Închide

Au adus amenajări noi pe mal de apă – care sunt concluziile de după Someş Delivery

ActualitateTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - Jul 10, 2016 0 318

Locurile de stat care au apărut recent lângă apă, cele care fac posibilă apropierea de apă sau plimbarea cu vedere la Someş rămân peste vară pe loc. Locuitorii oraşului sunt invitaţi să propună evenimente pentru a le anima, atâta timp cât le mai au în preajmă.

Echipa de la Someș Delivery 2016 prelungeşte cu câteva săptămâni şederea amenajărilor temporare: tocmai s-a obţinut prelungirea autorizației pentru Someș Alley & Someș Mill, Locul de întîlnire, Someș View, La umbra crengilor și Aleea Podului Napoca până în 6 august. “Cu ocazia asta lansăm un apel la evenimente sau acțiuni de animare a acestor intervenții în luna care urmează. Trimiteți-ne pe adresa contact@someșdelivery.ro ideile voastre și, dacă le găsim potrivite și fezabile, vă oferim acordul de folosire și sprijinul nostru în promovare”, au anunţat reprezentanţii Someş Delivery. Proiectul e gândit de Fundația Cărturești, Ordinul Arhitecților din România și Asociația miniMASS și realizat cu sprijin de la municipalitate.

Vezi şi:

Nu e (doar) loc de festival! E râul care ne străbate oraşul. Ce facem cu el?

Până să primească cereri de evenimente, cei din echipă au sintetizat concluziile de după week-end-ul în care au pus “în piaţă” noile amenajări.

 

DSC_2425

DSC_2424

DSC_2420

DSC_2396

“Pluta de pe Someş”, probabil cel mai “experimental” dintre experimentele de pe Someş în 2016 (proiectul Pier-to-Pier) a făcut legătura dintre cele două maluri ale râului, în dreptul Cluj Arena. “Experiența de a trece Someșul cu bacul și de a vedea orașul de la nivelul apei a atras copii, dar și adulți. A fost un mod de a coștientiza necesitatea unui pod pietonal în zonă”, arată echipa Someş Delivery. “Un pod pietonal nou aici nu ar fi rău deloc. Locuiesc în zonă și ar fi cel mai scurt acces spre parc și stadion. Nici un bac nu m-ar deranja. Testul bacului din Someș Delivery a clarificat nevoia de legătură pietonală aici”, spune şi arhitectul Marius Moga, de la Alelier Mass (şi MiniMass), partener de proiect Someş Delivery.

IMG_3630

IMG_3632

“Someș Alley 2 a reluat o idee, bună zicem noi, de promenadă pietonală pe malul stâng al Someșului, care ar putea fi implementată între podul Garibaldi și Opera Maghiară, valorizând spațiul verde al acestui mal pe care clujenii se pare că îl prețuiesc. Iar Someș Mill a funcționat ca un magnet irezistibl pentru toate vârstele în timpul Someș Delivery 2016”, spun reprezentanţii SD despre Alee.

DSC_2395

„La umbra crengilor” a generat un loc de popas pe un traseu lipsit de amenajări atractive pentru pietoni și de mobilier urban. Poziția sa într-o zonă rezidențială a stârnit la începutul șantierul câteva reacții de îngrijorare din partea vecinilor, ca nu cumva să devină o scenă zgomotoasă de festival. La finalizarea amenajării, însă, s-a dovedit un loc liniștit”, susţine echipa Someş Delivery.

