Închide

Angajații de la Opera Națională din Cluj cheamă DNA-ul

ActualitateTop News by Cosmina Fernoaga - sept. 15, 2014 2 1442

Angajații Operei Naționale Române din Cluj îi aduc acuzații foarte grave directorului Marius Budoiu, amenințând că vor face plângere la DNA. Artiștii spun că au suficiente probe pentru a demonstra la Parchet că Budoiu deturnează fonduri către proiecte private, pe care le-ar gestiona prin intermediul societății culturale „Filarmonia”. De altfel, arată angajații Operei Române, project managerul societății Filarmonia, Sabin Mircea Rus, ar fi fost angajat la Opera Română de către Budoiu. Cei doi ar încasa prin intermediul Filarmonia onorariile soiliștilor de la Operă, în baza unor contracte precum cel derulat cu Primăria Clujului. De pildă, artiștii susțin că onorariile care li se cuveneau de pe spectacolele susținute în Piața Unirii, de Zilele Clujului, ar fi fost direcționate spre Filarmonia.
Mai mult, angajații Operei spun că în ultimii doi ani, directorul Operei Naționale ar fi angajat în mod nelegal mai multe persoane, pe diverse funcții. Ei  îl acuză și pe liderul de sindicat Mihai Barbul că ar fi în cârdășie cu directorul Operei.
Vă prezentăm integral memoriul semnat de angajații Operei din Cluj, cu mențiunea că așteptăm un punct de vedere și de la conducerea acestei instituții, precum și de la Mircea Sabin Rus, reprezentatul societății Filarmonia și PR al Operei Române:
„Noi, angajații Operei Naționale Romane din Cluj și membri ai Sindicatului Transilvania Art, ne disociem încă de la început de liderul de sindicat Barbul Mihai, lider deservit conducerii si servil directorului Marius Budoiu. În cele ce urmeaza semnalăm public mai multe nereguli ce se întamplă în ultimii 2 ani în instituție. Insistăm să se consemneze că în ultimii 2 ani de când la conducerea instituției a venit Marius Budoiu nu am ieșit public cu nici o plângere sau nemulțumire, asta pentru a-i lăsa timp să-și pună în aplicare planul artistic și administrativ pe care l-a propus. Dupa 2 ani, instituția nu numai că nu a progresat, dar este într-un regres semnificativ. Pe lângă datoriile acumulate sau amenzile primite de la diversele instituții de control ale statului pentru numeroase nereguli, instituția angajează personal pe perioada nedetermintă după bunul plac al directorului, fără a organiza concursuri pe post, conform legii teatrelor si conform Regulamentului de organizare și functionare a institutiei. S-au făcut 3 angajări pe perioada nedeterminată la Orchestră, 3 angajări pe perioadă nedeterminată la Cor, precum și angajarea unei dirijoare fără minim de experiență, toate acestea fără consultarea orchestrei în ceea ce privește dirijoarea, sau a Sindicatului în ceea ce privesc celelalte angajări. Dorința angajării cu orice preț pe funcți a apropiaților lui Budoiu reiese și din dorința angajării unui mașinist într-o funcție de director tehnic, norocul nereușitei planului fiind acela că persoana pentru care se pregătea postul de director tehnic nu avea nici măcar bacalaureatul.
Toate spectacolele desfășurate în parteneriat cu Primaria, s-au făcut prin intermediul unei societati numită “Filarmonia”, societate înființată și condusă de cel pe care Budoiu l-a adus in Operă și l-a angajat, Mircea Sabin Rus, și de sotia sa. Tocmai de aceea, dupa “Zilele Clujului 2014”, angajații Operei nu si-au primit onorariul promis înaintea concertelor din Piața Matei Corvin, aceasta constituind prima revoltă consistenta a personalului. Din toate deplasările desfașurate de Opera Româna prin aceasta societate “Filarmonia”, angajații Operei au primit cel mult diurna pe o zi în valoare de 13 Ron, în timp ce soliștii invitați, prieteni ai lui Budoiu au primit 3000-4000 Ron. Diferența este elocventa!
În 13.09.2014, dupa ce întregul colectiv a refuzat deplasarea la Bistrita pentru spectacolul Aida, cerând să vadă contractul Operei Române cu organizatorul de la Bistrița,  s-au găsit pe loc bani ca să fie plătită atât Orchestra cât și Corul pentru a nu se pierde spectacolul. Întrebarea retorica este: de unde s-au găsit bani pentru plata Orchestrei și a Corului, cu 100 de Ron de persoana, dacă înainte cu o zi atât Rus cât și Budoiu spuneau ca e ordin de serviciu? Reiese clar că banii existau, doar că nu pentru angajați! De asemenea, este cert că din contract nu lipsea societatea hoața a lui Rus. Deși regizorul spectacolului era trecut în program însuși Marius Budoiu, acesta nu a avut ieri curajulul să dea ochii cu proprii angajați, așa că spectacolul a avut regizor doar pe afis. Nici nu-i sigur că nu a fost recompensat pentru apariția pe afiș, dar sperăm să ne lămurească DNA-ul în scurt timp! Oricum, Budoiu comunică cu proprii angajați pe rețeaua facebook, dorindu-și o Operă cu angajați mai docili, de genul celei din Gherla.
Vă întrebați probabil de unde reiese această prietenie până la ilegalitate a lui Budoiu cu Mircea Rus. Răspunsul e unul foarte simplu: Mircea Rus nu se rușineaza să facă public în toate mediile artistice și nu numai, de la poveștile cu artistii instituției și până la cele cu anumite persoane publice, că lucrarea de management cu care Budoiu a ajuns directorul instituției a fost scrisă și concepută de el! La momentul potrivit vom face publică și o înregistrare în acest sens. Mai mult, Rus se laudă ca adevăratul conducator al instituției este el, asta datorandu-se și lipsei cu lunile a directorului din instituție.
 
De notorietate este însa și felul în care societatea lui Rus culege drepturile de autor pentru spectacolele Operei de la artiști. Vă anexăm o copie a contractului cu care Rus recolteaza drepturile de autor și o dovadă că spectacolele pentru care face această acțiune sunt organizate de Opera Română Cluj, fără un parteneriat cu societatea fantomă a lui Rus. (…) În săptămâna ce urmează, fiecare din noi vom sesiza personal Departamentul Național Anticorupție pentru deturnare de fonduri și conflict de interese, dorindu-i directorului nostru să-și împlinească visul de a inființa o instituție de spectacole la Gherla! Ne pare rau ca nu va putem pune la dispoziție înregistrări și alte documente administrative și fiscale, dorindu-ne ca acestea să facă mai intai proba a ceea ce susținem la parchet”.

2 comentarii

  1. […] Scandal de proporţii la Opera Română.  Într-un memoriu remis presei de către  Sindicatului Transilvania Art ,  se aduc grave acuzaţii conducerii Operei, directorului Marius Budoiu şi purtatorului de cuvânt al Operei, Mircea Sabin Rus, director al ONG-ului intitualt Fundaţia Filarmonia. In memoria sescrie că prin acest ONG s-ar scurge o serie de fonduri printre care şi onorarii ale artiştilor din diverse proiecte publcie în care acestia sunt angrenaţi. Este vorba de acuzaţii de deturnare de fonduri  iar sindicaliştii, care au un conflict chiar în interiorul sindicatului,  desolodarizându-se de liderul de sindicat Mihai Barbul, ameninţă cu plângeri la DNA, informează siteul de ştiri Actualdecluj.ro. […]

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.