie de doar patru ani: wikipedia arată aproape 25.000 unități în 1927, 22.300 în 1928, 25.500 în 1929 și 22.400 în 1930.

1928 Erskine
masini-cluj-1929Unul dintre aceste automobile a ajuns și la Cluj și a purtat chiar prima plăcuță de înmatriculare înregistrată în județ, 1 CLJ. Acesta îi aparținea lui Aurel Smâsdan, domiciliat pe strada Unirei la numărul 11 – și cam atât se cunoaște despre proprietar. Dan Sorin Popescu, reprezentantul regional al Retromobil Club România, explică într-un articol publicat în volumul „Povești despre Cluj”, lansat în această lună: la acea vreme numărul de înmatriculare se atribuia proprietarilor și nu mașinilor, astfel că acestea erau păstrate la schimbarea mașinii. În consecință, spune el, „putem presupune că domnul Smâsdan a fost primul prorpietar clujean al unui automobil”. Din păcate însă, spune el pentru actualdecluj.ro, cel puțin deocamdată aceasta e singura informație despre el, așa cum puteți vedea și în fotografia din stânga – numele proprietarului, adresa și modelul mașinii.

Printre alți proprietari din acea vreme se numărau nume ilustre ca Banffy sau Telegdi, dar și numeroase companii ori bănci: 2 CLJ aparținea Băncii Agrare, 37 CLJ – Băncii Comerciale Române, 24 CLJ aparținea Băncii Transilvania din acea vreme și așa mai departe. ȘI fabrica de bere Ursus avea înregistrate trei autoturisme – un Chevrolet, 76 CLJ, un Fiat – 775 CLJ și un Rugby – 822 CLJ, plus un camion Fiat, 77 CLJ.

 

Primăria Cluj-Napoca avea și ea un Buick, înregistrat cu numărul 400 CLJ, iar Prefectura avea un Steyr, 473 CLJ. Fabrica de încălțăminte Frații Renner – actuala Clujana – avea cele mai multe mașini înmatriculate, între care trei camioane Fiat și un Bussing – 96, 97, 98, 99, 100, 102, 103, 104 și 105 CLJ erau înregistrate pe numele acesteia.
anuarultuturorautomobilelor

Informațiile se regăsesc în Anuarul Tuturor Automobilelor (foto), publicat prima dată în 1924, care reprezintă o radiografie fidelă a situației automobilelor din România de la acea vreme, deoarece conține lista tuturor automobilelor, motocicletelor, camioanelor, autobuzelor și tractoarelor înmatriculate în întrega țară, pe regiuni. Două exemplare din acest anuar au supraviețuit în Arhiva Automobilia și au fost consultate de Popescu, ce ne-a trimis cu amabilitate coperta și pagina ce se referă la situația automobilelor din Cluj.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.