Închide

AG Weinberger, pe scenă, la Cluj: „Muzica este a tuturor. Noi pentru asta milităm”

ActualitateCulturăTop News by Kristina Reştea - nov. 08, 2015 0 324

 

„Aici a cântat Brahms, nici nu ştiu ce căutăm noi aici”, spune A.G. Weinberger, celebru muzician din lumea blues-ului autohton, recunoscând maeştrii din trecutul sălii clujene în care a venit să cânte. Este cel care a venit să încheie, cu mesaj, ediţia de 2015 a Cluj Blues Fest, sâmbătă seara, în Sala Reduta.

Festivalul organizat de asociaţia Clujul Cultural și Muzeul Etnografic al Transilvaniei a însemnat de fapt două zile cu muzică – vineri şi sâmbătă – în sala mare a muzeului. Cu o seară înainte, vineri, pe lista cu blues au fost Vali SirBlues Răcilă, Rareş Totu și invitatul lui special Dean Bowman. Organizatorii au decis ca în cadrul festivalului, vineri seara, fondatorul trupei Compact, Costi Cămărăşan, să primească un premiu pentru întreaga activitate „în slujba rock-ului românesc și a muzicii de calitate”.

A doua şi ultima seară a ediţiei de 2015 a Cluj Blues Fest a început sub semnul tragediei de la Colectiv, din urmă cu un pic mai mult de o săptămână, tragedie care a îndoliat nu doar lumea muzicii, ci o ţară întreagă. Un moment de reculegere propus de prezentatorul serii, Florin Otrocol, şi apoi… „the show must go on”… 39. Acesta era numărul morţilor în urma tragediei din Colectiv la începutul serii cu blues de sâmbătă. Între o trupă şi alta, în pauza de schimb pe scenă, bilanţul deja crescue. 41. Un alt moment de tăcere a fost propus de vocalistul şi chitaristul trupei Marius Dobra Band, iar renumitul AG Weinberger nu a putut nici el să nu amintească de zilele triste pe care le trece acum România.

„Vom încerca să vă ducem pe aripile muzicii noastre. Noi cântăm aşa, un fel de texas blues, mai dinamic. Sper să nu vă deranjăm urechile unora, dacă da – ne crem scuze”, a glumit liderul de trupă, care a urcat pe scenă cu mesajul „Jesus loves you” inscripţionat pe chitara verde. „Majoritatea pieselor sunt compoziţii proprii, textul şi muzica, sau, dacă nu, sunt prelucări ale unor teme clasice de blues, în stilul nostru”, a mai precizat chitaristul, care are în lista biografică nu doar profesia de muzician, ci şi titulatura de “om de afaceri”. Marius Dobra a cântat, alături de trupă, dar a şi lansat un scurt dialog muzical cu publicul.

După care, puţin după ora 21.00, a urcat pe scenă, în entuziasmul publicului, îndrăgitul A.G. Weinberger , care nu a mai cântat la Cluj de aproape cinci ani. „A fost sold out azi şi probabil asta i se datorează în primul rând lui”,  făcuse introducerea prezentatorul serii. Iar aplauzele publicului au confirmat informaţia. „Muzica este a tuturor. Noi pentru asta milităm. Mă simt foarte bine la Cluj, întotdeauna mi-a plăcut”, a salutat Weinberger publicul, imediat după ce şi-a prezentat trupa.

Muzică, muzică, muzică a făcut Weinberger pe scena de la Cluj, interpretând nu „piese”, ci „situaţii muzicale”, după cum le-a denumit în câteva rânduri. Şi muzicianul nu a făcut doar muzică, ci a trimis de pe scenă şi lecţii condensate de istoria muzicii – despre instrumente, despre compozitori, despre alţi muzicieni, dar şi despre epoci de istorie şi decade care au schimbat modele şi trendurile pe multe paliere: film, muzică, droguri. Şi nu doar muzică şi nu doar istorie de muzică a făcut artistul la Cluj. Ci a lansat şi mesaje, pentru industria muzicală şi public.

Şi, din când în când, pe muzică sau în pauze de muzică, ne oprim la câte un gând lansat de Weinberger. De exemplu, nişte vorbe din limbi străine: „În engleză sunt nişte cuvine: venim de nicăieri, suntem acum aici şi mergem din nou spre nicăriei. Nowhere („nicăieri”. n.red.) şi now here („acum aici”, n.red.) au acelaşi ritm, dacă scrieţi…”


 

„E foarte lăudabilă această iniţiativă Cluj Blues Fest. Acest festival încurajează cu adevărat dezvoltarea acestui gen muzical la noi în ţară. Alte festivaluri care sunt finanţate din bani publici, ca cel de la Sighişoara, ne discriminează, de 6 ani nu acceptă artişti din România pe scenă. E revoltător ca pe bani publici oricine din România să fie discreditat. De asta m-am bucurat pentru acest eveniment şi când m-au invitat am spus „da” cu bold şi trei semne de exclamare”, aminteşte artistul, felicitând organizatorii – Tibi Fărcaş şi Andrei Kuki Balogh.

 

Finalul a fost desenat muzical în echipă, după ce Weinberger i-a invitat pe scenă pe ceilalţi chitarişti care urcaseră înainte aici, în timpul festivalului. Iar reuniunea a prilejuit şi mesajul de breaslă, lansat de muzician. „Sper să avem o breaslă unită în acest domeniu, o breaslă protejată. Acum ea nu există. Trăim de pe azi pe mâine”, a transmis acesta.

Urmează anul viitor o a treia ediţie, spun organizatorii. „Trebuie să trecem la nivelul următor, ceea ce înseamnă inclusiv să ne mutăm într-o altă sală, mai mare, pentru concerte. E nevoie de un headliner recunoscut şi de alte câteva trupe în jurul lui. Vrem o ediţie estivală. Un festival de blues are potenţial ca, nu acum, dar în câţiva ani, să adune 2-3000 de spectatori la Cluj”, crede Tibi Fărcaş.

La această ediţie, festivalul a avut un buget de 9.000 de euro, bani asigurați în mare parte din fonduri publice – 5.000 de lei de la Consiliul Județean și 30.000 de lei de la Consiliul Local. Artiştii veniţi pentru festival au mai făcut şi o bucurie pentru câţiva micuţi (poate viitori pasionaţi de blues): muzicienii au vizitat Liceul pentru Elevi cu Dizabilităţi şi Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.