O altă intervenție a Someș Delivery 2016 a fost deschiderea pentru pietoni a trotuarului suplimentar din amonte de pe Podul Napoca, închis încă de la darea în folosință a podului, și mobilarea lui “discretă”. Au apărut, adică, nişte locuri de şezut, cu vedere spre apă şi o fereastră pe care trecătorii puteau să aştearnă (cu desene şi vorbe) idei pentru viitorul locului. La o plimbare prin zonă, puteai să vezi că fereastra a primit, pe mal de Someş, desene cu sirene, iepuri, peşti, bănci, inimioare şi baloane cu aer cald. Concluziile organizatorilor SD? Principala ar fi că trotuarul poate rămâne trotuar deschis pietonilor. “Podul a fost construit cu două trotuare tehnice, cel din amonte nu a fost folosit ca atare, dar a rămas închis cu parapet. Redeschiderea acestei alei dă posibilitatea apropierii oamenilor de apă și separării circulației pietonale de cea a bicicliștilor. Poate fi cu ușurință permanentizată. Podul a fost închis dintotdeauna din inerție. Poate fi o oportunitate de identificare a situațiilor similare. Ce se poate îmbunătăți în oraș în mod simplu, cu investiție minimă? Una dintre cele mai de success intervenții, trotuarul suplimentar a fost luat în primire de clujeni și utilizat în timpul și după finalizarea weekendului, atât cu funcția lui de trecere, cât și cu cea de popas”, spun organizatorii SD.

DSC_2468

Pavilionul cu pânze albe al Someș Delivery din 2016, proiectat și construit de Kooho şi amplasat în vecinătatea stadionului, a fost folosit ca loc de evenimente, terasă, standuri cu băuturi și mâncare, adăpost de ploaie și soare, spațiu de joacă și ateliere pentru copii. A fost refolosit de la Someș Delivery încoace în diverse spații, spun cei din echipa Someş Delivery.

DSC_2382

Someș View (realizat de KOOHO) a funcționat ca loc de evenimente muzicale și ca spațiu de contemplație cu o priveliște asupra cursului râului.

Una dintre intervenţiile temporare pe care participanţii la eveniment le-ar dori permanentizate: închiderea traficului pe strada Muzicescu. În timpul celei de a doua ediții Someș Delivery aceasta a fost deschsă doar pentru oameni (+căţei, +biciclete şi altele asemenea). “Strada aceasta ca arteră de trafic nu e vitală mersului maşinilor în zonă”, a subliniat şi preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România – Filiala Transilvania, arhitectul Szabolcs Guttmann, sosit pe mal de Someş şi care, de fapt, chiar locuieşte în zonă. “Așa cum s-a putut testa, strada Gavril Muzicescu nu are un rol major în traficul auto al orașului. Datorită umbririi naturale și apropierii de râu are însă un potențial evident de promenadă pietonală. Fiind o zonă preponderent rezidențială, evenimentele propuse aici s-au axat pe comunitate: târg de vechituri și biciclete, masa bunei vecinătăți, tur ghidat. Ele au fost bine primite de clujeni, care și-au exprimat dorința ca ele să devină ciclice. Pentru că mai multe străzi din zonă poartă numele unor muzicieni și tot aici e Casa memorială Sigismund Toduță (sediul Fundației Sigismund Toduță), zona ar putea deveni una dedicată muzicii clasice. Închiderea circulației pe străzile Gavril Muzicescu și Sigismud Toduță (până la „ciupercă”, inclusiv o latură a triunghiului din jurul ei) se poate face înaintea Concursului pentru Masterplan-ul Someș, care își va face efectele doar pe termen lung – aceasta ar putea fi o măsură pe termen scurt, un mod de testare a soluției și de animare a malurilor Someșului”, au arătat reprezentanţii Someş Delivery.

IMG_3598

IMG_3613

Ar mai fi fost propuse şi nişte noi treceri de pietoni, pe care însă primăria – partener de proiect nu le-a realizat. Cu toate că a susţinut Someş Delivery (financiar, dar şi cu aprobări pentru unele dintre amenajări), municipalitatea nu şi-a concretizat încă promisiunea privind aceste treceri necesare pentru legătura cu Someşul.

Despre acest subiect găsiţi completări aici:
author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro
și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității
„Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism.
Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare

Nici un comentariu

Scrie un comentariu